شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست توقف معدن‌کاوی و کوه‌خواری در عرصه و‌ حریم غار-دژ اسپهبد خورشید

0 انتشار:

صدای میراث: کارزار توقف معدنکاوی در عرصه و حریم غار دژ اسپهبد خورشید از آثار طبیعی و تاریخی ثبت ملی شده کشور آغاز شد.

امضاء کنندگان این کارزار از سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و حسینی‌پور استاندار مازندران خواسته‌اند از کوه‌خواری و معدنکاوی در عرصه و حرایم غار- دژ اسپهبد خورشید مازندران جلوگیری کنند.

به گزارش صدای میراث، متن این کارزار بدین شرح است: «ما امضاکنندگان این کارزار بر لزوم توقف و تعطیلی معدن‌کاری و کوه‌خواری در عرصه و‌ حریم غار-دژِ اِسپَهبَدان سوادکوه مازندران اصرار داریم.

غار-دژ اسپهبدان، بزرگ‌ترین‌ طاق طبیعی تاریخی جهان است که با شماره ثبتی ۷۸۳۹ در سال ۱۳۸۱ در سیاهه آثار باستانی ملی ایران قرار گرفته است. عمر این طاق به بیش از ۳۰۰میلیون سال می‌رسد و در درون آن دژی هفت طبقه و منحصربه‌فرد از دوره باستانی با معماری پارتی-ساسانی ساخته شده و این اثر بزرگ‌ترین و‌ کهن‌ترین غار-دژ جهان است و قابلیت ثبت جهانی در یونسکو و رکوردهای گینس دارد.

غار-دژ اسپهبدان، آخرین نقطه‌ای بود که ۱۱۰ سال پس از انقراض ساسانیان در دوره منصور دوانیقی محاصره شد و ۲ سال و هفت ماه دوام آورد. ولی سرانجام به دلیل شیوع وبا، سقوط کرد. اسپهبد خورشید، آخرین شاه مستقل تبرستان از خاندان گاوباره نیز با آگاهی از سقوط غار-دژ و اسارت خاندانش و غارت خزائن گرانبهایش، با زهر خودکشی کرد.

اکنون این دژ در محاصره معدن‌کاران است و هر روز بدنه و حریم غار-دژ توسط ایشان خورده می‌شود. این غار-دژ برگی از هویت و تاریخ و فرهنگ ملی ماست و حفاظت از آن بر همه نسل‌ها واجب است.»

امضاءکنندگان این کارزار از دولت، قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور خواسته‌اند «با احساس مسئولیت و توجه به خواست مردم منطقه و علاقه‌مندان، نسبت به توقف هر گونه اقدام معدن‌کاری در این مکان تصمیمات لازم اتخاذ شود.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید