چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

از بلوچستان تا رویای رنگین دختران

1 انتشار:

صدای میراث: دهمین نشست از برنامه «چرا سفر می کنید؟» به صنایع‌دستی و ارتباط آن با فرهنگ بومی اختصاص یافت.

توران برهانی اهل ایرانشهر و فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی، مدرس دانشگاه آزاد و دانشگاه بین‌المللی چابهار و عضو انجمن صلح موسسه پژوهشی کودکان دنیا در این برنامه با روایت زندگی شخصی خود به بررسی هنر سوزن‌دوزی دختران بلوچ و پیوند آن با ابعاد مختلف زندگی مردم بلوچستان پرداخت.

بلوچستان سرزمینی پر رمز و راز است و شاید ناشناخته ماندن این سرزمین است که باعث شد سیل عظیمی از گردشگران به این سوی این استان روان شوند.

فرهنگ بلوچی از گذشته‌های دور با طبیعت گره خورده است و همین طبیعت است که خواستگاه افسانه‌ها و اسطوره‌های بیشمار شد.

فرهنگ غنی مردم بلوچ چنان درابعاد مختلف زندگی مردمانش ریشه دواند که آثار آن را می‌توان در موسیقی، زبان، عرفان و حتی در معماری بناهای آن منطقه نیز مشاهده کرد.

توران برهانی که روانشناس کانون زنان بلوچ است، هنر دست دختران را نشانی از صلح درونی فرهنگ بلوچ می‌داند. او سخاوت و میهمان‌نوازی قوم بلوچ را به عنوان یکی از عوامل اصلی جذب گردشگر به استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد.

بررسی انواع سوزن‌دوزی، نقش طرح‌ها و رنگ‌ها در تعیین طبقات اجتماعی در شهرهای بلوچستان و همچنین تفاوت‌های فرهنگی در شمال و جنوب این استان از موضوعات مورد بحث در این گفتگو بود.

این نشست در دهمین برنامه از این فصل به کار خود پایان داد.

حاصل ۱۰ نشست کتابی خواهد بود از گفتگوها و اهداف هر یک از میهمانان در فضای گردشگری و سفر و همچنین پادکست‌های شنیداری که مخاطبان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

نسیم معماریان به عنوان برگزارکننده این برنامه، «چرا سفر می‌کنید؟» را به مثابه پرسش درونی برای تمام کسانی که سفر می‌کنند مطرح می‌کند و هدف خود از برگزاری این نشست را نشان دادن جنبه‌‌‌های دیگر سفر، فارغ از فضای تفریحی می‌داند. سفر درونی که به تولید محتوای نوشتاری، تصویری و پژوهشی می‌انجامد و راهی است برای توسعه گردشگری پایدار و معرفی بخشی از میراث ایران به کسانی که مشتاقانه به کشف جهان پیرامون می‌پردازند.

این نشست ها در نیمه دوم سال جاری در شهرهای دیگر ایران برگزار خواهد شد.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. اگر به دختران بلوچ فضا و امکانات داده شود استعدادهای بالفطره بالقوه‌ای دارند مثل توران برهانی ،که میتوانند در عرصه های بین المللی حتی جهانی بدرخشند.توران از طا یفه برهان زهی افتخار بلوچستان .

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید