شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

توقف صدور ویزای ایران برچیده شد/گردشگران خارجی از ابتدای آبانماه امکان سفر به ایران دارند/فعالان گردشگری: امیدمان به تعطیلات ژانویه و فصل بهار است

0 انتشار:

صدای میراث: رییس‌جمهوری براساس درخواست وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فرمان برچیدن توقف صدور روادید ورود به ایران را برای گردشگران خارجی صادر کرد. بدین‌ترتیب با عبور ایران از پیک پنجم کرونا و بهبود وضعیت واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران، از ابتدای آبانماه ویزای ورود به ایران برای گردشگران خارجی پس از ۱۹ ماه توقف، صادر می‌شود.

به گزارش صدای میراث، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز همزمان با روز جهانی گردشگری، خبر موافقت رییس جمهوری با برچیدن توقف صدور ویزای ورود به ایران را در توئیتر اعلام کرد. این خبر پس از آن اعلام شده است که پیشتر اعضای جامعه تورگردانان ایران در نشست با سیدعزت‌الله ضرغامی بر لزوم برچیدن صدور ویزا برای گردشگران ورودی به ایران و ایجاد رونق در صنعت گردشگری ایران تاکید کرده بودند و وزیر جدید نیز پیغام آن‌ها را به رییس‌جمهری رساند و سرانجام، سیدابراهیم رییسی با درخواست برچیدن توقف صدور ویزای ورود به ایران موافقت کرد.

پیشتر فعالان صنعت گردشگری ایران از چندماه پیش با اعتراض به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و اصرار وزارت بهداشت بر بستن مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی، بر لزوم تغییر رویکرد این وزارتخانه و ستاد ملی مقابله با کرونا پس از واکسینه شدن جمعیت انبوه در کشورهای هدف گردشگری ایران تاکید کرده بودند. اما نه وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نه معاون پیشین گردشگری هیچکدام موفق به پیش بردن استراتژی گشودن درهای ایران به روی گردشگران خارجی نشدند.

اما عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توانست در یک دیدار با سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور را قانع کند که سیاست بسته ماندن درهای ایران به روی گردشگران خارجی شکست خورده است و باید سیاست دولت قبل در توقف صدور ویزای ورود به ایران برچیده شود. همان اتفاق هم افتاد و چند روز پس از این دیدار رییس‌جمهوری فرمان صدور مجدد ویزای ورود به ایران برای گردشگران خارجی را ابلاغ کرد.

اما آیا صدور مجدد ویزای ورود به ایران پس از ۱۹ ماه که مرزهای ایران با اصرار وزیر سابق بهداشت و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بسته شد، تاثیری بر ورود گروه‌های بزرگ گردشگری به ایران دارد؟ فعالان صنعت گردشگری در پاسخ به این صدای میراث گفته‌اند که با توجه به تصمیمات قبلی برای توقف صدور ویزای ورود به ایران، هم‌اکنون بازار سفرهای ورودی برای فصل پاییز از دست رفته است و با فرمان جدید رییس جمهوری برای از سرگیری صدور ویزای ورود به ایران احتمال دارد گردشگری ورودی به کشور در فصل زمستان با آغاز تعطیلات سال نو میلادی و همچنین در فصل بهار با رونق نسبی مواجه شود.

به گفته آن‌ها حتی در فصل زمستان و بهار نیز پیش‌بینی می‌شود تعداد گردشگران ورودی به ایران بسیار کمتر از آنچیزی باشد که تا پیش از پاندمی کرونا رواج داشت. براین اساس پیش‌بینی می‌شود، گروه‌های بزرگ گردشگری ورودی به کشور که در قالب تورهای بالای ۵۰ گردشگر به ایران وارد می‌شدند با صدور اجازه ورود گردشگران خارجی به ایران در گروه‌های ۱۰ تا ۱۵ نفری خلاصه شود.

فعالان صنعت گردشگری کشور می‌گویند تصمیمات دولت قبل برای تعطیل کردن سفر به مدت طولانی در مقابله با افزایش شیوع کرونا در کشور بی‌تاثیر بود و تنها نتیجه‌ای که به بار آورد خسارات شدیدی بود که بر صنعت گردشگری ایران و فعالان این صنعت در کشور برجای گذاشت.

اکنون فعالان صنعت گردشگری ایران می‌گویند، ارتباط خود با دفاتر خارجی را از صبح فردا آغاز می‌کنند تا خبر برچیده شدن منع صدور ویزای رود به ایران را به شرکت‌های خارجی منتقل و آن‌ها را برای بستن تورهای گردشگری سفر به ایران ترغیب کنند.

در تبصره چهار بند «ج» مصوبه هشتادوششم ستاد ملی مدیریت کرونا که با امضای غلامحسین اسماعیلی، رییس دفتر رییس‌جمهور به تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت امور خارجه، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تمام گذرگاه‌های مرزی ابلاغ شد، آمده است: «صدور روادید گردشگری برای مترددین از مرزهای بین‌المللی در چارچوب دستورالعمل تردد مسافران از سوی وزارت امور خارجه بلامانع است.»

بند «ج» این مصوبه، تاکید کرده است که «ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم (گروهی ـ انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از/به مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبانماه سال جاری بلامانع است.»

تبصره یک این بند قانونی البته یادآوری کرده است که «این مصوبه شامل تردد مستقیم و غیرمستقیم از/به کشورهای پرریسک اعلامی سازمان بهداشت جهانی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخواهد شد.»

تبصره دو نیز تاکید می‌کند: «چنانچه در روند بیماری کشورهای همسایه تغییری حاصل شود که نیازمند اعمال محدودیت یا ممنوعیت تردد مسافری باشد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرجع تخصصی مراتب را اعلام می‌کند و اقدامات بعدی از سوی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی صورت می‌گیرد.»

براساس تبصره سه این مصوبه، «به منظور مدیریت روند بیماری در داخل، تردد مسافری (انفرادی ـ گروهی) با اولویت مرزهای زمینی که دارای امکانات و زیرساخت‌های لازم است از تاریخ یاد شده (اول آبانماه) آغاز خواهد شد: شلمچه در استان خوزستان (عراق)، مهران در استان ایلام (عراق)، پل‌دشت در استان آذربایجان غربی (نخجوان)، پرویزخان در استان کرمانشاه (عراق/اقلیم کردستان)، تمرچین در استان آذربایجان غربی (عراق)، بازرگان در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، سرو در استان آذربایجان غربی (ترکیه)، باشماق در استان کردستان (عراق/ اقلیم کردستان)، جلفا در استان آذربایجان شرقی (نخجوان)، نوردوز در استان آذربایجان شرقی (ارمنستان)، بیله‌سوار در استان اردبیل (جمهوری آذربایجان)، آستارا در استان گیلان (جمهوری آذربایجان)، دوغارون در استان خراسان رضوی (افغانستان)، میلک در استان سیستان‌وبلوچستان (افغانستان) و میرجاوه در استان سیستان وبلوچستان (پاکستان).

تبصره پنج مصوبه آغاز صدور روادید ورود به ایران که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده است، تردد وسایل نقلیه عمومی و شخصی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از این مرزها از تاریخ اعلام‌ شده بدون مانع اعلام کرد.

علی‌اصغر شالبافیان معاون جدید گردشگری کشور نیز داده است که از سرگیری صدور روادید ورود گردشگر به ایران از آبانماه براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هدیه به فعالان گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری است. شالبافیان گفته است، این موضوع از برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی مهندس ضرغامی از  ابتدای ورود به این حوزه و حتی قبل از رای اعتماد بود که در دیدارهای ایشان با بخش خصوصی نیز در صدر خواسته‌های این بخش عنوان می‌شد.»

وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرد که به گفته معاون گردشگری، عزت‌الله ضرغامی در یکماه اخیر با وزرا، هیئت دولت و رئیس‌جمهوری برای تصویب ورود گردشگر و باز شدن مرزها به روی گردشگران خارجی رایزنی‌ کرد و موفق به اقناع‌‌سازی برای این تصمیم شد.

براساس اعلام معاون گردشگری، براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و برچیدن سیاست توقف صدور ویزا، از اول آبانماه امکان ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافر به صورت گروهی و انفرادی برای اتباع ایرانی و خارجی از و به مرزهای ایران همانند مرزهای هوایی با ارائه کارت واکسن، ارائه آزمایش PCR منفی و رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مورد تاکید وزارت بهداشت امکانپذیر است.

شالبافیان ابراز امیدواری کرد که از سرگیری ویزا موجب احیای تدریجی این صنعت و بازگشت امید به فعالان گردشگری باشد و در ادامه اقدامات موثرتر برای حمایت از این صنعت انجام شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید