چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

آغاز جشنواره سفرنگاری دزفول گرام در شهر آجری ایران

0 انتشار:

صدای میراث؛ ۶۰ فعال فضای مجازی با صدها هزار فالوور پس از سفر به ماکو (۲۱ اسفندماه) وارد شهرستان دزفول در استان خوزستان شدند تا پس از انقلاب هشتگی در ماکو اینبار با معرفی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری و فرهنگی دزفول، روایتگر قصه ها و مستندات تازه ای از این شهر باستانی باشند.

شهرستان دزفول با مساحتی در حدود ۴۷۶۲ کیلومتر مربع یکی از شهرهای زیبا و سرسبز استان خوزستان محسوب می شود. شهری که با طبیعت زیبای جلگه ای و کوهستانی در تمام ایام سال پذیرای گردشگران بسیاری است. این شهر با دارا بودن آثاری چون پل قدیم دزفول که قدمت آن به ۱۷۰۰ پیش می رسد و همچنین آسیاب ها، مسجد جامع دزفول، حمام کرناسیون، حمام شاه رکن الدین، روستای لیوس، بقعه یعقوب لیث صفاری، بافت و بازار قدیم دزفول یکی از مقاصد زیبای سفر در طول ایام سال به ویژه اواخر زمستان است.

درحال حاضر شرکت کنندگان داخلی و خارجی در جشنواره سفرنگاری دزفول گرام با مستندنگاری ظرفیت های مختلف شهرستان دزفول تلاش می کنند تا آثار خود را در قالب عکس، فیلم و مطلب به زبان های انگلیسی و فارسی جمع آوری کرده و  به هیات داوران تحویل دهند.

این جشنواره که با همت شهرداری و شورای شهر و همکاری فصلنامه تخصصی گیلگمش آغاز شده دارای ۷۴ منتخب است که از این تعداد نزدیک به ۶۰ شرکت کننده و فعال در شبکه های مجازی و اجتماعی هم اکنون در آن حضور دارند و درحال مستندنگاری جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهر هستند.

«آرش نورآقایی» دبیر اجرایی دزفول گرام در مراسم جشنواره سفرنگاری دزفول گرام با اعلام اینکه بلاگرها و فعالان شبکه های اجتماعی قرار است با تولید محتوا از تمامی جاذبه های فرهنگی، طبیعی به شعار و برند دزفول دست پیدا کنند تاکید کرد:«در شرایطی که مشکلات عدیده ای در جامعه حاکم است تلاش کرده ایم تا با شیوه های خلاقانه فضای بهتری در جامعه ایجاد کنیم. اگر دزفول شهر آجر ایران لقب گرفته است بنابراین هر آجر ان راوی یک قصه است و ما به دنبال قصه ها و روایت های جدیدی از شهر هستیم.»

او گفت: ما به دزفول آمده ایم تا روح این شهر را از لای جرز آجرهای تاریخی آن بیرون بکشیم و با تولید محتوای ارزنده به تحلیل محتوا از داشته ها بپردازیم.

به گفته نورآقایی، این اتفاق نه تنها می تواند به بحث معرفی و آموزش کمک کند که در طراحی شهری نیز موثر باشد.

او جشنواره سفرنگاری ماکو و دزفول گرام را مقدمه ای برای سفرنگاری در حوزه دیجیتال دانست و ادامه داد: نخستین جشنواره ماکوگرام پیشتر در منطقه آزاد ماکو برگزار شد که نتایج قابل توجهی در معرفی ناشناخته های این شهر زیبای مرزی داشت، هم اکنون با برگزاری جشنواره سفرنگاری دزفول گرام  به طور همزمان بر مقوله آموزش، معرفی و ایجاد زیرساخت های فرهنگی تاکید داریم و امیدواریم با کمک و همکاری مردم، متخصصان محلی و ملی به برند شهری دزفول دست پیدا کنیم.

در این مراسم همچنین «عظیم سرافراز» رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر دزفول گفت: معرفی شهرستان دزفول درواقع معرفی ایران است‌.او به حضور و نقش گردشگران در اشتعالزایی تاکید کرد و ادامه داد؛ با ورود هر گردشگر نزدیک به ۶۰ شغل ایجاد می شود به همین دلیل نقش گردشگری بسیار مهم است. دراین میان لازم است به اقدامات تاثیرگزاری و برنامه های خلاقانه ای چون جشنواره سفرنگاری اهمیت بیشتری قایل شد.

به گفته او، بی شک انعکلس مطالب و محتوای رسانه ها، فعالان فضای مجازی می تواند در انعکاس جاذبه های منحصربه فرد و ارزشمند دزفول نقش اساسی ایفا کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید