جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

استاد امیرخانی گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق شد/امیرخانی دو نشان درجه یک هنری و یک نشان شوالیه فرانسه دارد

0 انتشار:

صدای میراث: نام استاد غلامحسین امیرخانی در فهرست «گنجینه‌های زنده بشری» در خط نستعلیق به ثبت رسید و از این پس نام او با حاملان میراث ناملموس گره خورده است.

به گزارش وزارت میراث فرهنگی، علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌ای به استانداران تهران و قزوین اعلام کرد: در راستای اجرای ماده ۱ از قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی مصوب سال ۱۳۸۲ و مواد ۱۱ و ۱۲ قانون الحاق ایران به کنوانسیون بین‌امللی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ و مواد ۲ و ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷/۱۱/۶ هیات وزیران با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی مذکور، میراث‌فرهنگی ناملموس با عنوان استاد غلامحسین امیرخانی گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق به شماره ۴۵ در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ در فهرست ملی نادره‌کاران میراث‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است و هرگونه اقدام که منجر به حفظ و احیای این میراث شود مورد تاکید است.»

به گزارش صدای میراث، با نامه اخیر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاد غلامحسین امیرخانی خوشنویس شهیر معاصر در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفت. استاد غلامحسین امیرخانی متولد سال ۱۳۱۸ در طالقان است. او در نگارش خطوط ریز و درشت نستعلیق تبحر فراوان دارد. خط و خوشنویسی مهمترین حرفه استاد امیرخانی است و این گنجینه زنده بشری با عنوان خطاط در سال ۱۳۴۰ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر سابق درآمد.

تاکنون نمایشگاه‌های بسیاری از استاد امیرخانی در ایران و دیگر نقاط جهان برگزار شده است و آثار این حامل میراث‌ناملموس ایران تاکنون در حراجی‌های هنری مختلف عرضه شده است. استاد امیرخانی سال ۱۳۷۸ به نشان درجه یک هنری معادل دکترای هنر دست یافت و سال ۱۳۸۱ چهره ماندگار خط و خوشنویسی کشور شد و در سال ۱۳۸۸ بار دیگر نشان درجه یک هنری را دریافت کرد. سال ۱۳۹۵ نیز مدال شوالیه فرانسه که بالاترین نشان فرهنگ و هنر آن کشور است از سفارت فرانسه در تهران دریافت کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید