شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

توضیح صدای میراث درخصوص برداشت های ناصواب از ماجرای انتقال مخزن موزه ملی ایران

0 انتشار:

صدای میراث: گزارش صدای میراث از پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی به سیدحسن خمینی، فرزند یادگار امام راحل (ره) برای راه اندازی شعبه شماره دو موزه ملی ایران و موضوع انتقال مخزن این موزه به بخش زیرین یکی از صحن های مرقد امام خمینی (ره) با واکنش های بسیار مواجه شد.

بسیاری از رسانه ها و فعالان شبکه های مجازی در داخل و خارج از کشور برداشت های متعدد از این گزارش داشتند و متاسفانه برخی نیز تلاش کردند فضای تخصصی این گزارش را آلوده به موضوعات سیاسی کنند و براساس دیدگاه های شخصی یا سیاسی به تحلیل و تفسیر پیشنهاد راه اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در بخشی از فضای متعلق به مرقد امام خمینی (ره) بپردازند.

صدای میراث از بدو فعالیت خود تاکنون، تلاش کرده است موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بصورت تخصصی و با بهره گیری از نگاه کارشناسانه، تحلیل و مورد بررسی قرار دهد.

گزارش های دو روز گذشته صدای میراث از پییشنهادات مطرح شده در نشست وزیر میراث فرهنگی با فرزند یادگار امام (ره) نیز درخصوص راه اندازی شعبه دو موزه ملی ایران در جوار مرقد امام راحل (ره) با همین رویکرد منتشر شد.

در گزارش متتشر شده از پیشنهادات مطرح شده درباره راه اندازی موزه شماره ۲ حرم امام خمینی (ره) اما موضوع جابجایی اشیای مخزن موزه ملی ایران نیز مطرح شد که یک روز بعد، مسئولان وزارت میراث فرهنگی از جمله معاون میراث فرهنگی، مدیرکل امور موزه ها و آثار منقول و همچنین، مدیر روابط عمومی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با سایت خبری وزارت میراث فرهنگی و در شبکه های مجازی موضوع انتقال مخزن موزه ملی ایران را تکذیب کردند.

پیشتر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در نشستی که با حضور سید حسن خمینی در وزارت میراث برگزار شد اعلام کرده بود: ۴ میلیون اثر موجود در موزه‌های کشور و ۴۰۰ هزار اثر موجود در مخزن موزه ملی ایران ظرفیت بالایی برای نمایش عمومی در موزه شماره ۲ در فضای در نظر گرفته شده در جوار مرقد امام راحل (ره) دارد.

محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه ها نیز در گفت و گویی که با صدای میراث داشت، اعلام کرد بخشی از ۲۵ هزار متر مربع فضای موجود در نظرگرفته شده برای استقرار شعبه دو موزه ملی ایران در مرقد امام خمینی (ره) می تواند تبدیل به مخزن امن این موزه شود.

صدای میراث پیش از گفت و گو با محمدرضا کارگر اما از احتمال انتقال مخزن موزه ملی ایران به فضای جدید خبر داده بود که طرح همین موضوع در گزارش، پیش از انتشار گفت و گو با مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی و درج اظهارات او در مورد سناریوهای موجود در پیشنهاد راه اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در جوار مرقد امام راحل(ره)، تبدیل به یک جریان عجیب رسانه ای با انگیزه های گوناگون و حتی سیاسی شد. درحالی که محمدرضا کارگر در پاسخ به پرسش صدای میراث که آیا قرار است مخزن موزه ملی ایران نیز به فضای جدید منتقل شود، گفته بود، بخشی از آثار موجود در مخزن موزه ملی ایران می تواند در شعبه دوم این موزه در جوار مرقد امام (ره) که به شهر آفتاب شهرت دارد به نمایش گذاشته شود و بخشی از زمین ۲۵ هزار متر مربعی که در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می گیرد نیز می تواند تبدیل به مخزن امن موزه ملی ایران شود.

وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان سابق میراث فرهنگی، در یک دهه اخیر تجربیات تلخ مدیریتی توام با حواشی سیاسی بسیاری را پشت سر گذاشت. یکی از مهمترین این تجربیات که به متلاشی شدن کتابخانه و مرکز اسناد وقت این وزارتخانه منجر شد، انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به شیراز بود که بدون در نظرگرفتن نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه میراث فرهگی انجام شد و به اعتراف روسای بعدی سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان و باستان شناسان ضربات سنگینی بر پیکره تخصصی میراث فرهنگی کشور وارد آورد.

پیشنهاد اخیر مسئولان وزرات میراث فرهنگی درخصوص راه اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران و احتمال انتقال مخزن این موزه به مرقد امام خمینی (ره) نیز از منظر تخصصی در سایت صدای میراث قابل پیگیری بود که در نهایت محمدرضا کارگر، رییس اداره کل موزه ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی به صدای میراث اعلام کرد: «مخزن موزه ملی ایران به هیچوجه به مجموعه جدید منتقل نمی شود و اگر قرار باشد حتی موزه ای در این مجموعه شکل بگیرد، تنها اشیای موجود در  مخزن موزه ملی امکان نمایش عمومی در موزه شماره دو خواهند داشت.»

به گفته او، حتی موضوع راه اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در مرقد امام خمینی (ره) که در نشست مشترک وزیر میراث فرهنگی و معاونین این وزارتخانه با حجت الاسلام سیدحسن خمینی، فرزند یادگار امام راحل (ره) مطرح شد، تنها در حد یک پیشنهاد است و هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

کارگر با تاکید دوباره بر این موضوع که مخزن موزه ملی ایران به مرقد امام خمینی (ره) منتقل نمی شود به صدای میراث گفت: «مخزن یک موزه پشتوانه اصلی یک موزه است و امکان جابه جایی تمامی مخزن به نقطه دیگر وجود ندارد.»

او گفت: «در مثالی ساده تر، مخزن یک موزه همانند مخزن بانک مرکزی است که امکان جابه جایی به نقطه دیگر ندارد. بنابراین موضوع انتقال مخزن موزه ملی ایران نیز در مباحث تخصصی جایگاهی ندارد و تنها می توان اشیای موجود در مخزن را در فضاهای مختلف موزه ای به نمایش گذاشت. بنابراین موضوع انتقال مخزن موزه ملی ایران نیز از اساس منتفی است.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید