صدای میراث: معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی از پیشنهاد اجرایی شدن «بسته دیپلماسی گردشگری» برای نجات گردشگری ایران در دوران کرونا و پسا کرونا در نشست با نمایندگان وزارتخارجه و سازمان ارتباطات اسلامی خبر داد.
ولی تیموری گفت: با توجه به اهمیت آمادگی و فراهمسازی مقدمات لازم جهت ورود و حضور جدی در بازار جهانی گردشگری در دوران کرونا و بعد از آن؛ ابعاد، محتوا و محدوده جفرافیایی برنامههای فرابخشی گردشگری به منظور اعتمادسازی و جذب حداکثری گردشگران بینالمللی تعیین شده است.
به گزارش روابطعمومی معاونت گردشگری، او در تشریح دستاورد جلسه مشترک با نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاههای ذیربط با گردشگری در خارج از کشور گفت: برنامههای معاونت گردشگری در دوران بحران کرونا، تمرکز بر اصلاح مشکلات فعلی و توسعه زیرساختهای روابط بینالمللی صنعت گردشگری، ارتقای سطح همکاریهای گردشگری بینالمللی دوجانبه و چندجانبه از طریق برگزاری «وبینارهای مشترک مجازی» با بخش تخصصی گردشگری کشورهای بازار هدف جهت توسعه گام به گام روند گردشگری بینالمللی در دوران کنونی و آمادهسازی تدریجی برای دوران بعد از کرونا به دستگاههای ذیربط با گردشگری در خارج از کشور منتقل شده است.
وی افزود: نمایندگان دستگاههای مذکور نیز ضمن برشمردن زمینههای همکاری فرابخشی گردشگری بینالمللی، آمادگی خود را برای بهرهگیری کامل از ظرفیتهای نمایندگیهای تابعه در خارج از کشور در قالب نقش حمایتی و تسهیلگری بویژه در زمینه معرفی و اطلاعرسانی قابلیت های گردشگری کشور اعلام داشتند.
به گفته معاون گردشگری، در پایان نشست پیشنهاد شد، میتوان از «بسته دیپلماسی گردشگری» به منظور ایجاد همگرایی و یکپارچهسازی میان نهادهای ذیربط گردشگری بینالمللی بهره گرفت.
وی تصریح کرد: وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بهعنوان متولی صنعت گردشگری کشور به منظور تحقق بخشیدن به رسالتهای خود جهت سیاستگذاری کلان و تدوین الگوی واحد، منسجم، جامع و پایدار، سند راهبردی توسعه گردشگری کشور را ارائه و ذیل آن احکامی از جمله «بسته دیپلماسی گردشگری» با ماهیت قانونی و لازمالاجرا شدن تعریف کرده است.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه «بسته دیپلماسی گردشگری» به دنبال استفاده از دیپلماسی برای حرکت به سمت توسعه گردشگری و کمک به افزایش گردشگران ورودی است؛ تصریح کرد: در این بسته، ایران به دنبال معرفی چهره واقعی خود در سطح بینالملل، اصلاح تصویر منفی و زدودن ایرانهراسی برای تقویت انگیزه سفر به ایران و افزایش گردشگران ورودی است که با همکاری فرابخشی ذیل احکام سند توسعه راهبردی گردشگری محقق خواهد شد.
گفتنی است در حکم مربوط به بسته مزبور در سند راهبردی توسعه گردشگری آمده است: «وزارت امور خارجه با همکاری وزارتخانه، با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور بسته دیپلماسی گردشگری را به گونهای تهیه کند که منجر به ایجاد و ترویج تصویر ذهنی مثبت از ایران در کشورهای بازار هدف گردشگری مورد نظر وزارتخانه گردد.»