چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

اهدای نشان ملی مد و لباس به نام مهتاب نوروزی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

0 انتشار:

صدای میراث: با آغاز روند اجرایی نفاهم نامه میان معاونت امور هنری و منطقه آزاد چابهار، نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق آغاز می‌شود.

برهمین اساس نشان ملی مهتاب به یاد مهتاب نوروزی هنرمند سوزن دوز فقید سیستان و بلوچستان و از چهره‌های ماندگار صنایع‌دستی کشور در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر رونمایی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این تصمیم در جلسه بررسی روند اجرایی مواد تفاهم‌نامه معاونت هنری وزارت ارشاد و منطقه آزاد چابهار با حضور سیدمجتبی حسینی؛ معاون امور هنری و عبدالرضا کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گرفته شد.

در این جلسه، مقرر شد نخستین دوره مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق با عنوان خرده فرهنگ‌ها و نقش آن در موضوع طراحی پارچه و لباس (دوخت و دوز) برگزار شود.

مسترکلاس برای مد و لباس

در این دوره ۲۰ تن از دست‌اندرکاران طراحی مد و لباس کارگاه یکروزه نیز برگزار می‌کنند. این دوره که نخستین دوره مسترکلاس مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق مکران است که در دو دوره پنج روزه برگزار می‌شود.

همچنین مجوز مدرسه عالی طراحی مد و لباس و صنایع خلاق در این جلسه به عبدالرضا کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اعطا شد.

بر این اساس، مدرسه عالی طراحی مد و لباس در منطقه آزاد چابهار آغاز به کار کرد و شورای راهبردی مدرسه عالی طراحی مد و لباس نیز تعیین شد.

در این جلسه همچنین قرار شد، نشان ملی مهتاب (با نام و یاد مهتاب نوروزی، سوزن‌دوز اهل سیستان‌وبلوچستان) در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در چابهار اهدا شود.

نشان ملی مهتاب قرار است، هر سال با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط منطقه آزاد چابهار در حوزه دوخت و دوزهای بومی در سطح ملی و منطقه‌ای برگزار می‌شود.

تفاهمنامه حمایتی

تفاهم نامه همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات لباس تیرماه امسال امضا شد و در حال حاضر به مرحله اجرا رسید.

این تفاهم‌نامه در چهار سرفصل است؛ سرفصل نخست ایجاد نهادی برای معرفی مد و لباس و طراحی و تزیینات وابسته در منطقه آزاد چابهار است.

همچنین با توجه به اینکه موزه‌ای در این منطقه در حال ساخت است، گالری‌هایی از موزه به مد و لباس اختصاص پیدا می‌کند تا به صورت دائمی و در سطح ملی، طراحی ها و تزیینات مد و لباس را معرفی کند.

سرفصل دوم، تفاهم نامه ایجاد مدرسه عالی هنر است که رویکرد اصلی آن احیای نظام استاد و شاگردی و استفاده از مدرسان ملی، شاخص و متخصص در زمینه مد و لباس است.

سرفصل سوم تفاهم نامه همکاری برای ایجاد آتلیه ها و کارگاه های مربوط به حوزه مد و لباس و صنایع وابسته است و تمهید و پیش بینی بازار مناسب عرضه به صورت بازارهای دائمی و مجازی و رویدادهای متناسب عرضه مانند نمایشگاهها سرفصل چهارم این تفاهم نامه است.

براساس این تفاهم‌نامه بخشی از هشتمین جشنواره بین‌المللی مدولباس فجر نیز سالجاری در چابهار برگزار می‌شود.

این تفاهم‌نامه بر اساس مطالعات انجام شده و با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منطقه چابهار در زمینه لباس و تزیینات آن و به منظور مستند کردن و معرفی سنت های هنری ایران در حوزه مد و لباس و تزیینات آن انجام شده است.

در حال حاضر زنان بسیاری در استان سیستان و بلوچستان در خانه های خود در زمینه پارچه و سوزن دوزی و طراحی های هنری پارچه فعالیت می کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید