سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اصرار و انکار ایران و آمریکا در ماجرای بازگرداندن الواح هخامنشی/در نشست الواح هخامنشی با حضور مسئولان موسسه شرق‌شناسی شیکاگو چه گذشت؟

0 انتشار:

صدای میراث: مراسم رونمایی از محموله چهارم الواح هخامنشی شامل ۱۷۸۳ لوح که به تازگی از آمریکا به ایران بازگردانده شده است روز چهارشنبه در موزه ملی ایران برپا شد و  علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از «خبر خوب» دیگری سخن گفت و اینگونه برداشت شده است که مقصود او بازگشت محموله پنجم الواح هخامنشی به ایران است. او گفته بود: «خبر خوب دیگری در راه است.»

علی‌اصغر مونسان اما در پیش نشست الواح هخامنشی که با حضور رییس موسسه شرق‌شناسی شکاگو و کارشناسان الواح هخامنشی در این موسسه برگزار شد حضور نداشت که بداند «کریستوفر وودز» رییس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به خبرنگاران گفته است، نمی‌تواند تضمین کند که الواح هخامنشی به ایران بازگردانده شود چون بازگشت آن‌ها به ایران نیازمند مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

«کریستوفر وودز» این اظهارات را پس از سخنان محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرد.

محمدحسن طالبیان گفته است که به طرف آمریکایی گفته است باید الواح هخامنشی را یکجا به ایران ارسال کنند که مسئولان موسسه شرق‌شناسی شیکاگو گفته‌اند امکان جابه‌جایی یکجای الواح را ندارند و قرار شد که الواح در چند مرحله و به صورت کامل به ایران ارسال شود.

اما در نشست خبری پیش از برپایی رونمایی از الواح هخامنشی چه گذشت؟ صدای میراث ویدیوی کامل اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی در این نشست را منتشر کرده است که می‌توانید مشاهده کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید