سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

شناسایی ۱۴۰ محوطه و اثر باستانی در بررسی‌های جدید دشت مرودشت/تعداد محوطه‌های باستانی دشت مرودشت به عدد ۴۰۲ رسید

0 انتشار:

صدای میراث: فصل سوم بررسی و شناسایی دشت مرودشت با هدف تهیه نقشه باستان‌شناسی شهرستان مرودشت شامل حریم درجه سه مجموعه جهانی تخت‌جمشید و شهرستان مرودشت آغاز شد.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، وحید بارانی کارشناس گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید  و سرپرست بررسی تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت با اعلام این خبر گفت: در بررسی‌های گذشته تاکنون دشت مرودشت ۴۰۲ محوطه در دشت میان کوهی این حوزه و در حریم درجه یک و دو مجموعه جهانی تخت‌جمشید شناسایی و گزارش هریک از این محوطه‌ها جداگانه ارائه شد.

بارانی، بررسی و شناسایی، شناخت کلی توالی گاه‌نگاری، تهیه نقشه باستان‌شناسی دشت مرودشت و جمع‌آوری داده‌های باستان‌شناسی شامل سفال، ابزار سنگی و … را به منظور تکمیل بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از مهمترین اهداف این بررسی‌ها اعلام کرد و افزود: با توجه به پراکنش فراوان محوطه‌های باستانی در دشت مرودشت، با تهیه نقشه‌های GIS و پیوست نقشه‌ها به یکدیگر می‌توان اقدام به تهیه نقشه منسجم باستان‌شناسی کرد که به شناخت بهتر و بیشتر الگوهای استقراری در این ناحیه منجر شود.

سرپرست هیات باستان‌شناسی دشت مرودشت اعلام کرد: با شروع اقدامات صورت گرفته در فصل سوم دهستان‌های رامجرد، نقش رستم، رودبال، ابرج و مجدآباد، واقع در دشت میان کوهی شمالی و باختری شهرستان بررسی باستان‌شناسی شد.

او گفت: تاکنون ۱۵۰ اثر باستانی در این فصل شناسایی شده که آثاری از دوران پارینه‌سنگی تا دوران اسلامی را شامل می‌شود.

به گفته بارانی، بیشترین آثار شامل تپه‌ها و محوطه‌های باستانی در دامنه کوه به شکل استقرارگاه‌های موقت کوچ‌نشینی و تک دوره‌ای و در دشت به شکل تپه‌های بزرگ و کم‌ارتفاع است که دارای توالی از نوسنگی تا دوره اسلامی است.

این باستان‌شناس بیشترین گستردگی بررسی این فصل را مربوط به کوه‌ها اعلام کرد و گفت: غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای از دوران پارینه سنگی تا دوران نوسنگی در کوه‌های مجدآباد، کوه حسین و کوه ایوب و گلدشت علیا بررسی شد.

او گفت: در بررسی دامنه کوه‌ها، آثاری از استودان‌ها و گورستان‌هایی از دوران صفویه تا دوران معاصر، مربوط به کوچ‌نشینان و عشایر منطقه شناسایی شد.

بارانی افزود: بررسی‌ها احتمالا با تمدید مجوز تا پایان شهریورماه ادامه می‌یابد و وسعت بیشتری از این دشت مورد بررسی و شناسایی قرار خواهد گرفت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید