پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست رییس‌جمهوری از شهرداری‌ها: برنامه فوری برای بازسازی و مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی تدوین کنید/روحانی: حسن‌آباد شش ماهه به حالت قبل بازمی‌گردد

0 انتشار:

صدای میراث: رییس جمهوری با ابراز تاسف از وقوع حادثه آتش‌سوزی در میدان حسن‌آباد تهران اعلام کرد: آثار و ابنیه تاریخی نشان‌ دهنده هویت ملی و تاریخی و هنر ایرانیان است و ارزشی ملی، فرهنگی و باستانی دارد که باید از آ‌ن‌ها به خوبی حفظ و حراست کرد.

رییس‌جمهوری همچنین از شهرداری‌های کشور خواست تا برنامه فوری برای بازسازی و ساماندهی اماکن مجاور آثار و ابنیه تاریخی که امکان حادثه‌آفرینی دارد داشته باشند.

به گزارش صدای میراث از سایت رییس‌جمهوری، حسن روحانی این اظهارات را در جلسه با مدیران ارشد بخش مسکن کشور اعلام کرد و گفت: باید هر آنچه که از گذشته برای ما باقیمانده را پاس بداریم، چرا که آثار و ابنیه تاریخی مانند میدان نقش جهان اصفهان نشان‌دهنده هنر و همت بلند ایرانیان با مهندسی و معماری دقیق است.

رئیس‌جمهوری از شهرداری‌های کشور خواست تا برنامه‌ای فوری برای بازسازی و مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و ساماندهی اماکن مجاور آن‌ها که امکان حادثه‌آفرینی دارند داشته باشند.

حسن روحانی گفت: براساس قول شهردار تهران میدان حسن‌آباد ظرف مدت ۶ ماه به حالت قبلی بازگشته و اقدامات بعدی برای حفاظت از این اثر تاریخی انجام خواهد شد.

این نخستین‌بار است که رییس‌جمهوری شهرداری‌ها را موظف به تدوین برنامه فوری بازسازی و مقاوم سازی بناهای تاریخی در کشور کرده و از مدیران شهری خواسته است به ساماندهی اماکن مجاور بناهای تاریخی کشور که امکان حادثه آفرینی برای این بناها را دارند اقدام کنند.

براساس گزارش‌های موجود اکنون بسیاری از بافت‌های تاریخی کشور و بازارهای تاریخی در ایران همچون بازار تهران با معضل انبار شدن خانه‌های تاریخی و حتی بناهای موجود در همسایگی ابنیه تاریخی مواجه هستند و کارشناسان از سال‌ها پیش هشدار داده‌اند که اگر فکری به حال این وضعیت نشود، بناها و بافت‌های تاریخی کشور با بحران‌های شدیدتر مواجه می‌شوند.

اظهارات رییس‌جمهوری را مشاهده کنید:

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید