شنبه, ۰۴ فروردین, ۱۴۰۳

حریم نقش جهان چگونه مخدوش می‌شود؟/وقتی یک مجتمع تجاری حریم بصری نقش جهان را محو می‌کند

1 انتشار:

صدای میراث: ساخت‌وساز در حریم میدان نقش جهان همچنان ادامه دارد و حالا مالک یک مجتمع تجاری در حریم این میدان ثبت جهانی شده ارتفاع طبقات بالایی این مجتمع را به استناد رای قضایی بالاتر برده است.

صدای میراث پیشتر در گزارشی با عنوان «ساخت‌وساز به ارتفاع ۹ متر در حریم نقش جهان» از تلاش ۴ ساله مالک یک مجتمع تجاری در حریم میدان نقش جهان اصفهان خبر داد که با رای دیوان عدالت اداری توانسته بود مجوز ساخت وساز به ارتفاع ۹ متر را دریافت کند. در گزارشی دیگر با عنوان «ستون‌ها در حریم نقش جهان بالاتر رفتند»، صدای میراث خبر داد که مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی و شهرداری اصفهان از هراس برخورد قضایی به دلیل حکم دریافت شده مالک از دیوان عدالت اداری که مسئولان این دو دستگاه را به «استنکاف» ملزم کرده بود، از هرگونه اظهارنظر در این خصوص خودداری می‌کنند. چون مخالفت آن‌ها با این حکم می‌تواند منجر به انفصال از خدمت دولتی آن‌ها شود.

حالا با گذشت سه هفته از انتشار آن گزارش‌ها در سایت صدای میراث، تصاویر منتشر شده از تداوم ساخت‌وساز طبقات بالایی مجتمع تجاری واقع در خیابان استانداری اصفهان که در حریم نقش جهان قرار دارد و منجر به نقض حریم بصری این مجموعه تاریخی ثبت جهانی شده می‌شود، مشخص می‌کند که مالک مجتمع تجاری همچنان در حال نقش حریم میدان نقش جهان است و سکوت مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان نیز در مورد این اقدام ادامه دارد.

موقعیت مجتمع تجاری پیش از تخریب و نوسازی

براساس اسنادی که دوستداران میراث فرهنگی اصفهان در اختیار صدای میراث قرار داده‌اند، بالا رفتن ارتفاع ستون‌های مجتمع تجاری واقع در حریم میدان نقش جهان نه تنها حریم بصری نقش جهان را نقض کرده است که حتی محدودیت ارتفاعی یک بنای تاریخی واقع در کنار آن را نیز زیر پا گذاشته است.

شعبه هشتم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری استان اصفهان همچنین پس از شکایت مالک مجتمع تجاری واقع در حریم میدان نقش جهان نسبت به عدم اجازه ساخت و ساز به ارتفاع ۹ متر در حریم میدان نقش جهان از سوی اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان و شهرداری شهر اصفهان، در حکم نهایی که به نفع مالک این مجتمع صادر شد، اعلام کرده است که معاون شهرسازی و معماری اصفهان به شهرداری آن شهر اعلام کرده است که ملک مذکور خارج از طرح پیشنهادی محدوده جنوب میدان نقش جهان است و چون ملک یاد شده از ابتدا دارای ۹ متر ارتفاع بوده نوسازی آن نیز موجب تضییع حقوق مکتسبه نخواهد شد. براساس این حکم چون مالک مدعی وجود بناهای با ارتفاع ۱۱ متر در محل شده بود، تثبیت وضع موجود ملک او نیز مورد تایید قطعی قرار گرفته است.

موقعیت خانه تاریخی در همسایگی مجتمع تجاری

اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان و شهرداری شهر اصفهان یکبار پیگیر تجدیدنظرخواهی در رای بدوی اجازه ساخت‌وساز در حریم میدان نقش جهان شده بودند و در آن درخواست داشتند که ارتفاع ساخت مجتمع تجاری تا ۵ متر بلانمانع اعلام شود، اما رای قطعی پرونده به نفع مالک مجتمع تجاری تمام شد و بدین ترتیب حالا یک مجتمع تجاری توانسته است به تنهایی حریم بصری میدان نقش جهان را نقش و حریم ارتفاعی یک خانه تاریخی دیگر در همسایگی خود را نیز نقض کند.

print

Discussion۱ دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید