چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تور کوتاه به ۲۵ اثر شاخص معماری جهان با نشنال جئوگرافیک

0 انتشار:

صدای میراث: ۲۵ اثر معماری شاخص و خیره‌کننده جهان بر سایت نشنال جئوگرافیک قرار گرفتند. این آثار نشانه‌هایی برجسته از معماری در جهان است.

آثار منتخب از برجسته‌ترین نشانه‌های معماری جهان براساس تصاویری انتخاب شده‌اند که مخاطبان نشنال جئوگرافیک برای بخش تصاویر شما ارسال کرده‌اند.

این آثار به نوشته نشنال جئوگرافیک از برج فرامدرن آل خلیفه در دبی تا پله‌های مارپیچ موزه واتیکان را در برگرفته و از جمله آثار معماری غربال شده‌ای هستند که عنوان نشانه‌های برجسته معماری جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

آثار معماری منتخب نشنال جئوگرافیک شامل برج‌های مدرن تا مساجد تاریخی در هند و معبد بوداییان میانمار است که به نوشته این نشریه توانسته‌اند با ارایه فضاهای زندگی، کار، عبادت و مطالعه، نقش مهمی در آمیختن هنر و معماری با زندگی روزمره مردم داشته باشد.

به نوشته نشنال جئوگرافیک، آثار برجسته معماری جهان می‌توانند بینش عمیق در مورد فرهنگ، تاریخ و زندگی و مراسم روزانه را در کشورهای جهان ارایه کنند.

«برج خلیفه» دوبی بلندترین سازه معماری در جهان است و از فراز ابرها سربرآورده است. این تصویر را دانیل چونگ از فراز برج آل خلیفه برای بخش تصاویر شما در نشنال جئوگرافیک ارسال کرده است.

پل «ساموئل بکت» در دوبلین ایرلند نیز یک پل کابلی بسیار ممتاز است که در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد. این تصویر از پل زیبای ساموئل بکت نمایشنامه نویش مشهور توسط میشل لگریس برای نشنال جئوگرافیک فرستاده شده است.

ساختمان‌های آپارتمانی «هور غدا» در مصر هم به عنوان یکی از آثار معماری برجسته جهان معرفی شده‌اند. آپارتمان‌های هور غدا با خط افق همخوان شده‌اند و هنگام طلوع آفتاب می‌درخشند. این تصویر متعلق به هرالد گارتنر است.

فضای درونی موزه «بریتیش موزیوم» لندن نیز از دیگر فضاهای معماری است که عنوان خیره کننده یافته است. این فضا به دلیل پشت بام کاملا شیشه‌ای خود که سالن مطالعه این موزه را نیز پوشش داده است به عنوان یکی از نشانه‌های برجسته معماری جهان معرفی شده است. تصویر متعلق به جو ناوین است.

ساختمان «شبکه اینترکستوکس» در ایالت تاسمانی استرالیا نیز که یک رستوران بینظیر است از دیگر نشانه های خیره کننده معماری در جهان خوانده شده است. این ساختمان با داشتن دیوار شیشه‌ای، رستوران ویدبرید تاسمانی را در خود جای داده است و شاخه‌های یک درخت بلوط غول پیکر نیز از داخل آن عبور کرده است. لیام بیرن این تصویر را ثبت کرده است.

«باغ‌های بی» در سنگاپور پوشیده از ۱۸ درخت هوشمند با ارتفاع ۱۶۴ فوت یکی دیگر از آثار معماری خیره کننده در جهان است. درختان باغ‌های بی، آب باران را جذب می‌کنند، به تصفیه هوا کمک می‌کنند و از انرژی خورشیدی برای روشن شدن درختان در شب بهره می‌گیرند. این تصویر متعلق به راج تورا است.

«کتابخانه مرکزی سیاتل» یک نمایشگاه کتاب و کتابخانه عمومی است که با ۱۰ هزار قطعه شیشه و ۴ هزار و ۶۴۴ تن فولاد در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. سایت نشنال جئوگرافیک این ساختمان را نیز از شاخص‌های معماری در جهان اعلام کرده است که تصویر آن توسط جونز سای ثبت شده است.

«مسجد پوترا» هم توانسته است عنوان نقطه عطف معماری شهر پوتراجایا در کشور مالزی را به خود اختصاص دهد. مسجد پوترا در پایتخت جدید اداری مالزی احداث شده است و تصویر آنرا هم زین عبدالله برای نشنال جئوگرافیک ارسال کرده است.

سالن ترانزیت «فرودگاه بین‌المللی شانگهای پودون» در چین که شلوغ‌ترین مرکز جهانی در سرزمین اصلی چین شناخته می‌شود نیز پس از آن که تصویر آن توسط آن.اس.هی گرفته شد توانست نشانه‌ای از معماری‌های خیره کننده در جهان باشد.

«مسجد شیخ زاید» در ابوظبی امارات هم به دلیل تزیینات زیای سنگفرش که با گل‌های خیره کننده تزیین شده اند توانست عنوان نشانه‌های معماری برجسته جهان را در سایت نشنال جدوگرافیک  به خود اختصاص بدهد. سنگفرش‌های تزیین شده با گل‌های خیره کننده در مساحتی به میزان حدود ۱۸۰ هزار متر مربع این مسجد فرش شده‌اند.مسجد شیخ زاید بزرگترین مسجد جهان است که در شهر ابوظبی قرار دارد و تصویر این نشانه معماری برجسته در جهان را حسن آکای برای نشنال جئوگرافیک ارسال کرد.

«جنگل ابر» سنگاپور هم یک باغ مصنوعی با سازه‌های پیچیده است که با ایجاد جاذبه ابرهای مصنوعی توانسته است منظره‌ای تماشایی در اختیار بازدید کنندگان قرار ‌دهد. بازدیدکنندگان هنگام حضور در این سازه معماری تصور می‌کنند از فراز کوه‌ها به زندگی خیره شده‌اند. این تصویر را رایموند هوند ثبت کرده است.

ساختمان «پل مرکزی و سالن شهر لندن». این تصویر هوشمندانه از شهر لندن تصویر پلی را نشان می‌دهد که برای عبور خودروها از رودخانه جاری در شهر لندن احداث شده است و به همراه ساختمان کنار آن نیز نشانه‌ای برجسته از معماری در جهان شناخته شده است. تصویر متعلق به رایموند چو است.

پله‌های مارپیچ ساختمان موزه واتیکان که توسط جوزپه مامو در سال ۱۹۳۲ طراحی شد توانست عنوان معماری خیره کننده را به خود اختصاص بدهد. گالری‌های این خانه موزه نیز یک اثر هنری است و بازدیدکنندگان وقتی در مسیر پله‌های مارپیچ به اتاق‌های موزه وارد می شوند با انبوه نقاشی های دیواری و سقفی مواججه می‌شوند که توسط رافائل و فرسکو نقاشان مشهور ایتالیایی تصویر شده‌اند. تصویر پله‌های مارپیچ موزه واتیکان نیز متعلق به آنیرود رامادورای است.

«شوداگون پایا» معبدی بودایی در میانمار در کشور برمه، این معبد یکی از بزرگترین اماکن مقدس بودایی‌ها است که در شهر یانگون در میانمار واقع شده است. این معبد با پرچم‌های بسیار تزیین می شود و ساختمان گنبدها و پاگوداهای آن با طلا پوشانده شده‌اند. این تصویر متعلق به زای لین است که توانست نام شوداگون پایا را در فهرست معماری های خیره کننده جهان قرار بدهد.

«خانه ماری الیزابت لودرز» در برلین. این ساختمان در مجموعه پارلمان بوندستاگ آلمان قرار دارد و در سال ۲۰۰۳ تکمیل شد. کتابخانه و آرشیو پارلمان آلمان در همین خانه قرار گرفته است که با تصویر پیتر بوفینگر توانست در ردیف معماری های شاخص جهان از نگاه نشنال جئوگرافیک قرار بگیرد.

«شهر هنر و علوم» در اسپانیا نیز اثر دیگری است که نشنال جئوگرافیک آنرا مهمترین معماری شاخص جهان معرفی کرده است. این مجموعه شامل چندیبن موزه، خانه اپرا، باغ مصنوعی و آکواریوم اقیانوسی عظیم است و بیشترین تزیینات شهری در شهر والنسیا را به خود اختصاص داده است. تصویر توسط آنتونیو فسی ثبت شد.

«مسجد ایا صوفیه» در استانبول که در طول شش سال و در میانه قرن ششم میلادی بنا شد و ابتدا مکانی برای عبادت مسیحیان بود و پس از جنگ‌های صلیبی تبدیل به مسجد مسلمانان شد. این مسجد امروز در شهر استانبول تبدیل به موزه شده است. تصویر را هم رایموند چو ثبت کرده است.

«گنبد رایشتاگ» در پارلمان آلمان و در شهر برلین یکی دیگر از آثار معماری شاخص جهان خوانده شده است. مجلس نمایندگان آلمان در سال ۱۹۹۹ با یک گنبد جدید که با استفاده از شیشه و آینه ساخته شد تزیین شد. این سازه در روز نور را به عمق سالن اصلی پارلمان می‌رساند و کاهش وابستگی به نور مصنوعی را به نمایش گذاشته است. به همین دلیل نیز تصویر یوهان زیلیک از این سازه شیشه ای توانست نام گنبد رایشتاگ را در فهرست آثار معماری خیره‌کننده در جهان قرار بدهد.

«برج ایفل» پاریس هم که برای نمایش در نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ پاریس ساخته شد و منتقدان به دلیل ارتفاع زیاد و برهم زدن فضای بصری چشم انداز پاریس به معمار آن تاختند و سازه‌ای نیمه‌کاره به نمایش درآمد حالا علاوه بر آن که سال‌ها است نماد گردشگری پاریس است و به عنوان یک اثر معماری در این شهر سالانه گردشگران بسیاری را روانه فرانسه می‌کند، عنوان معماری شاخص جهان را دریافت کرده است. این تصویر از برج ایفل توسط لیبان یوسف ثبت شده است.

«هوا محل» یا سرزمین بادها در هندوستان با ماسه صورتی و سرخ در سال ۱۷۹۹ و در شهر جیپور هند بنا شد. این تصویر نیز مربوط به بخشی از قصر بزرگ «حوا محل» است. حالا معماری حوا محل این قصر تاریخی باشکوه در هندوستان از نگاه نشنال جئوگرافیک عنوان معماری خیره‌کننده جهان را به خود اختصاص داده است. عکس متعلق به کریشنان ویت هیس واران است.

«برج پیزا» در ایتالیا که به برج کج هم شناخته می‌شود سایه خود را بر ناحیه‌ای وسیع از شهر بر ساختمان‌های اطراف خود گسترده است. پیزا این تنها برج کج جهان با تصویر مای دینگ حالا نشان معماری شاخص جهان در نشنال جئوگرافیک را از آن خود کرده است.

«خانه اپرا» در شهر سیدنی نیز با سقف منحصر به فرد خود که از صفخات متصل به یکدیگر ساخته شده و ساختار فلس مانند و تراشیده دارد با تصویر کای لانگباتوم یکی از نشانه‌های شاخص معماری در جهان شناخته شده است.

«کلیسای سنت پل» در لندن را دیوارهای شیشه‌ای یک مرکز خرید تازه تاسیس پوشش داده است و انعکاس این ساختمان در شیشه‌های مرکز خرید لندن بسیار دیدنی است. عکس را عمر سی گرفته است تا همخوانی ساختمان کلیسا و معماری مرکز خرید نشانه شاخص معماری را از نشنال جئوگرافیک بگیرد.

مسجد جامع دهلی که در بافت قدیم شهر دهلی‌نو در هندوستان واقع شده است، در سال ۱۶۵۹ ساخته شد و از احترام خاصی در بین ۱۲۰ میلیون جمعیت مسلمان هندوستان برخوردار است. عکس را ادوارد توزون گارسیا برای نشنال جئوگرافیک ارسال کرد و این نشریه نیز نام مسجد جامع دهلی را در فهرست نشانه‌های شاخص معماری جهان قرار داد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید