پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

آسیب ۳۰ تا ۴۰درصدی آتش‌سوزی به بنای تاریخی میدان حسن‌آباد/وعده مسئولان میراث‌فرهنگی برای مرمت و بازسازی میدان حسن‌آباد با کمک شهرداری

0 انتشار:

صدای میراث: ضلع غربی ساختمان تاریخی میدان حسن‌آباد تهران موسوم «هشت گنبد» که چند سال قبل مرمت و احیاء شده بود و به یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران تبدیل شد، چهارشنبه شب به دلیل آتش‌سوزی در یکی از انبارهای طبقه فوقانی این ساختمان در آتش سوخت و سقف فوقانی این بنا فروریخت.

آتش سوزی در بنای هشت گنبد میدان حسن‌آباد از ساعت ۲۱:۳۰ تا ساعت ۱۲ به مدت دو ساعت و نیم در آتش سوخت و حالا محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث‌فرهنگی استان تهران به سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرده است که بعد از وقوع آتش‌سوزی در انبار محل نگهداری کالا در میدان حسن آباد، حریق به بخش‌هایی از بنای تاریخی میدان که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است سرایت کرد و بررسی‌های اولیه مشخص کرد که ۳۰ تا ۴۰ درصد بنا به دلیل حریق دچار آسیب شده است.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان تهران، براساس بررسی‌هایی که صبح پنجشنبه بر بنای تاریخی هشت گنبد میدان حسن آباد تهران صورت گرفغت، مشخص شد که سقف شیروانی بنا در طبقه اول به‌طور کامل فروریخته و به‌دلیل حجم آوار و آب، بخشی از سقف ضربی طبقه اول نیز فروریخته است.

به گفته او، آواربرداری، پاکسازی و رفع خطر، تهیه طرح بازسازی بخش‌های فروریخته طبقه همکف و استحکام بخشی، بازسازی کامل پوشش نهایی طبقه اول، ترمیم فضاهای داخلی طبقه اول، ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده نما و سامان‌دهی تأسیسات برقی کل بنا از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در ساختمان هشت گنبد انجام شود.

معاون میراث فرهنگی استان تهران وعده داد که با همکاری شهرداری منطقه ۱۲، سازمان زیباسازی و سازمان نوسازی شهر تهران با نظارت سازمان میراث‌فرهنگی ساختمان هشت گنبد میدان حسن‌آباد مرمت و بازسازی شود.

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری تیز در توئیتر اعلام کرد: آسیب‌های وارد شده به این میدان در اسرع وقت جبران می‌شود.

به نوشته رییس سازمان میراث فرهنگی، میدان تاریخی حسن‌آباد بخشی از هویت تهران است که کارگروه ویژه برای شناسایی علت حادثه و جبران آسیب‌های وارد شده به این میدان تشکیل شده است تا در هماهنگی با سایر نهادهای مسئول، علت بروز حادثه از سوی مقامات قضایی و شهری پیگیری و آسیب‌های واردشده در اسرع وقت جبران شود.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: بازسازی سریع میدان حسن آباد به عنوان بخشی از هویت تاریخی تهران پیگیری می‌شود.

پیروز حناچی نوشت: در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن‌آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست، نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبارهای پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید