چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

درخواست تشکیل انجمن کشوری برای ساماندهی وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی

0 انتشار:

مازیار آل داوود عضو هیات موسس اقامتگاه‌های بومگردی ایران ۱۸ سال پیش نخستین اقامتگاه بومگردی کشور را در روستای متروک شده گرمه در شهرستان خور و بیابانک راه‌اندازی کرد. از همان ۱۸ سال پیش تاکنون او در خانه آتشونی مستقر است و در این مدت این خانه به سایت تریپ ادوایزر نیز افزوده شد و حالا دیگر گردشگران خارجی حتی پیش از سفر به ایران با او و خانه آتشونی آشنا هستند.

آل داوود از پیشکسوتان شاخه‌ای از گردشگری ایران با عنوان بومگردی است که سعی داشت محیط واقعی زندگی ایرانی را به گردشگران خارجی عرضه کند و طرحی نو در مهمان نوازی ایرانی دراندازد. مازیار آل داوود حالا از وضعیت ناگواری که برای اقامتگاه‌های بومگردی در کشور در جریان است خبر می‌دهد و به صدای میراث می‌گوید: مسئولین گردشگری کشور باید به سرعت با تشکیل انجمن بومگردی ایران موافقت کنند تا بدین ترتیب گام مهمی در آموزش اقامتگاه‌های بومگردی، جلوگیری از زیاندهی شدید اقامتگاه‌های معتدد ایجاد شده در کشور و همچنین ساماندهی وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی در کشور برداشته شود.

او تاکنون به کشورهای متعددی نیز سفر داشته است و آنطور که می‌گوید اکولوژهای زنده در روستاهای آسیای شرقی، هند و تایلند را از نزدیک دیده و از آن ها تجربه اندوخته است.

به گفته آل داوود در اقامتگاه های بومگردی خارج از کشور یک روستا تبدیل به اقامتگاه بومگردی شده است و گردشگران می توانند با روستایین زندگی کنند و شیوه زندگی آن ها را از نزدیک مشاهده کنند.

هدفمندی جریان بومگردی ضروری است
آل داوود می‌گوید: برداشت واقعی گردشگر از فضای بومی اکنون مورد توجه گردشگران زیادی در جهان است و اکنون با تبلیغات منفی دیگری که از ایران در سطح جهان راه افتاده است تا به هر نحوی که شده جلوی ورود گردشگر به ایران را بگیرند باید به سمت هدفمند کردن جریان بومگردی ایران گام برداشت.
به گفته وی، ساماندهی وضعیت اقامتگاه های بومگردی ایران از همین حالا بسیار ضروری است و اکنون که ظرفیت گردشگری ایران تا ۵ میلیون گردشگر در سال است اگر به ۳۰ یا ۷۰ میلیون گردشگر مانند فرانسه برسد باید از همین حالا برنامه ریزی‌ها آغاز شود.

او با انتقاد از افزایش پرتعداد اقامتگاه‌های بومگردی در کشور به زیاندهی اقامتگاه های تازه تاسیس و ورشکستگی آن ها و پایین آمدن کیفیت خدمات اشاره کرد و گفت: باید برای این حجم از اقامتگاه های بومگردی برنامه ریزی شود. چون اکنون می شونیم که اقامتگاه‌های بومگردی کشور به ۸۰۰ مورد رسیده است امسال به ۲ هزار اقامتگاه و بعد هم قرار است به ۱۶ هزار اقامتگاه بومگردی برسد. در حالی که باید پیش از افزایش تعداد اقامتگاه‌های بومگردی اعلام شود که برنامه کشور برای این تعداد اقامتگاه چیست؟

به گفته آل داوود، در سال‌های اخیر افراد زیادی وارد بومگردی شده اند و هزینه‌های زیادی نیز متحمل شدند اما نتیجه مناسب نگرفتند و به سرمایه شان آسیب رسید. آن ها تحت تاثیر همین تبلیغات وارد این حوزه شدند. بنابراین آنچه نیاز است ساماندهی سریع وضعیت اقامتگاه‌های بومگردی است تا با نزدیک شدن اقامتگاه‌های بومگردی به استانداردهای جهانی، گردشگر ورودی به ایران بتواند به سرعت تصمیم بگیرد که چه اقامتی نیاز دارد.

انجمن حرفه‌ای بومگردی تشکیل شود
او با تاکید بر این موضوع که باید بین اقامتگاه بومگردی و هتل تفکیک قایل شد و اقامتگاه‌های بومگردی را درجه ‌بندی کرد گفت: مهم است که این حرکت در قالب انجمن اقامتگاه‌های بومگردی ایران به سرعت انجام شود و بخش دولتی نیز می تواند به تسریع این روند کمک کند تا تصمیم گیری در مورد اقامتگاه‌های بومگردی در قالب انجمن بومگردی ایران به مالکان اقامتگاه‌های بومگردی سپرده شود.

او با اشاره به برگزاری انتخابات هیات موسس اقامتگاه‌های بومگردی به عنوان گام نخست تشکیل انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور گفت: هیات موسس معرفی شد و قرار بود بعد از تصویب اساسنامه هیات مدیره انجمن اقامتگاه‌های بومگردی با هدف آموزش و رتبه بندی و استانداردسازی و صدور آیین نامه‌های بومگردی با برگزاری انتخابات تشکیل شود که تاکنون این اقدام انجام نشده است.

او با اشاره به ضرورت تشکیل انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بومگردی کشور به منظور دور نشدن اقامتگاه‌های بومگردی از اهداف اولیه تشکیل این اقامتگاه‌ها که نشان دادن بوم یک منطقه و فرهنگ و حتی صادرات محصولات بومی در گردشگری بود گفت: سرمایه اصلی بومگردی حفظ اصالت یک منطقه و مرمت آثار تاریخی موجود در مناطقی است که اقامتگاه‌های بومگردی احداث می شوند. همچنین رونق صنایع‌دستی روستایی و ایجاد اشتغال و انگیزه برای مهاجرت معکوس جوانان به روستاها از دیگر اهداف شکا گیری اقامتگاه‌های بومگردی در کشور بود که حیف است این تلاش‌ها با بی‌توجهی از بین برود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید