چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست کارشناسان و حامیان میراث‌فرهنگی از مجلس: به مونسان رای ندهید

1 انتشار:

صدای میراث: پس از بیانیه حمایت ۴۴ تشکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از علی‌اصغر مونسان سرپرست کنونی وزارت میراث‌فرهنگی و درخواست این تشکل‌ها از نمایندگان اصفهان در مجلس برای رای اعتماد به مونسان، گروهی از کارشناسان و حامیان میراث‌فرهنگی، اینبار در نامه‌ای که در حال جمع‌آوری امضاء برای انتشار است، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن‌ها خواسته‌اند تا به علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری به مجلس رای اعتماد ندهند.

به گزارش صدای میراث، در این نامه خطاب به نمایندگان مجلس آمده است: «مجلس شورای اسلامی اخیرا گامی بزرگ و تاریخی و فرهنگی برداشت و با آگاهی و شناخت شرایط فرهنگی کشور، تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را علیرغم مشکلات موجود و علیرغم مخالفت رئیس سازمان تصویب نمود. نگارندگان این نامه؛ جمعی از کارشناسان و حامیان میراث‌فرهنگی کشور، این اقدام فرهنگی را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به ملت ایران تبریک می‌گویند.»

در ادامه این نامه آمده است: «در این شرایط حساس جهانی که فرهنگ به عنوان زیربنای توسعه در اقتصاد جوامع نقش تعیین کننده پیدا کرده و معرفی و تثبیت جایگاه تاریخی و فرهنگی جوامع در معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی به طرز بارزی اثرگذار است، مدیریت فرهنگی نیز به عنوان یک امر تخصصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و به نظر می‌رسد در چنین موقعیتی وزارتخانه‌ای که متولی بزرگترین پایگاه فرهنگی در کشوری که در جرگه ۱۰ کشور فرهنگی جهان می‌باشد و دارای عظیم‌ترین منابع فرهنگی ملموس و غیرملموس است، با مدیریت صحیح می‌تواند ضمن حفظ این منابع عظیم و انتقال آن‌ها به نسل‌های آینده به عنوان سرمایه‌های مادی و فرهنگی، با رونق گردشگری کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور نموده و در کنار آن صنایع‌دستی را نیز به عنوان صنعت ملی و اشتغالزا شکوفا نماید.»

کارشناسان و حامیان میراث‌فرهنگی در ادامه نامه خود خطاب به نمایندگان مجلس آورده‌اند: «نمایندگان محترم، زمانی‌که آقای علی اصغر مونسان به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منصوب شدند، احدی از کارکنان و کارشناسان و مدیران آن سازمان نام ایشان را نشنیده بودند و او نیز با میراث‌فرهنگی ناآشنا و بیگانه بود. ایشان از جزیره کیش با تیمی ناآشنا با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سازمان آمدند و پست‌های کلیدی را اشغال کردند. دندانپزشکی را به ریاست مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گماردند تا بناهای آن مکان تاریخی را مرمت نمایند، مجموعه بزرگ سعدآباد را نیز به فرد دیگری از دوستانشان سپردند و اداره کل استان تهران را که کلیدی‌ترین پست این سازمان بود به یکی از شرکتی‌های کیش هدیه کردند و… و اخیرا در یکی از ضدفرهنگی‌ترین اقدامات خود با تعطیلی مرکز آموزش عالی میراث‌فرهنگی به عنوان مهمترین نهاد آموزشی کشور در حوزه میراث‌فرهنگی با ۳۰ سال سابقه درخشان، ضدیت خود با مقوله فرهنگ را به نمایش گذاشتند.»

امضاءکنندگان این نامه در پایان خطاب به نمایندگان مجلس افزوده‌اند: «اینجانبان به عنوان کارشناسان و حامیان حوزه میراث‌فرهنگی از شما عزیزان تقاضامندیم که گوهر یکدانه میراث فرهنگی کشورمان را به دست اهلش بسپارید و با انتخاب وزیری فرهنگی از میان بزرگانی که در کشور کم نیستند و توانایی برداشتن بار سنگین میراث‌فرهنگی این سرزمین کهن و سربلند را دارند، نگذارید فرهنگ عزیزمان قربانی سیاست‌های خویشاوندسالاری شود.»

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. با تشکر از مسئولین سایت خبری صدای میراث
    از شما خواهشی دارم و آن اینکه آمار ارائه شده از سوی آقای مونسان را به دقت بررسی کنید. واقعا اگر نمایندگان محترم مجلس بدون در نظر گرفتن کارنامه یکساله ایشان و بررسی آماری که وی در مصاحبه اعلام می‌کند به وی رای اعتماد دهند، مدیون زحمات ده ساله همکاران خود و جامعه فرهنگی خواهند بود.
    آقای مونسان علیرغم داشتن دکترا در رشته مهندسی ظاهرا آماری که در اختیارشان قرار می‌گیرد را بررسی نمی‌کنند. مصداق این ادعای من، مصاحبه ایشان در ۵ شهریور در افتتاح سفره‌خانه سنتی در خانه جهره‌نگار شیراز است. وی به حضور ۷/۸ میلیون گردشگر در سال ۹۷ و درآمد ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلاری حاصل از ورود این گردشگران با احتساب درآمد ۱۴۰۰ دلار برای هر گردشگر که در سطور پایانی خبر یاد شده که در خروجی ایرنا نیز قرار گرفته اشاره کرده است. یک حساب سرانگشتی بیانگر آن است که یا آمار غلط است یا میزان درآمد حاصله. زیرا ضرب ۷/۸میلیون گردشگر در۱۴۰۰ دلار درآمد ناشی از ورود هر گردشگر برای کشور، رقمی حدود ۱۰ میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار می‌شود نه ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار. اعلام رقم دو برابری از سوی مسئول گردشگری کشور، قلب حقیقت و بی‌توجهی ایشان نیست؟
    دومین مورد، لطفا به کارنامه اجرایی مردانی که ایشان یا با خود از کیش آوردند و یا بعدا انتخاب کردند نگاهی بیاندازید. معاون سرمایه‌گذاری ایشان در هیچ جستجویی کارنامه در دسترسی ندارند. مدیرکل حوزه ریاست‌شان، یکی ازمشاوران‌شان که قبلا در کیش پست مدیریتی داشتند، مدیر کل روابط عمومی‌شان که بعدا مجبور به تعویض ایشان شدند، مدیرکل فناوری ایشان هم که اخیرا تعویض شدند، انتخابات‌شان در ادارات کل استانی، گماردن دندانپزشک به سمت مدیریت نیاوران، مهندسی صنایع به مدیریت سعدآباد، معاون صنایع‌دستی شان و مطالبی که در خصوص مدرک تحصیلی ایشان مطرح شد و… دلیل توانگری ایشان در مدیریت این مجموعه عظیم است؟ نمایندگان محترم با ندادن رای اعتماد به شخصی که در مدیریت، رفتارهای سلیقه‌ای دارد تا رفتار مدیریتی، واقع‌بینانه کمک بزرگی به میراث‌فرهنگی این کشور، گردشگری و صنایع‌دستی آن خواهد بود.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید