تاورکرین لعنتی چگونه خلق شد؟ | گفتگوی اختصاصی صدای میراث با نخستین گروه «راک اعتراضی» در حوزه میراث فرهنگی
صدای میراث: چند روز قبل که موزیک ویدیوی «تاورکرین» در فضای مجازی تخریبگران بافت تاریخی شیراز را به چالش کشید تا همین امروز کسی نمی دانست که ترانه سرای نخستین موزیک ویدیوی منتشر شده در سبک راک اعتراضی، خود زاده محله سنگ سیاه و رشد یافته در محله ارمنیها در بافت تاریخی شیراز بود.
جالب آن که هیچکس نمی دانست خواننده این ترانه نیز یک مهندس معمار در خارج از بافت تاریخی شیراز است و در داخل این بافت ارزشمند و پرچالش به احیای خانه های تاریخی پرداخته و محافظ ساکنین این بافت است.
به گزارش پایگاه خبری صدای میراث، با تولد نخستین گروه موسیقی «راک اعتراضی» در حوزه میراث فرهنگی، هنرمندان موسیقی اینبار از شیراز نیز به جمع مخالفین تخریب بافت ها و بناهای تاریخی افزوده شدند و در گفتگوی اختصاصی با صدای میراث از مردم خواستند دست به دست یکدیگر اجازه تخریب بافت ها و بناهای تاریخی را به سوداگران و سرمایه داران ندهند.
ترانه اعتراضی «تاورکرین» در اعتراض به استقرار یک دستگاه جرثقیل غول پیکر در کنار خانه تاریخی صدرایی شیراز که به خانه زیبا شهرت دارد، خلق شد. «تاورکرین لعنتی» با عبور از آسمان 5 خانه تاریخی در بافت تاریخی شیراز از مدتی قبل اعتراض دوستداران میراث فرهنگی را برانگیخت و براساس اطلاعات صدای میراث درخواست های پایگاه بافت تاریخی شیراز برای جمع آوری این جرثقیل غول پیکر تاکنون بی نتیجه مانده است.
ایلیا یعقوبی، یکی از احیاگران خانه های تاریخی در بافت تاریخی شیراز و اتفاقا خواننده ترانه اعتراضی «تاورکرین» در سبک موسیقی راک است که اعتراض جدی به نصب این جرثقیل در کنار خانه های تاریخی شیراز دارد.
او به صدای میراث گفت: امیدواریم ترانه اعتراضی «تاورکرین» صدای دوستداران میراث فرهنگی را به گوش مسئولین برساند و مانع تخریب بافت های تاریخی با فعالیت های صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز شویم.
خواننده ترانه «تاورکرین» با قدردانی از صدای میراث در همکاری با این گروه اعلام کرد: ترانه اعتراضی «تاورکرین لعنتی» دقیقا همخوان با فعالیت «تاورکرین» تصب شده در بافت تاریخی شیراز است که موسیقی آن توسط پیمان رسولی در سبک راک ساخته شد.
بهزاد نیما، شاعر و ترانهسرای «تاورکرین» نیز در گفتگوی اختصاصی با صدای میراث اعلام کرد: ترانه تاورکرین از دو چشمه اصلی نشات گرفت. نخست این که بنده تعصب خاصی به بافت تاریخی شیراز دارم چون زاده محله تاریخی سنگ سیاه و بازارچه ارمنی ها در شیراز هستم و دوم آن که سال ها راننده جرثقیل و تاورکرین بودم و سرودن این ترانه از همینجا شکل گرفت.
نیما با اشاره به حساسیت های ایجاد شده درخصوص استفاده از محله های پاپتی در این ترانه از سوی برخی ساکنین بافت تاریخی شیراز گفت: منظور بنده از ترکیب محله های پاپتی، محله های بدون حامی و یاور بود که حامی ندارند و جرثقیل های غول پیکر و نظام سرمایه داری در حال بلعیدن بافت های تاریخی و از بین بردن تدریجی آن ها است. ضمن آن که بنده خودم به دلیل آن که بچه بافت تاریخی شیراز هستم تعصب ویژه بر این بافت تاریخی شهر شیراز دارم. بنابراین منظور من از به کاربردن واژه پاپتی در این ترانه به هیچ وجه به معنای توهین نبوده است.
این شاعر و ترانه سرا با تاکید بر لزوم جلوگیری از تخریب بافت های تاریخی کشور اعلام کرد: از مردم درخواست دارم دست در دست یکدیگر برای جلویگیری از تخریب بافت های تاریخی از جمله در بافت تاریخی شیراز تلاش کنیم.