جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

اجرای ۱۶پروژه پژوهشی توسط موزه ملی ایران

0 انتشار:

صدای میراث: ۱۶ پروژه پژوهشی توسط موزه ملی ایران در دست انجام است که از آن میان می‌توان به پروژه سکه‌های سلوکی در موزه ملی ایران، مستندنگاری مجموعه یافته‌های قیطریه، دیجیتال‌سازی اسناد موجود در بخش‌های موزه ملی ایران، طرح بازسازی موزه ایران باستان و … اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران در  مراسم افتتاحیه هفته پژوهش با  اشاره به برنامه‌های پژوهشی موزه ملی ایران در سال پژوهشی گذشته گفت: گروه پژوهشی موزه ملی ایران در بخش‌های ۱۰گانه پارینه‌سنگی، سفال، استخوان‌شناسی، پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، مهر و سکه، کتیبه‌ها، حفاظت و مرمت و کتابخانه فعالیت می‌کند.

نوکنده با اشاره به انجام پروژه‌های حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی گفت: در این مدت ۵۹۵ شی شامل سفال و سرامیک، سنگ، چوب، گل مهر، عاج و… در این مرکز مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته است.

رییس موزه ملی ایران با اشاره به این که در یکسال گذشته، ۱۰۱ نفر از ۴۰ مرکز تحقیقاتی برای انجام کارهای پژوهشی به موزه ملی ایران مراجعه کرده‌اند، مهمترین اصل در انجام کارهای پژوهشی را دفاع از حقوق موزه‌ای موزه ملی ایران عنوان کرد.

وی با اشاره به چاپ ۱۳ عنوان کتاب در سال گذشته در حوزه پژوهش توسط موزه ملی ایران از انجام بیش از ۱۵ پژوهش از سوی کارشناسان این مرکز در مدت یاد شده خبر داد.

او برگزاری ۲۰ نشست تخصصی در حوزه باستان‌شناسی طی یکسال گذشته را از دیگر برنامه‌های موزه ملی ایران در این حوزه اعلام کرد و گفت: ساماندهی مجموعه‌های مطالعات، اعزام کارشناسان موزه به خارج از کشور و سرپرستی کاوش‌های باستان‌شناسی توسط  کارشناسان موزه را از فعالیت‌های گروه‌های پژوهشی این مرکز اعلام کرد.

نوکنده با بیان اینکه ۱۶پروژه پژوهشی توسط موزه ملی ایران در دست انجام است گفت: پروژه سکه‌های سلوکی، قرآن‌های کوفی کهن، پژوهش سفالینه‌های کاشان، مستندنگاری مجموعه یافته‌های قیطریه، دیجیتال‌سازی اسناد موجود در بخش‌های موزه ملی ایران، طرح بازسازی موزه ایران باستان و… از جمله پروژه‌های در حال انجام است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید