جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

اعلام آمادگی ۱۱ باستان‌شناس و معمار ایرانی برای مشارکت مالی و فنی در پروژه مرمت طاق کسری

0 انتشار:

صدای میراث: ۱۱ باستان‌شناس و معمار ایرانی از داخل و خارج کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، آمادگی خود را برای مشارکت مالی، پژوهشی و فنی در مرمت طاق کسری اعلام کردند. این افراد از علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی خواسته‌اند در هماهنگی فوری با دولت عراق تیم کارشناسی متشکل از مرمتگران و باستان‌شناسان به عراق اعزام شود، کمیته مشترک ایران و عراق برای حفاظت و نگهداری طاق کسری با حضور باستان‌شناس‌ها و کارشناسان حفاظت و مرمت ایرانی و عراقی تشکیل شود و ثبت منظر محور فرهنگی – تاریخی تیسفون به نام ایران و عراق در یونسکو نیز بررسی و امکان سنجی شود.

متن کامل این نامه که صبح دیروز در دبیرخانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت شده و نسخه‌ای از آن در اختیار صدای میراث قرار گرفته است بدین شرح است:

جناب آقای مونسان

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

همانگونه که مستحضر هستید، بنای تاریخی «طاق کسری» نه تنها یادگاری بسیار ارزشمند از تمدن بزرگ ساسانی و یکی از عناصر مهم فرهنگ و هویت ایرانی در حوزه ایرانشهر فرهنگی خارج از مرزهای کنونی کشور است، بلکه عامل پیوند میان دو ملت ایران و عراق به لحاظ تعامل و تفاهم فرهنگی میان این دو کشور همسایه است.

با این حال و با وجود ارزش های بی بدیل طاق کسری و محوطه تیسفون از منظر دانش باستان شناسی و معماری که به عنوان بزرگ ترین و قدیمی ترین طاق آجریدر جهان شناخته می شود، متاسفانه به دلیل عوامل مخرب طبیعی و انسانی و همچنین کم توجهی مقامات عراقی به حفاظت و مرمت آن، این بنای شاخص درمعرض آسیب جدی قرار دارد، به طوری که به تازگی بخشی از سقف این بنای منحصر به فرد، فرو ریخته و در صورت عدم رسیدگی به آن، با تهدید نابودی کامل مواجه خواهد بود.

این درحالی است که توجه به میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، مرتبط با حوزه فرهنگی ایرانشهر همواره مورد اهتمام و توجه مسئولین محترم کشور از جمله وزارت محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و علاوه بر سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی، در قوانین جمهوری اسلامی نیز به این موضوع توجه شایسته نموده اند که بارزترین آن ها در قانون برنامه چهارم توسعه (بند ۵ ماده ۱۱۴) است، مبنی بر این که «شناسائی و حمایت از آثار فرهنگی تاریخی حوزه فرهنگی ایران موجود در کشورهای همسایه و منطقه به عنوان میراث فرهنگی مشترک» را وظیفه دولت قرار داده بود. اکنون و با وجود پایان یافتن دوره برنامه مذکور، اشاره مستقیم آن قانون به حمایت از میراث مشترک واقع در «حوزه فرهنگی ایران» به عنوان وظیفه‌ای برای دولت، نوعی روشنگری قانونی برای ادامه این مسیر توسط مقامات محترم متولی حمایت از میراث‌فرهنگی به ویژه وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی به شمار می‌رود.

از این‌رو و با توجه به این که هرگونه تاخیر در حفاظت و مرمت طاق کسری موجب ورود خسارات جبران‌ناپذیر به این میراث معماری و فرهنگی مشترک دو کشور ایران و عراق خواهد شد، امضا کنندگان این نامه از آن مقام محترم درخواست می‌کنند دستور اکید و فوری نسبت به بررسی و انجام پیشنهادهای ذیل صادر فرماید:

  1. اقدام فوری با هماهنگی و همکاری وزارت محترم امور خارجه جهت مذاکره با مقامات عراق و ایجاد زمینه لازم برای اعزام یک تیم کارشناسی متشکل از باستان شناسان و مرمت گران ایرانی جهت مشارکت در بررسی های لازم حفاظتی و مرمتی، و تهیه طرح مرمتی اولیه برای این بنای شاخص.
  2. پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک دوجانبه حفاظت و نگهداری طاق کسری و تشکیل پایگاه ثابت متشکل از کارشناسان باستان شناسی، حفاظت و مرمت ایرانی، عراقی و بین المللی.
  3. بررسی و امکان سنجی پیشنهاد ثبت منظر مشترک محور فرهنگی تاریخی تیسفون- طاق کسری، به نام دو کشور عراق و ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو.

همچنین در پایان قابل ذکر است که امضا کنندگان حاضر، آمادگی کامل خود را برای مشارکت‌های مالی، پژوهشی و فنی در راستای اجرای پیشنهادهای مورد نظر، اعلام می‌دارند و امید است که وزارت میراث‌فرهنگی نیز با همکاری دوجانبه و پیگری‌های دلسوزانه بتواند قدم‌های شایانی در مسیر حفظ و مرمت این مجموعه جهانی بردارد.»

گفتنی است نامه مذکور به امضای افراد ذیل رسیده است:

سید محمد بهشتی؛ معمار،رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت های هفتم و هشتم

عباس علیزاده؛ باستان شناس، استاد موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو

مهدی رهبر؛ باستان شناس پیشکسوت

تورج دریایی؛ تاریخدان، استاد دانشگاه UCLA در کالیفرنیا، ارواین

علیرضا عسگری چاوردی؛ باستان شناس، استاد دانشگاه شیراز

میلاد وندائی؛ باستان شناس، مدیر مسئول مجله کندوکاو

مصطفی ده پهلوان؛ باستان شناس، استاد دانشگاه تهران

ترانه یلدا؛ معمار و طراح

کیکاووس امینی؛ معمار

محمد کریم متقی؛ مرمتگر آثار موزه هنر ویرجینیا

شکراله علیزاده؛ مرمتگر بنا و بافت‌های تاریخی

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید