جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

داستان اصفهک/ سفر به روستای تاریخی که در زلزله ۵۷ متروکه شد

1 انتشار:

صدای میراث: روستای اصفهک در خراسان جنوبی و در نزدیکی شهر طبس پس از زلزله ۲۵ شهریور سال ۵۷ برای همیشه متروک شد و مردم روستا به روستای جدید در فاصله چندصد متری بافت قدیمی منتقل شدند.

روستای جدید نه تنها زندگی سنتی اصفهک را از بین برد که منظر فرهنگی اصفهک نیز دستخوش تغییر شد.

اما جوانان اصفهکی در فاصله سال‌های ۸۸ و ۸۹ دست به کار شدند تا روستای آباء و اجدادی خود را آباد کنند و بار دیگر بافت سنتی روستایشان را احیاء کنند.

آن‌ها از مردم روستا خواستند از تخریب خانه‌های قدیمی خود و تبدیل آن‌ها به زمین‌های کشاورزی خودداری کنند. همین اتفاق هم افتاد و حالا بافت تاریخی روستای اصفهک که در سال ۹۴ با همت جوانان اصفهکی که بیشترشان متولدین دهه ۶۰ هستند در فهرست آثار ملی قرار گرفت، میزبان گردشگران شده‌ است.

سال ۹۰ ایستگاه گردشگری اصفهک راه‌اندازی شد تا داستان روستای متروکه را برای مسافران و گردشگران روایت کند. سال ۹۳ یک تیم معماری و مرمت به جوانان روستا افزوده شد و حالا ۷ خانه واقع در بافت تاریخی اصفهک به همان صورت قبلی مرمت و احیاء شده است. فروشگاه‌ها و کارگاه‌های تولید و فروش صنایع‌دستی راه‌اندازی شده‌اند و ۳۰ زن روستایی برای عرضه تولیدات سنتی خود به جوانان اصفهکی پیوسته‌اند تا روستای تاریخی‌شان بار دیگر زنده شود.

داستان اصفهک را در این مستند کوتاه ببینید تا مشخص شود این روستای متروک و خالی از سکنه چگونه زنده شده است و میزبان گردشگران خارجی و داخلی است.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. فیلم روستای اسپه هک یا اسپه دهک یا ده کوچک سپید که طی دوره تاریخی شده اصفهک. و دیدم و خیلی زیبا بود و شرح دوستمون تو فیلم هم قابل توجه بود. از بابل هستم

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید