جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

تخریب لانه پرندگان توسط شهرداری شیراز

0 انتشار:

روزنامه همشهری نوشت؛در آستانه ۲۰اردیبهشت‌ماه که روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده، ‌لانه ده‌ها پرنده زادآور در بهترین روزهای بهاری که زمان جوجه‌گذاری بسیاری از پرندگان است، ‌توسط عوامل شهرداری شیراز از روی درختان یکی از خیابان‌های این شهر کنده و به پایین پرتاب شد که در نتیجه بسیاری از جوجه‌های تازه از تخم خارج شده و تخم پرندگان از بین رفت.

سعید محمودی، ‌مدیرکل محیط‌زیست استان فارس به همشهری گفت:‌ این رخداد تلخ در خیابان اردیبهشت در محدوده منطقه یک شیراز که اداره محیط‌زیست نیز در همین خیابان واقع شده رخ داد. من ساعت ۷صبح متوجه یک دستگاه بالابر در خیابان شدم که وقتی پرسیدم به من گفتند می‌خواهیم درخت نخل بزرگی  را که در خیابان هست هرس کنیم. به آنها متذکر شدم که در این فصل و در این زمان از سال هرس کار علمی و درستی نیست و نه‌تنها به درخت که به پرندگان نیز آسیب می‌رساند و آنها متقاعد نشدند. من برای جلسه‌ای از اداره خارج شدم و وقتی به اداره برگشتم دیدم مأموران و کارشناسان اداره محیط‌زیست در حال مجادله با مأموران پیمانکار و شهرداری هستند. او افزود: پیمانکار حدود ۶۰لانه پرنده را از بین شاخ و برگ‌های کناری نخل به پایین پرتاب کرده و شاخه‌ها را قطع کرده بود. به گفته او، اغلب پرندگانی که خانه خراب شده و جوجه‌ها و تخم‌هایشان را از دست داده بودند از گنجشک‌ها، چکاوک‌ها، کلاغ و بلبل‌خرماها بودند که به‌صورت کلونی فقط روی همین یک درخت لانه داشتند. او خاطرنشان کرد: حجم شاخ و برگ‌های هرس شده به اندازه ۲کامیون بود چون درخت، بسیار تنومند بود اما در نهایت شگفتی و درحالی‌که انتظار داشتم مسئولان شهرداری حداقل به‌خاطر این خطای پیمانکار عذرخواهی کنند نه‌تنها این کار را نکردند که تازه کار پیمانکار را تأیید کردند!
این مقام محیط‌زیست افزود:‌ مسئولان شهرداری گفتند که قرار است حدود ۲۰۰درخت دیگر هم هرس کنند که اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به جرم قطع غیراصولی شاخ و برگ درختان در فصل بهار و از بین بردن لانه، تخم و جوجه پرندگان، شکایتی را از مسئولان شهرداری منطقه یک شیراز و پیمانکار مربوطه در دادسرا مطرح کرد، هم‌اکنون نیز با دخالت نیروی انتظامی هرس درختان متوقف شده است.    محمودی گفت:‌انتظار من این است که شهرداران خودشان در مقام مدیر محیط‌زیست باشند و با خاطیان و مخربان طبیعت برخورد کنند نه اینکه خودشان دستور تخریب بدهند که متأسفانه در شیراز در جریان سیل اخیر دیدیم که چطور اشتباه مدیریت شهری در پر کردن یک روددره موجب مرگ هموطنان‌مان شد و حالا هم به بهانه هرس یک درخت ۶۰جفت پرنده را خانه خراب و جوجه‌هایشان را از بین بردند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید