سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ایران؛ قرنطینه بزرگ گردشگری

1 انتشار:

صدای میراث: کرونا ایران را تبدیل به یک قرنطینه بزرگ در حوزه سفر کرد. اگر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سال‌های گذشته سفرهای پرحجم ایرانی‌ها بویژه در آستانه نوروز را نشانه‌ای از توقف وابستگی به نفت می دانست و تلاش داشت با گنجاندن گردشگری در برنامه‌های کلان کشور سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی را برجسته کند، حالا با اپیدمی کرونا در کشور، این وزارت خانه چاره‌ای جز پنهان شدن در پس خبرهای منفی ندارد.

کرونا سفرهای داخلی ایرانی‌ها را حتی سفر بین شهرهای نزدیک به یکدیگر را تعطیل کرد و حتی سفرهای نوروزی را نیز لغو کرد. سالانه بیش از ۲۰ میلیون ایرانی به سفرهای نوروزی در داخل کشور می‌رفتند و میلیون‌ها ایرانی دیگر سفرهای خارجی در نوروز را در فهرست برنامه‌های سالیانه خود قرار می‌دادند.

حالا اما شرایط به کلی تغییر کرده است. بیش از ۸۰ میلیون ایرانی باید در خانه بمانند و فکر سفر را تا اطلاع ثانوی که هنوز مشخص نیست تا چه زمان ادامه داشته باشد از سر بیرون کنند. احتمال ماندگاری کرونا در ایران حتی براساس برخی اظهارات غیررسمی تا پس از سال ۹۹ نیز پیش بینی شده است و اگر چنین باشد معنای آن تعطیلی تمامی مراکز تفریحی و مسافرتی کشور و میلیاردها تومان خسارت جبران‌ناپذیر بر صنعت گردشگری است.

گیلان بسته شد

اگرچه دولت و وزارت بهداشت اعتقادی به قرنطینه‌ کشور ندارد و این شیوه را منسوخ شده اعلام می‌کند، اما کرونا به تدریج ایران را تبدیل به یک قرنطینه خودبخودی و اعلام نشده خواهد کرد. همین امروز مقامات اجرایی در استان گیلان از مسافران خواسته‌اند به دلیل اپیدمی کرونا به این استان سفر نکنند. معاون استانداری گیلان حتی از رسانه‌ها خواسته است مردم را از سفر به این استان منصرف کنند.

احمد نجیبی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله، یکی از مهمترین مقاصد گردشگری استان گیلان نیز اعلام کرده است که سفر ماسوله و ورود به این منطقه ممنوع است و تا اطلاع ثانوی مسافرانی که قصد ورود به ماسوله را داشته باشند از ورودی این روستای هدف گردشگری ایران بازگردانده می‌شوند.

قم در قرنطینه داخلی؛ شهرهای ایران در رصد جاده‌ای

در قم هم شرایط همین است. مقامات مسئول در کشور و مسئولان استانی به این نتیجه رسیده‌اند که سفر به قم به صلاح نیست. آن ها همین چند ساعت پیش اعلام کردند که حتی ساکنان شهر قم نیز که تصمیم به سفر خارج از این شهر را داشته باشند باید مورد طب سنجی قرار بگیرند تا در صورت ابتلای آن ها به کرونا یا علایم ابتلا به بیماری از این شهر ممنوع الخروج شوند تا اپیدمی در کشور فراگیرتر از آنچه حالا ایران را در خود فرو برده است نشود.

در استان مازندران نیز محدودیت جدی سفر از چند روز قبل اجرایی شده است. مقامات این استان جاده‌های مازندران را با اکیپ‌های درمانی کنترل کرده‌اند تا مسافران آلوده و مشکوک به کرونا را نه از ورودی استان که در همان جاده‌های منتهی به مازندران به شهرهای مبداء بازگردانند.

از مسافران راهی مازندران نیز با جدیت خواسته شده است از سفر غیرضروری به این استان تا اطلاع ثانوی خودداری کنند تا مبادا عامل گسترش اپیدمی یا حتی مبتلا به بیماری شوند.

از دیروز ورودی دیگر شهرهای ایران از جمله پایتخت نیز رصد می‌شود تا مبادا مبتلایان به ویروس کرونا و حتی موارد مشکوک به بیماری قادر به ورود به شهرهای و شیوع بیشتر کرونا در کشور شوند.

تشکیل دیرهنگام کمیته کرونا در وزارت میراث

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که متولی اصلی سفر در کشور است در یک هفته اخیر در سکوت مطلق بود و تمامی تصمیم‌گیری‌ها را به وزارت بهداشت موکول کرده است. اما خود ترجیح داده است که حتی با وجود درخواست‌های مکرر مقاصد گردشگری کشور و حتی مسئولان وزارت بهداشت هیچ پیامی مبنی بر ضرورت لغو سفر در کشور مخابره نکند. این رویکرد البته با نقدهای جدی از سوی فعالان صنعت گردشگری کشور و رسانه‌ها مواجه شده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با گذشت بیش از یک هفته از شیوع ویروس کرونا در کشور تازه به فکر ایجاد کمیته کرونا در آن وزارتخانه افتاده و برهمین اساس بود که ساعتی پیش معاون توسعه مدیریت آن وزارتخانه از تشکیل کمیته کرونا در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داده است.

این کمیته دیرهنگام در شرایطی آغاز به کار کرده است که تمامی تورهای ورودی و خروجی به و از ایران به مقاصد گردشگری داخلی و خارجی لغو و سفرهای داخلی حتی تورهای فروخته شده برای سفرهای نوروزی در کشور بطور کامل از سوی خریداران بسته‌های گردشگری ملغی شده‌اند و ایرلاین‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور حالا باید با پس دادن پول مشتریان طلبکار خود زیان بسیاری را متحمل شوند.

ایران در قرنطینه جهانی

ایران حالا به تدریج در آستانه تبدیل شدن به یک قرنطینه بزرگ گردشگری در جهان است. ترکیه تمامی مرزهای هوایی و زمینی خود با ایران را بسته است. عراق دیگر آن میزبان همیشگی ایرانی‌ها نیست و از ورود ایرانی‌ها به کشورش به دلیل ترس از شیوع کرونا در آن کشور جلوگیری می‌کند. امارات و کویت و عمان از شناسایی برخی مسافران مبتلا به کرونا در ورودی کشورشان خبر داده‌اند که به ایران سفر کرده بودند. در اروپا ایرانی‌های ورودی به آن کشور به شدت مراقبت می‌شوند و حتی برخی نیز از همان بدو ورود به قرنطینه‌های ۱۴ روزه هدایت می‌شوند تا شیوع بیشتر کرونا در سطح جهان رخ ندهد.

مسافران ایرانی به مقصد آلمان، آذربایجان، هلند و انگلستان نیز باید فرم سلامت به همراه داشته باشند و اثبات کنند که آلوده به کرونا نیستند.

پایان سفر با جهش کرونا در کشور

وزارت بهداشت کشور اعلام کرده است که این هفته و روزهای آتی پیک ابتلا به ویروس کرونا است و بدین‌ترتیب آمار ابتلا به کرونا و شناسایی مبتلایان به ویروس در ایران جهش خواهد یافت.

ساعاتی قبل ‌سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان آمار تازه‌ای از مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در کشور منتشر کرد که براساس آن تعداد قربانیان کرونا به ۴۳ نفر رسید و تعداد مبتلایان قطعی نیز به ۵۹۳ نفر افزایش یافت.

کیانوش جهانپور گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا جهش داشته و ۲۰۵ تن دیگر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

ایران در وضعیت یک قرنطینه اعلام نشده است و این شرایط مشخص می‌کند که دلیل هشدارها برای خودداری از سفر و حتی تشکیل دیرهنگام و با تاخیر کمیته کرونا در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، جهش بالای ابتلا به کرونا براساس پیش‌بینی روز گذشته وزارت بهداشت کشور است.

با افزایش جمعیت مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، ضروری‌ترین اقدام نه تنها خودداری از سفر به نقاط مختلف کشور که حتی پرهیز از سفرهای غیرضروری داخل شهری است تا ویروس مهاجمی که بدون نیاز به روادید و عبور مرزی بصورت پنهان به کشور وارد شده است، بیش از این به آمار مبتلایان و کشته شدگان در ایران دامن نزند.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. عالی ، دست مریزاد
    وزیر میراث فکر کنم خبر نداره کرونا اومده

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید