روزنامه همشهری ماجرای بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی را پیگیری کرده و در مکاتبه با موزه خودروی پیترسون در آمریکا به کنکاش درباره این خودروی تاریخی پرداخت. خودروی پهلویها اگر در ایران مانده بود میتوانست گرانترین خودروی تاریخی کشور باشد.
بوگاتی شاه جزو اموال دولت نبود
محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزهها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری درباره انتشار خبر فروش بوگاتی پهلوی دوم در ۳سال اخیر، واکنش نشان داد و در گفتوگو با همشهری این خبر را از اساس شایعه خواند. او گفت: بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی اصلا در ردیف اموال متعلق به مجموعه کاخ موزه سعدآباد ثبت نشده است. کارگر اعلام کرد: بوگاتی پهلوی دوم نه جزو اموال دولت بوده، نه در ردیف اموال در اختیار وزارت میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری قرار داشت که ۳ سال پیش فروخته شده باشد. ضمن آنکه اگر هم این خودرو جزو اموال دولت یا مجموعه وزارت میراث فرهنگی و موزهها بود، براساس قانون امکان فروش آن وجود نداشت که حالا شایعه فروش این خودرو در ۳سال اخیر را مطرح میکنند.
بوگاتی ۲۲۰۰ تومانی
موزه خودروی پیترسون در آمریکا که اکنون بوگاتی مدل۱۹۳۹ محمدرضا شاه پهلوی را با پلاک ایران بهنمایش گذاشته است، این اظهارات را در مکاتبه با روزنامه همشهری تأیید و اعلام کرد که این خودرو سال۱۹۵۹ مصادف با سال۱۳۳۸ شمسی به مبلغ ۲۷۵دلار آمریکا از پارکینگ شاهنشاهی به شخصی بهنام هوشنگ جلیلی فروخته شده است. بررسی همشهری از نرخ دلار در سال۱۳۳۸ مشخص کرد که نرخ دلار آن زمان ۸تومان بود. بنابراین هوشنگ جلیلی توانست بوگاتی اهدایی توسط دولت فرانسه به شاه وقت ایران را با پرداخت ۲۲۰۰تومان خریداری کند. موزه خودروی پیترسون در آمریکا البته به همشهری اعلام کرده است که نمیتواند جزئیات معامله خرید خودرو و مبلغی که برای آن پرداخت شده است را در اختیار این روزنامه قرار دهد.
وزارت میراث از بوگاتی خبر ندارد
محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزهها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز به همشهری گفته است که این وزارتخانه اصلا از وجود چنین خودرویی بیاطلاع است و از روز اول پیروزی انقلاب تا به امروز چنین خودرویی در اموال کاخ موزه سعدآباد و مجموعه اموال متعلق به وزارت میراث فرهنگی وجود نداشته است.
اظهارات مدیرکل امور موزهها و اموال منقول وزارت میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کاملا درست است چون موزه خودروی پیترسون در آمریکا به همشهری اعلام کرد: مدتی بعد از خرید خودروی بوگاتی محمدرضا پهلوی توسط هوشنگ جلیلی، تصاویری از این خودرو منتشر شد که در هلند در حال حرکت بود و بعدتر این خودرو در دیگر کشورهای اروپایی هم مشاهده شد تا آنکه در دهه۱۹۶۰ یعنی تا فاصله سال۱۳۴۰ بوگاتی پهلوی توسط یک مجموعهدار آمریکایی خریداری شد. براساس برخی گزارشها این مجموعهدار، خودروی اهدا شده به پهلوی دوم را همان سالها به مبلغ یکمیلیون و ۷۶۰هزار دلار به قیمت آن روز یعنی ۱۴میلیون و ۸۰هزار تومان خریداری کرد. موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا اما در مکاتبه با روزنامه همشهری هیچ جزئیاتی از چگونگی خریداری این خودرو از سوی این موزه و حتی مبلغ پرداخت شده برای آن فاش نکرد و تنها اعلام کرد که آزادی سخن گفتن درباره جزئیات معامله بوگاتی محمدرضا پهلوی را ندارد.
خودروی پهلوی دوم قابل فروش نبود
محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزهها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به همشهری میگوید: حتی اگر خودروی بوگاتی شاه در ایران مانده بود و جزو اموال دولت و وزارت میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری بود، براساس نظام موزهداری ایران و جهان امکان فروش آن وجود نداشت. چون هر اثر تاریخی دارای یک امین اموال است که همیشه نسبت به اثر پاسخگوست. ضمن آنکه تمام مشخصات یک شیء تاریخی در دفاتر مختلف ثبت میشود که یکی از آنها اداره دارایی و دیگری ذیحسابی وزارت میراثفرهنگی و دفتر موزه است که اطلاعات آنها باید همیشه با یکدیگر برابری داشته باشند. لذا اگر خودروی محمدرضا پهلوی جزو اموال میراثفرهنگی یا حتی کاخموزه سعدآباد بود امکان فروش آن وجود نداشت و هیچ شخصی نیز قادر به فروش آن نبود. براساس آنچه موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا به همشهری اعلام کرده است، تعداد کمی از خانوادههای سلطنتی در جهان دارای پارکینگهای اختصاصی هستند که تقریبا تمامی وسایل نقلیهای که به مرور زمان برای آنها ساخته شده است را در آن نگهداری میکنند. اما اکثر دولتها گاهگاه خودروهای موجود در پارکینگها را میفروشند و در مورد بوگاتی محمدرضا پهلوی نیز همین اتفاق افتاد.
پهلویها بوگاتی را فروختند
براساس آنچه موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا به همشهری اعلام کرده است، خودروی اهدا شده به محمدرضا شاه توسط دولت فرانسه یکی از ۴خودروی اختصاصی بوگاتی ساخته شده را با هدف تحکیم روابط سیاسی خود با ایران به پهلوی دوم و به بهانه تبریک ازدواج نخست او با فوزیه، خواهر ملک فاروق پادشاه مصر اهدا کرد. آنها این استدلال را داشتند که شاه وقت ایران خودروهای کلاسیک متعددی در اختیار دارد و به همین دلیل یکی از اسپرتترین خودروهای طراحی شده تا آن زمان را به او اهدا کردند و البته که او نیز این خودرو را برای ۲۰سال نگهداری و با آن رانندگی کرد. خودروی بوگاتی اهدا شده از سوی دولت فرانسه به پهلوی دوم در سال۱۳۱۸، در همان سالهای پیش از انقلاب ایران یا بهتر بگوییم در فاصله سالهای دهه ۳۰ تا ۴۰ شمسی و یک دهه پیش از انقلاب ایران از کشور خارج شد و اکنون به یکی از آثار تاریخی گرانقیمت در موزه خودروی پیترسون تبدیل شده که پلاک فارسی خود را نیز همچنان حفظ کرده است. هنوز اما مشخص نیست شایعه فروش بوگاتی تاریخی پهلوی دوم طی ۳ سال با چه هدفی در فضای مجازی و برخی سایتهای اطلاعرسانی منتشر شده است و انتشار دهندگان این خبر جعلی، چرا بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی را بخشی از اموال تاریخی در اختیار کاخ موزه سعدآباد عنوان کردند که در ۳ سال اخیر فروختهشده است؟