جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

حواشی تخریب خانه پدری احمد محمود در اهواز ادامه دارد/معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان: خانه پدری احمد محمود نه ارزش تاریخی داشت نه مکان رویداد بود/حسینی بروجنی: برخی دوستداران احمد محمود اصرار به حفظ این خانه داشتند/معاون میراث‌فرهنگی خوزستان: خانه پدری احمد محمود یک خانه معمولی در بافت تاریخی اهواز بود

0 انتشار:

صدای میراث: حواشی تخریب خانه پدری احمد محمود داستان نویس و مترجم خوزستانی در منطقه سی‌متری شهر اهواز ادامه دارد. اما دلیل حواشی ایجاد شده برای فروش این خانه توسط خانواده احمد محمود و تخریب آن در روز گذشته، چیست؟ آیا خانه پدری احمد محمود واجد هیچیک از ارزش‌های تاریخی بود که حالا خبرسازی در مورد تخریب آن به یک موج تبدیل شده است؟

خانه پدری احمد محمود هیچیک از ارزش‌های تاریخی برای ثبت ملی را نداشته و فاقد تمامی شاخص‌های تاریخی است. این خانه یک خانه معمولی است که تنها در بافت تاریخی شهر اهواز قرار دارد.

خانه پدری احمد محمود حتی فاقد شاخصه‌های مکان رویداد است. بدین معنی که در این خانه نه تنها اتفاقات خاص فرهنگی نیفتاده است که حتی برای سالیان متمادی نیز محل نشست و گفت‌وگوی اهل فرهنگ و پاتوق نویسندگان شهیر کشور نبوده است که بتوان با رویکرد مکان رویدادی به تخریب این خانه معمولی اعتراض کرد.

با این حال تخریب خانه پدری احمد محمود که اتفاقا نسبت فامیلی نزدیک با علی اعطاء یک عضو شورای شهر تهران نیز دارد از روز گذشته به صورت عجیبی خبرساز شده است. در حالی که حتی انتشار دهندگان این خبر اشاره‌ای به تاریخی نبودن این خانه و حتی قدمت اندک و واجد ارزش نبودن آین بنا برای حفظ اثر نکرده‌اند.

اما ماجرای این خبرسازی بزرگ برای تخریب خانه پدری احمد محمود چیست؟ احمدرضا حسینی بروجنی معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان در اینباره به صدای میراث گفت: زمانی که بستگان آقای احمد محمود می‌خواستند این خانه را بفروشند، یک عده از دوستداران میراث‌فرهنگی و انجمن‌ها در شهر اهواز به دلیل علاقه‌ای که به احمد محمود و آثار او داشتند شروع به اعتراض کردند که این خانه باید حفظ شود. ما نیز در اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان به احترام این انجمن‌ها با شهرداری اهواز مذاکره کردیم که این خانه تبدیل به خانه فرهنگ شود. در حالی که این خانه اصلا ارزش تاریخی هم نداشت که بخواهد ثبت ملی شود یا حتی مکان رویداد هم نبود.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان افزود: خانه پدری احمد محمود پیشتر توسط اداره میراث فرهنگی استان خوزستان بررسی شد و مشخص شد که این خانه از لحاظ معماری هیچ ارزشی برای ثبت در فهرست آثار تاریخی نداشت و نه تنها واجد ارزش‌های ثبتی نیست که حتی مکان رویدادی که اتفاق خاصی هم در آن افتاده باشد نیست.

احمدرضا حسینی بروجنی با اعلام این که تنها ایرادی که می توان به لحاظ حقوقی درخصوص تخریب خانه پدری احمد محمود گرفت این است که این خانه در بافت تاریخی شهر اهواز واقع بوده و شهرداری اهواز باید برای صدور مجوز تخریب این خانه از اداره میراث فرهنگی استان خوزستان استعلام می‌گرفت، افزود: احمد محمود در ادبیات جنگ شخصیت تاثیرگذار بود و تلاش اداره میراث فرهنگی استان خوزستان آن بود که برای پیگیری درخواست برخی دوستداران میراث فرهنگی اهواز،  خانه پدری او در شهر اهواز تبدیل به خانه مشاهیر یا خانه فرهنگ شود و درا ین مسیر در حال مذاکره با شهرداری بودیم که البته این اتفاق نیفتاد.

او بار دیگر تاکید کرد: درست است که خانه پدری احمد محمود به لحاظ معماری واجد ارزش تاریخی بوده است اما این ملک همچون بسیاری از خانه‌های معمولی دیگر که واجد ارزش تاریخی نیستند در حاشیه بافت تاریخی اهواز قرار داشت و براین اساس هر ارگانی که بخواهد مجوز تخریب این خانه‌ها را صادر کند باید از میراث فرهنگی استعلام بگیرد و این موضوع تنها چیزی است که اداره میراث فرهنگی استان خوزستان می‌تواند به لحاظ حقوقی با حفظ منافع بافت تاریخی روی آن دست بگذارد. چون ممکن است مالک این خانه بخواهد پس از تخریب بخواهد جای آن یک برج یا مجتمع تجاری بسازد که با ضوابط بافت تاریخی همخوان نیست و اداره میراث فرهنگی در این موضوع باید تعیین تکلیف کند.

احمدرضا حسینی بروجنی تاکید کرد: پیگیری‌های حقوقی ما در رابطه با تخریب خانه پدری احمد محمود تنها از لحاظ رعایت قوانین توسط شهرداری می‌تواند مطرح باشد که چرا قبل از صدور مجوز تخریب این خانه به دلیل قرار داشتن آن در بافت تاریخی اهواز از اداره میراث فرهنگی استعلام نگرفته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید