چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

واکنش ایکوم به آتش‌سوزی موزه برزیل: روز تیره‌ میراث‌جهانی

0 انتشار:

شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) نسبت به فاجعه موزه ملی برزیل واکنش نشان داد و بیانیه صادر کرد.

به گزارش صدای میراث؛ شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به آتش‌سوزی بزرگ در موزه ملی برزیل در شهر ریودوژانیرو واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: شورای بین‌المللی موزه‌ها تاسف عمیق خود را در رابطه با آتش‌سوزی ویرانگر که موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو را به عنوان بزرگ‌ترین موزه تاریخ طبیعی و قدیمی‌ترین موزه برزیل تخریب کرد ابراز می‌کند. این موزه از سال ۱۹۰۲ در محل سابق کاخ سلطنتی سائو کریستوائو واقع شده است و امسال دویستمین سالگرد فعالیت خود را جشن گرفته بود.

در حالی که خوشبختانه این فاجعه هیچ ضرر جانی به همراه نداشته است اما ما سوگوار از دست دادن مجموعه بی‌نهایت ارزشمند موزه هستیم که شامل مجموع ۲۰ میلیون اثر کانی شناسی، دیرینه شناسی، باستان شناسی، قوم نگاری و مجموعه‌های مستند بود.

ایکوم به نمایندگی از جامعه جهانی موزه‌ها حمایت قاطع خود را از کارکنان موزه ملی برزیل، سایر موزه‌های این کشور و مردم برزیل اعلام می‌کند. در این روز تیره که نه تنها برای میراث برزیل بلکه برای میراث جهانی رقم خورد، می‌خواهیم به اعتقاد راسخ خود به مقاومت و حرفه‌ای‌گری متخصصان موزه ملی برزیل و اعتقاد به توانایی بهبود یافتن از این واقعه دردناک تاکید کنیم.

ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در حال تلاش برای بسیج کردن کمیته مدیریت ریسک (DRMC)، کمیته بین‌المللی موزه‌های دانشگاهی (UMAC)، مستندنگاری (CIDOM) و تاریخ طبیعی (NATHIST) و دیگر عوامل مرتبط است تا بتواند تخصص لازم برای غلبه بر این فاجعه را در اختیار موزه ملی برزیل قرار دهد.

موزه ملی برزیل که وابسته به دانشگاه فدرال ریودوژانیرو است دارای چندین بخش مختلف از جمله مردم‌شناسی، باستان شناسی و دیرینه‌شناسی است و از لحاظ اهمیت با موزه بریتانیا مقایسه می‌شود این در حالی است که موزه بریتانیا محل نگهداری ۸  میلیون اثر تاریخی است و موزه ملی برزیل میزبان ۲۰ میلیون اثر بوده است.

از مهم‌ترین آثار نگهداری شده در این موزه، به آثار تاریخی مربوط به مصر، روم و یونان باستان، اولین فسیل‌های یافت‌شده در برزیل شامل فسیل یک دایناسور، اسکلت انسانی با قدمت ۱۲ هزار سال و یک شهاب سنگ قدیمی می‌توان شاره کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید