شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اهواز شهر ملی میناکاری شد/مسئولان خوزستان کم کاری ها را جبران کنند

1 انتشار:

صدای میراث: کم کاری و کم لطفی مسئولان استان خوزستان به صنایع دستی این استان اگرچه موجب نشد تا پرونده «اهواز شهر ملی میناکاری» (مینای صبی) مسکوت بماند و این شهر به عنوان شهر مینای صبی ثبت ملی نشود، با این حال از استانداری خوزستان، فرمانداری، شهرداری و نمایندگان شورای شهر اهواز انتظار می رود تا با ثبت ملی اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری، کم کاری ها در حوزه صنایع دستی این استان خصوصا در بخش مینای صبی را جبران کنند.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی در خوزستان درخصوص وضعیت صنایع دستی این استان به صدای میراث می گوید: استان خوزستان جزو استان‌های خوب و با پتانسیل بالا در حوزه صنایع دستی است اما متاسفانه این استان همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

او با اشاره به ثبت ملی ۴ شهر استان خوزستان در حوطه صنایع دستی گفت: اتفاق خوبی که برای استان خوزستان رخ داد، این بود که ۲ شهر خوزستان در حوزه صنایع دستی به ثبت ملی رسیدند و ۲ شهر دیگر این استان نیز به صورت مشروط ثبت ملی شدند شدند. لذا، وظیفه مسئولان محلی، استانی و صنعتگران صنایع دستی استان خوزستان به ویژه در شهرهای ملی صنایع دستی سنگین تر شده است.

عضو هیات موسس شورای هماهنگی تشکل های میراث فرهنگی کشور ادامه داد: با وجود اعلام ۴ شهر ملی اهواز، دزفول، هویزه (رفیع) و شوشتر به عنوان شهر ملی مینای صبی، کپوبافی، بوریابافی و حصیربافی و با اینکه مسئولان این شهرها از جمله فرماندار و معاون، شهردار و معاون، رئیس و عضو شورا پیگیر کار بودند اما در اهواز نه تنها قبل از ثبت، بلکه بعد از ثبت اهواز به عنوان شهر ملی صنایع دستی، واکنش ها بسیار خنثی بود و این رفتار دور از انتظار است.

گهستونی با اشاره به جلسه ای که در شهر اهواز در خصوص ثبت ملی شهرهای صنایع دستی استان خوزستان برگزار شد، گفت: در این جلسه هیچکدام از مقامات ارشد استانی شرکت نکردند و همچنین در جلسه ای که در تهران برای دفاع از این موضوع در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار شد نیز هیچیک از مسئولان شهرستان ها از جمله فرمانداران، شهرداران و مسئولان استانی حضور نداشتند.

وی افزود: استاندار خوزستان بنا به هر دلیلی اگر نتوانست در این جلسه حضور پیدا کند می بایست نماینده خود را می فرستاد و این در حالی بود که مقامات مسئول شهرستان و استان های دیگر استان‌ها در جلسه تهران حضور داشتند.

این فعال میراث فرهنگی تصریح کرد: تنها فردی که به عنوان نماینده خوزستان در جلسه تهران حضور داشت، علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس بود.

عضو انجمن میراث فرهنگی استان خوزستان یادآور شد: عدم حضور مسئولان استانی در جلسه دفاعیه نشانه بی اهمیت بودن ثبت ملی۴ شهر استان خوزستان در حوزه صنایع دستی برای آن ها است که البته بدون حضور آن ها نیز مراسم ثبت برگزار و ۴ شهر از میان ۵ شهر معرفی شده از استان خوزستان به ثبت ملی رسیدند که در آینده می توانند نامزد ثبت جهانی نیز باشند.

وی یادآور شد: با ثبت ملی شهرها این مناطق به لحاظ گردشگری و صنایع دستی از امتیاز ویژه ای بهره مند شده و ضمن جذب اعتبارات خاص از رونق و پویایی بیشتری بهره مند می شوند. لذا از مسئولان استانی انتظار می رود که در بحث تولید، صادرات، توسعه و ترویج، گردشگری، ثبت نشانه ها، تشکل های غیر دولتی مرتبط، تبلیغات، المان های مرتبط همکاری کنند.

گهستونی ابراز امیدواروی کرد: با ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری علاوه بر اینکه می توان شاهد راه اندازی اتحادیه سازندگان مینای صبی شد، می توان در نصب المان های شهری در خیابان ها و میادین اقدام کرد. در همین خصوص می توان بازارچه ها و نمایشگاه های مینای صبی برگزار کرد و با توجه به پتانسیل های موجود شاهد حضور گردشگران بیشمار داخلی و خارجی به منظور اشتغالزایی و ارزآوری به شهرهای ملی صنایع دستی خوزستان بود.

این فعال میراث فرهنگی افزود: باتوجه به اینکه اهواز خاستگاه تولید و فروش مینای صبی است و این مهم درآمد سرشاری را می تواند در بازار اهواز رد و بدل کند و جلوهای بدیع فرهنگی این شهر را نمایان کند، انتظار می رود که مسئولان اهوازی و مدیران سطح بالای استان مشوق های لازم را برای کارگاه های کوچک و بزرگ میناکاری، مهر اصالت ملی، نشان مرغوبیت بین المللی، تدوین استاندارد ملی، تولید فیلم های آموزشی و… فراهم کنند.

print

Discussion۱ دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید