شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اپیدمی کرونا و بخشنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای استقبال از سفر/آماده باش موزه‌ها و اماکن تاریخی – فرهنگی برای سفرهای نوروزی/وزارت میراث تافته جدا بافته در ستاد ملی مبارزه با کرونا

0 انتشار:

صدای میراث: ویروس کرونا از مرحله شیوع به مرحله اپیدمی رسیده است و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنان از اعلام رسمی ممنوعیت سفر در ایران طفره می‌رود. گویی این وزارتخانه تافته جدا بافته از ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و تصمیمات وزارت بهداشت است.

در تازه‌ترین اظهارات، فریدون محمدی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به خبرگزاری مهر گفته است که «نمی‌توانیم رسما اعلام کنیم سفرهای نوروزی تعطیل شده است. همه استان‌ها اعلام کرده‌اند مسافر نمی‌پذیرند. به خصوص استان‌های مقصد سفر، ولی مردم باز هم به سفر می‌روند. عده‌ای در ایام عید و یا زمان‌های دیگر برای دید و بازدید اقوام سفر می‌کنند که به معنای آن نیست که از تأسیسات گردشگری بهره می‌برند. بسیاری از افراد هنوز خطر ویروس و سفر کردن در این شرایط را درک نکرده‌اند.»

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در حالی این اظهارات را بیان کرده است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان تصمیم‌گیر اصلی درباره سفر و ورزش در ستاد ملی مقابله با کرونا، با وجود اطلاع از اپیدمی شدید کرونا در ایران و حتی میزان مرگ و میر و تلفات ناشی از این بیماری ناشناخته در کشور،‌ همچنان از انتشار بیانیه ممنوعیت سفر خطاب به مردم ایران طفره می‌رود و حاضر نیست در شرایط خطرناک فعلی تصمیم قاطع در اجرایی شدن ممنوعیت سفر بگیرد.

در اقدامی عجیب تر حتی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی – فرهنگی کشور بخشنامه کرده است که از ۲۷ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه از ۹ صبح تا ۸ شب میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران باشند.

این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شده است که کارکنان موزه‌ها از مدت‌ها پیش نسبت به شیوع کرونا در بازدیدهای موزه‌ای به دلیل احتمال ازدحام هشدار داده بودند. اما تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاملا برخلاف این هشدارها ساعات کار موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی را افزایش داده است.

در معاونت گردشگری این وزارتخانه نیز همین سیاست‌ها ادامه دارد و در بخشنامه‌ای که ولی تیموری معاون گردشگری و مسئول کمیته کرونا این وزارتخانه به هتل‌ها و تاسیسات گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شده است تنها بر رعایت اصول بهداشتی در هتل‌ها تاکید شده است و هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی این واحدها در حالی که بحران شیوع کرونا در کشور به مرحله اپیدمی رسیده، گرفته نشده است.

حتی علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که دیروز شایعه ابتلای او به بیماری کرونا و قرنطینه کردن خود در خانه در برخی کانال‌های مجازی منتشر و بعد هم در خروجی دو سایت و خبرگزاری قرار گرفت، اعلام کرده است که هتل‌ها باید طبق قرارداد با وزارت بهداشت تبدیل به نقاهتگاه بیماران کرونایی شوند.

البته برخی مالکان هتل‌ها در سراسر کشور یا برخی مقامات استانی که متوجه جدی بودن خطر اپیدمی کرونا شده اند، از ممنوعیت پذیرش مسافر در واحدهای اقامتی خود خبر داده و اعلام کردند که مجموعه‌های زیر نظر آن ها به هیچوجه پذیرای مسافران و گردشگران نیست.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متولی اصلی سیاسگذاری در بخش سفر است و مشخص نیست چگونه توانست خود را در این بخش از وزارت بهداشت متمایز کند و درباره هرگونه تصمیم برای سفر در شرایط شیوع وسیع کرونا در کشور البته با در اختیار گرفتن کمیته سفر و ورزش ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم‌گیر و سیاستگذار سفر باشد. براساس تاکید مقامات ارشد نظام تمامی دستگاه‌ها باید زیر فرمان وزارت بهداشت به مقابله جدی با کرونا بپردازند. اما ظاهرا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این قاعده مستثنی شده و تبدیل به جزیره‌ای در زیرمجموعه  ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا شده است تا راسا تصمیم‌‌گیری در مورد سفر و گردشگری را در روند مقابله با بیماری کرونا انجام دهد.

از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور که رسانه‌ها و پس از آن مقامات مسئول وزارت بهداشت درخواست عمومی از مردم برای نشستن در خانه و سفر نرفتن را ترویج و تبلیغ کردند و از مردم خواستند براساس شواهد علمی برای فراگیر نشدن ویروس کرونا در کشور سفر نکنند، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تنها وزارتخانه زیرمجموعه ستاد ملی مبارزه با کرونا بود که اتفاقا نه تنها بیانیه ممنوعیت سفر را از همان ابتدا و در همراهی با رسانه‌ها و مسئولان ارشد وزارت بهداشت منتشر نکرد که حالا براساس بخشنامه‌ها و اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان آن وزارتخانه، سفر همچنان در صدر برنامه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و اماکن تاریخی و فرهنگی، موزه‌ها و تاسیسات گردشگری باید خود را برای سفرهای نوروزی مردم آماده کنند تا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به جای آن که بر ممنوعیت سفر پافشاری کند، بر انجام وظیفه خود در بخش گردشگری و رونق سفرها متمرکز باشد.

براساس اذعان وزیر بهداشت، کادر درمانی و پرستاران و پزشکانی که جان خود را تا به امروز در جبهه مقابله با کرونا از دست داده‌اند، سفر عامل انتشار وسیع‌تر ویروس ناشناخته و کشنده کرونا در کشور است. در این شرایط به جای آن که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مجموعه آن وزارتخانه تمامی توان خود را همراه با وزارت بهداشت کشور و تمامی دستگاه‌های عضو در ستاد ملی مبارزه با کرونا بر محدود و ممنوع کردن سفر به نقاط مختلف کشور متمرکز کنند، بخشنامه‌های میزبانی از گردشگران نوروزی را آن هم در شرایطی صادر می کنند که بسیاری از استان‌های کشور اعلام کرده‌اند میزبان گردشگران نوروزی نخواهند بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید