پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

تلاش معاون گردشگری برای برپایی تورهای آشناسازی همزمان با طغیان دوباره کرونا/منتقدان: برنامه‌های معاونت گردشگری به درد شرایط پیش از کرونا می‌خورد

0 انتشار:

صدای میراث: معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تازه‌ترین نشست خود با فعالان گردشگری برگزاری تورهای آشناسازی برای توراپراتورهای خارجی را مورد تاکید قرار داد و گفت که برای احیای صنعت گردشگری کشور نیازمند برگزاری تورهای آشناسازی هستیم.

اظهارات ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در شرایطی صورت گرفته است که با طغیان دوباره کرونا در سطح جهان و افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایران و شیوع موج دوم کووید ۱۹، نه تنها تقاضا برای سفرهای خارجی ادامه‌دار خواهد بود که گردشگران خارجی نیز در شرایط بیماری علاقه‌ای برای سفر به مقاصد گردشگری جهان از جمله ایران نخواهند داشت.

ناظران گردشگری کشور و مقامات سابق دولتی در بخش گردشگری اما در گفت‌وگو با صدای میراث این ایده را به چالش کشیده و گفته‌اند گردشگری ایران در شرایط فعلی که کرونا همچنان پیشتاز است نه تنها نیاز به برپایی تورهای آشناسازی برای ترغیب گردشگران خارجی به منظور سفر به ایران ندارد که با توجه به کاهش چشمگیر سفر در سطح جهان، ایران نیاز به اعتمادسازی در فضای گردشگری جهان دارد و پس از این مرحله است که می توان تورهای آشناسازی برگزار کرد.

محمد محب خدایی معاون سابق گردشگری کشور در گفت‌وگو با صدای میراث می‌گوید: تورهای آشناسازی با هدف بازاریابی در صنعت گردشگری صورت می‌گیرد و بازاریابی در صنعت گردشگری نیز زمانی لازم است که بازارهای جدید هدف گردشگری تعریف شوند.

به گفته او، نیاز فعلی صنعت گردشگری ایران اعتمادسازی است و مانور اعتمادسازی نیز باید پیش از برپایی تورهای آشناسازی در سفرهای داخلی صورت می‌گرفت.

معاون سابق گردشگری کشور با اعلام این که باید پیش از این برنامه‌ها از ظرفیت تور اپراتورها استفاده می‌شد تا آن‌ها با پیاده‌سازی پروتکل های بهداشتی همراه با نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها مانور اعتمادسازی را به نتیجه می‌رساندند و پس از موفقیت پروسه اعتمادسازی تورهای آشناسازی اجرا می‌شد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

محب خدایی با تاکید بر این که می‌شد از ظرفیت ایرانی‌های خارج از کشور و سفرا به منظور اعتمادسازی در گردشگری ایران استفاده کرد. که هیچ کاری هم در این رابطه صورت نگرفته است و اکنون پلانی که برای مدیریت گردشگری در دوران کرونا ارایه شده است مربوط به وضعیت عادی است نه شرایط کرونایی که ترس از سفر همچنان باقی است.

معاون سابق گردشگری کشور تاکید کرد: در شرایط کرونایی کشور باید برنامه‌ریزی‌های گردشگری به این سمت سوق می‌یافت که بتوان با تعریف رویدادهای گردشگری از تمرکز گردشگران در یک نقطه جلوگیری می‌شد و گردشگران را در کشور پراکنده می‌کرد تا فاصله اجتماعی نیز با دور شدن جمعیت گردشگران از یکدیگر رعایت شود.

محب‌خدایی با اعلام این که پروتکل‌های بهداشتی نیز از برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و هرگونه تجمع جلوگیری کرده است افزود: وقتی یک رویداد گردشگری به تجمع گردشگران منجر شود یعنی برنامه‌ریزی اشتباه صورت گرفته است. بنابراین باید کاری کرد که مردم در سطح کشور و در ظرفیت‌های گردشگری سراسر کشور توزیع شوند تا تجمع نیز شکل نگیرد.

او گفت: باید توجه داشت که محصول گردشگری ایران صرفا محصول تفریحی نیست و در این شرایط می‌شد بر برگزاری تورهای تندرستی متمرکز شد تا از افسردگی‌ جامعه در شرایط کرونایی کشور کاسته شود.

معاون سابق گردشگری کشور اظهارات اخیر معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را درخصوص اجرای تورهای آشناسازی و احیای گردشگری نادرست خواند و گفت: متولیان گردشگری در وزارت میراث فرهنگی اگر به جای تمرکز بر برپایی تورهای آشناسازی بر دو محصول گردشگری تندرستی و گردشگری کودک و خانواده در شرایط کرونایی تمرکز می‌کردند همزمان می‌توانستیم گردشگری در خانه و گردشگری در شهر را مدیریت کنیم و اعتمادسازی در گردشگری آسیب دیده از کرونا احیاء شود.

به گفته او، اگر برنامه‌ریزی‌های صحیح براساس راهبردهایی که در صنعت گردشگری تنظیم شده بود انجام می‌شد می‌توانستیم با استفاده از سیستم پنجره واحد سفر و تقویم گردشگری تمامی سفرهای موجود در کشور را حتی در دوره شیوع کرونا به صورت صحیح و براساس پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مدیریت و از تجمع گردشگران در یک نقطه جلوگیری کنیم و توزیع سفر در کشور نیز براساس پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گرفت.

محب خدایی در پایان تاکید کرد: متولیان گردشگری در وزارت میراث فرهنگی احساس می‌کنند در شرایط قبل از کرونا قرار داریم یا شیوع کرونا به پایان رسیده است. در حالی که به هیچوجه نباید در شرایط فعلی که پاندومی کرونا همچنان شیب افزایشی دارد بر برنامه‌های پساکرونایی تمرکز کرد و بنابراین برنامه‌های جدید در احیای گردشگری جای سوال دارد و چالش‌برانگیز است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید