یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

بازدید کارشناسان یونسکو از اورامانات به مرداد موکول شد

0 انتشار:

بازدید کارشناسان یونسکو از اورامانات به مرداد موکول شد

مهر – مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمانشاه گفت: قراربود کارشناسان ارزیاب یونسکو خرداد از منظر فرهنگی روستای اورامانات بازدید کنند اما به‌دلیل شیوع کرونا این‌بازدید احتمالاً مرداد انجام می‌شود.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: امسال اقدامات اجرایی برای رفع نواقص پیش‌روی ثبت جهانی منظر فرهنگی روستای گردشگری اورامانات آغاز می‌شود. در این‌بازدید کارشناسان یونسکو، نواقص پیش‌روی ثبت جهانی پرونده را بیان می‌کنند و ما نیز باید در مدت‌زمان مشخصی این‌نواقص را رفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ادامه روند فعالیت‌های ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در کرمانشاه، گفت: هرچند در ماه‌های اخیر شیوع بیماری کرونا تأثیر زیادی روی حوزه گردشگری داشته، اما با توجه به اهمیت بالای پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، پروسه تکمیل این‌پرونده را متوقف نکردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه گفت: در این‌مدت از ۱۲ روستای شرکان، هجیج، داریان، نروی، نجار، بش ناوخاص، تین، زردویی، سفیداب، میرعلی اولیا، قلعه‌جی و کلاش لولم، نقشه سه‌بعدی تهیه شد و شاخص‌های معماری آن‌ها به‌دست آمد.

قادری از تهیه شناسنامه برای بیش از هفت‌هزار بنا در منظر فرهنگی تاریخی اورامانات خبر داد و گفت: در شناسنامه هر بنا مشخصاتی مانند طول، ارتفاع، مساحت، نما و معماری، قدمت، کیفیت بنا و مصالح به‌کار رفته در آن قید شده است. همچنین شناسایی بناهای ناهمگون و جلوگیری از ساخت‌وسازهای جدید که مطابق با بافت و معماری روستاهای ثبت ملی شده این‌منطقه نباشد، از دیگرفعالیت‌های انجام‌شده در این‌مدت است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید