شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

آلبوم حرمسرای ناصری مفقود شد/۱۰۰ عکس ناصرالدین‌‌شاه از زنان حرمسرا مفقود است

0 انتشار:
طرح: بزرگمهر حسین‌پور

صدای میراث: آلبوم ناصری کاخ گلستان مفقود شد. این خبری بود که رسانه‌ها به آن پرداختند و منجر به برپایی جلسه‌ای دیگر در وزارت میراث فرهنگی شد. اما کدام «آلبوم ناصری» در کاخ گلستان مفقود شده است؟

پیگیری‌های صدای میراث مشخص کرد که آلبوم مفقود شده در آلبوم خانه کاخ گلستان شامل ۱۰۰ تصویری است که شخص ناصرالدین شاه با دوربین سوغات آورده از سفر فرنگ از زنان حرمسرای ناصری ثبت کرده است.

این آلبوم در قطع معمولی است و دارای تصاویری با قطع متوسط است.

آلبوم خانه کاخ گلستان دومین مجموعه بزرگ تصویری جهان پس از آلبوم خانه موزه ویکتوریا آلبرت لندن است. این مجموعه تاکنون ۴۰ هزار قطعه عکس را در خود جای داده است و هنوز بخش زیادی از آثار موجود در آن بررسی و مستندنگاری نشده است.

آفرین امامی مدیر مجموعه فرهنگی – تاریخی کاخ گلستان تهران اما به وزارت میراث فرهنگی خبر داده است که اعلام‌نظر قطعی در مورد مفقود شدن آلبوم ناصری کاخ گلستان به بعد از انبارگردانی آلبوم خانه موکول می‌شود.

به گفته او، موضوع سرقت آلبوم ناصری کاخ گلستان از آلبوم خانه این مجموعه کاملا منتفی است و بررسی‌های یگان حفاظت میراث‌فرهنگی نیز مشخص کرده است که سرقتی در کار نیست.

مدیر مجموعه کاخ گلستان البته در بخشی دیگر از اظهارات خود گفته است که مشخصات و مکاتبات مرتبط با آلبوم مفقود شده به منظور پیشگیری از موضوعات سوء بعدی به وزارت میراث فرهنگی، پلیس اینترپل و قوه قضائیه ارایه شده است.

امامی افزود: این آلبوم در مخزن آلبوم‌خانه کاخ گلستان نگهداری می‌شد و تاکنون برای نمایش در هیچ نمایشگاهی، از این مخزن خارج نشده است.

او از تشکیل کمیته بررسی اداره‌کل موزه‌ها، نماینده کاخ گلستان، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و نماینده ذی‌حسابی و اداره‌کل امور مالی وزارت میراث فرهنگی به ‌منظور انبارگردانی رسمی آلبوم خانه کاخ گلستان خبر داد.

براساس این تصمیم قرار است آلبوم خانه کاخ گلستان برای یافتن آلبوم مفقود شده انبارگردانی شود.

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید