شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

دفاع مدیرکل امور موزه‌ها از راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی در مرقد امام (ره)/محمدرضا کارگر: لوور هم در ابوظبی شعبه دارد/موزه جدید ۲۵ هزار مترمربع است/ اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی برای راه‌اندازی موزه شماره ۲/میدان مشق آزاد نشد به مرقد امام رفتیم

0 انتشار:

صدای میراث: تفاهم شفاهی وزیر میراث‌فرهنگی و سیدحسن خمینی فرزند یادگار امام (ره) درخصوص راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین یکی از صحن‌های مرقد امام راحل قرار است در روزهای آینده تبدیل به یک تفاهمنامه رسمی شود تا بدین ترتیب فضای وسیعی در مرقد امام خمینی (ره) تحویل وزارت میراث فرهنگی شود تا زمینه انتقال آثار و اشیای تاریخی مخزن موزه ملی ایران برای راه‌اندازی موزه شماره ۲ مهیا شود.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این خصوص به صدای میراث گفته است که برای تکمیل هر متر از فضای ۲۵ هزار متر مربعی شعبه دوم موزه ملی ایران در زیرزمین یکی از صحن‌های مرقد امام (ره) ۱۰ میلیون تومان نیاز است. بدین ترتیب ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است تا فضای جدید مهیای احداث موزه جدید شود. محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاون رییس جمهوری نیز هم‌اکنون در دولت پیگیر تخصیص اعتبار برای احداث موزه جدید در مرقد امام خمینی (ره) است.

موزه ملی پاسخگوی نمایش آثار نیست

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما در گفت‌وگو با صدای میراث از راه‌اندازی موزه شماره ۲ در مرقد امام خمینی‌ (ره) دفاع کرد و گفت: موزه ملی ایران به عنوان غنی‌ترین موزه کشور با دارا بودن هزاران شیء تاریخی در مخازن، پاسخگوی معرفی حتی بخش کوچکی از این آثار نیست و دائم باید به بهانه برگزاری نمایشگاه‌های موقت آثار دیده نشده را به نمایش بگذارد که حالا فرصتی فراهم شده تا ۲۵ هزار مترمربع فضا در جوار مرقد امام در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گذاشته شود و تبدیل به موزه ملی شماره دو ایران شود.

محمدرضا کارگر افزود: امروزه موزه‌های بزرگ شعباتی در دیگر کشورها ایجاد می‌کنند. مثلا موزه لوور، در شهر لانس موزه‌ای را با نام لوور لانس یا در ابوظبی موزه لوور شعبه ابوظبی را ایجاد کرده است. بنابراین ایجاد شعبات از برنامه‌هایی است که موزه‌های بزرگ در دستور کار دارند و به دلیل حجم آثار زیادی که دارند و فضاهای فعلی پاسخگوی نیاز نمایش اشیاء نیست، مکان‌های دیگر را انتخاب می‌کنند.

مخزن امن می‌خواهیم

مدیرکل امور موزه‌ها تاکید کرد: محل راه‌اندازی شعبه دو موزه ملی ایران با مرقد امام (ره) متفاوت است و در فضای مستقل در جوار مرقد قرار دارد.

او با اعلام این که در شرایط فعلی نیاز به مخازن امن موزه‌ای وجود دارد افزود: فضای جدید نزدیک به نمایشگاه شهر آفتاب است و با توجه به این که شهر آفتاب در آینده یکی از شهرهای اقماری تهران خواهد شد و از سوی دیگر دسترسی به مکان جدید که در مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) قرار دارد، با مترو به راحتی ممکن است و حتی کنار بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که شهرها از طریق این بزرگراه به تهران متصل می‌شوند، پیشنهاد راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران در این مکان مطرح شد.

محمدرضا کارگر با اشاره به این که فضای مورد اشاره آماده است و تنها باید معماری داخلی آن تکمیل شود گفت: این منطقه امن است و استفاده از فضای حدود ۲۵ هزار متر برای گسترش فضای موزه‌ای در کشور فرصت مناسبی در شرایط فعلی کشور است که می‌تواند به گسترش موزه ملی ایران کمک کند.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: فضای در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران، متعلق به موسسه حفظ و نشر آثار حضرت امام (ره) است و مالکیت آن نیز با همین موسسه است که حالا قرار است این محدوده ۲۵ هزار متری بزودی و در قالب یک تفاهمنامه به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل شود.

محمدرضا کارگر افزود: فضای مورد اشاره یک زیرزمین وسیع است که برای راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران و بیشتر به عنوان یک مخزن و برپایی رویدادهای فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارگر با اشاره به این موضوع که موزه شماره دو در زیرزمین مرقد امام خمینی (ره) مینیاتوری از موزه ملی ایران خواهد بود گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در فضای کوچک موزه ملی ایران امکان اجرا ندارند در فضای جدید اجرایی می‌شوند و به نمایش گذاشتن آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی پس از انقلاب در موزه شماره دو مرقد امام خمینی (ره) نیز یکی از سناریوهای تعریف شده برای موزه جدید است. البته سناریوهای تعریف شده هنوز نهایی نشده و به تصویب نرسیده‌اند.

میدان مشق آزاد نشد به مرقد امام خمینی (ره) پناه بردیم

محمدرضا کارگر در پاسخ به این سوال صدای میراث که آیا راه‌اندازی شعبه‌ای از موزه ایران باستان در مرقد امام خمینی (ره) اقدامی کارشناسی شده است؟ گفت: در شرایط فعلی کشور با توجه به قیمت زمین و ساختمان و مسایل حفاظتی امکان ایجاد ۲۵ هزار متر فضای موزه‌ای توسط وزارت میراث‌فرهنگی وجود نداشت و از این منظر فرصت ایجاد شده برای احداث موزه شماره ۲ در جوار مرقد امام خمینی (ره)، بسیار خاص و پسندیده است.

او گفت: افزودن ۲۵ هزار متر فضای موزه‌ای جدید به کشور در شرایطی که وزارت میراث فرهنگی نتوانسته است حتی یک ساختمان جدید به موزه ملی ایران بیافزاید یا ساختمان های پیرامونی میدان مشق که در تملک دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است به موزه ملی ایران تحویل نشد و با توجه به قوانین و ضوابطی که برای خرید ساختمان وجود دارد، فرصت جدید برای وزارت میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی همچنین تاکید کرد: امکان جابه‌جایی کامل موزه ملی ایران از میدان مشق به دلیل حفاظت از بافت تاریخی تهران و ارزش ساختمان موزه و همچنین وجود ۱۸ موزه دیگر در اطراف موزه ملی ایران در میدان مشق که نیازمند حمایت این موزه هستند وجود ندارد. اما می توان آثار موجود در مخزن موزه ملی را به مکان جدید منتقل کرد تا فرصت نمایش آن‌ها نیز وجود داشته باشد.

کارگر همچنین در پاسخ به این سوال که تکمیل زیرزمین صحن مرقد امام خمینی (ره) برای راه‌اندازی شعبه دوم موزه ملی ایران چه مقدار بودجه می خواهد گفت: سقف و ستون‌های محوطه جدید آماده است و باید کفسازی برای آن انجام شود و همچنین نیاز به معماری داخلی دارد. هم‌اکنون نیز سیستم گرمایش و سرمایش و دسترسی‌ها در این فضا ایجاد شده و برآورد ما از هزینه‌ای که باید برای تبدیل این مکان به موزه، مخزن، آمفی‌تئاتر و دیگر فعالیت‌ها شود، برای هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان است که دولت باید اعتبار آنرا تامین کند.

مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی به صدای میراث خبر داد: اعتبار تکمیل و راه‌اندازی موزه شماره دو در جوار مرقد امام خمینی (ره) قرار است در چندین مرحله تخصیص یابد و آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز پیگیر تامین اعتبار در دولت است که امیدواریم امسال این بودجه به وزارت میراث‌فرهنگی تخصیص داده شود.

محمدرضا کارگر همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که احداث موزه جدید با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان در شرایطی صورت می‌گیرد که هنوز رتجهیز و راه‌اندازی موزه‌های بزرگ منطقه‌ای کشور به نتیجه نرسیده است گفت: اعتبار مورد نیاز برای شعبه دوم موزه ملی ایران در مرقد امام خمینی (ره) ارتباطی به اعتبار موزه های بزرگ منطقه‌ای کشور ندارد و اعتبار موزه شماره دو کاملا مستقل است. ضمن آن که موزه‌های بزرگ منطقه‌ای کشور نیز مسیر خود را طی می‌کنند و اختصاص ۲۵ هزار متر زمین به راه‌اندازی موزه شماره ۲ در مرقد امام خمینی (ره) فرصت خوبی است که در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید