جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

تعویق ۱۶ ساله در راه‌اندازی نخستین موزه شتر کشور/«شترخان» نوش‌آباد متروک ماند

0 انتشار:

صدای میراث: راه‌اندازی تنها موزه تخصصی «شتر» کشور در عمارت شترخان شهر نوش‌آباد آران و بیدگل در پیچ‌وخم تخصیص اعتبار از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفتار شده است.

عباس غمخوار مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش‌آباد کاشان با اعلام این خبر به صدای میراث گفت: وضعیت موزه شترخان شهر تاریخی نوش‌آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر در کشور بعد از ۱۶ سال مناسب نیست و همچنان در پیچ‌وخم تخصیص اعتبار معطل مانده است.

به گفته او، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و آثار منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نوروز سال ۹۶ در ششمین همایش روز نوش‌آباد و در حضور مردم قول مساعد داده بود که با به پایان رسیدن مرمت و بهره‌برداری از موزه شتر کشور در شهر نوش‌آباد این موزه تا پایان سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد در حالی که وضعیت این موزه همچنان در ابهام است.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد افزود: موزه شترخان نوش‌آباد به عنوان تنها موزه تخصصی شتر در سراسر ایران است که با تکمیل و بهره‌برداری آن، با توجه به بافت کویری شهر نوش آباد و استقبال گردشگران از این شهر تاریخی، می‌تواند منجر به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه گردشگری پایدار شود.

به گفته او، بنای «شترخان» در میدان تاریخی زمین وقفه نوش‌آباد سال ۱۳۸۳ با هدف احداث موزه توسط شهرداری نوش‌آباد خریداری شد و قرار بود این مکان از همان آغاز به صورت مشارکتی توسط شهرداری و میراث‌فرهنگی احداث و راه‌اندازی شود. اما پس از فراز و نشیب‌های زیاد و هزینه سرمایه‌های شهر، این موزه با وضعیت تاسفبار به حال خود رها شد.

عباس غمخوار گفت: طرح محتوایی و  فنی ایجاد موزه تخصصی شتر در بنای تاریخی شترخان نوش‌آباد توسط کارشناسان اداره کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی کشورتهیه شد.

به گفته او، بنای تاریخی شترخان در دوره پهلوی اول برای نگهداری شتر استفاده می‌شد و شامل بخش‌های تالار اصلی و اتاق‌های جانبی، انبار اجناس، محل نگهداری شتر و بارانداز و اتاق ساربان است.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش‌آباد گفت: با توجه به آن که ۱۶سال از شروع پروژه احداث موزه و گذشت سال‌ها از مرمت و تکمیل پروژه، تکمیل این بنای تاریخی به یکی از اولویت‌های مدیران و مسئولان شهر تاریخی نوش‌آباد و شهرستان آران‌وبیدگل تبدیل شد که امید است با جدیت مدیران ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرچه سریعتر شاهد تکمیل وبهره‌برداری این موزه در بنای تاریخی شترخان باشیم.

گفتنی است، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در بهمن‌ماه ۹۸ و در سفر به شهر تاریخی نوش‌آباد وعده تخصیص ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای راه‌اندازی موزه شترخان را داد که این وعده او تاکنون محقق نشده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید