جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

دوگانه انحلال و نجات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران/ استعفاء و انتخابات عادلانه راه نجات تشکل ۶۴ ساله گردشگری کشور

0 انتشار:

صدای میراث: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که بیش از نیم قرن از تشکیل آن می‌گذرد حالا درگیر تشتت داخلی شده است. تشتتی که فعالان گردشگری نوک پیکان آنرا رفتار هیات مدیره این انجمن با اعضاء و فعالان گردشگری کشور می‌دانند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و برخی اعضای هیات مدیره این انجمن، بزعم فعالان صنعت گردشگری کشور متهم به تلاش برای انحلال این قدیمی‌ترین تشکل صنفی گردشگری کشور هستند.

اما اختلاف‌ها در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از کجا آغاز شد؟ ۴ سال قبل وقتی انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد، برخی فعالان گردشگری از وقوع تقلب در این انتخابات خبر دادند. تقلبی که به گفته رییس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با آرای افرادی خارج از تشکیلات گردشگری به نفع هیات مدیره جدید صورت گرفت. در همان جلسه انتخابات بود که کار به تنش کشیده شد و محمدحسن کرمانی، رییس وقت این انجمن، پشت تریبون رفت و همانجا استعفای خود را تقدیم و اعلام کرد که نام او نباید در رای گیری لحاظ شود. اینگونه بود که هیات مدیره جدید انجمن ایران کار خود را آغاز کرد.

فعالان گردشگری معتقدند هیات مدیره فعلی انجمن ایران نه تنها در این مدت توان اداره صنف گردشگری کشور را نداشته که حتی در برخی تصمیمات، بطور کامل برخلاف اساسنامه این انجمن رفتار کرده و اعضای آن به استخدام شرکت‌های گردشگری درآمده‌اند که فعالان گردشگری آنرا به رانت حضور در انجمن ایران تعبیر می‌کنند.

بزعم فعالان گردشگری، در بزنگاه‌های تاریخی، نظیر سیلاب نوروزی ۹۸ که سفرهای مردم را نیمه تمام گذاشت و شکایات فراوان علیه دفاتر خدمات مسافرتی از سوی گردشگران مطرح شد نیز، انجمن ایران قادر به مدیریت صحیح بحران نشد. حتی در ماجرای کرونا در ایران نیز انجمن ایران نتوانست حمایت‌های بی‌دریغ دولتی را روانه فعالان صنعت گردشگری کشور کند تا آن‌ها از زیان و ضررهای هنگفت و کلان درامان بمانند.

نتیجه آن شد که بسیاری از دفاتر گردشگری تعطیل شدند و نیروی انسانی آموزش دیده و با تججربه خود را از دست دادند و نیروی آموزش دیده یا راهی مشاغل دیگر شدند یا از روی ناچاری به رانندگی تاکسی‌های ایترنتی پناه آوردند.

معضل مالیات یکی دیگر از موضوعاتی است که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران قادر به حل آن نبود. در همان بحبوحه معافیت مالیاتی بخش های گردشگری بود که انجمن تورگردانان ایران معافیت مالیاتی را نصیب فعالان تورهای ورودی کرد. اما هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در حل معضل مالیاتی دفاتر خدمات مسافرتی کشور که در دوران کرونا زیانده و ورشکسته شدند ناتوان ماند. بدین ترتیب دفاتر خدمات مسافرتی یا بدهکار بانک‌ها شدند، یا ناگزیر به پرداخت مالیاتی شدند که در دوران کرونا بر درآمد نداشته شان بسته شد و یا ناگزیر به بستن دفاتر شدند.

در آخرین اتفاق، هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران حدود ۸۵۰ عضو رسمی خود را به دلیل نپرداختن حق عضویت سلب عضویت کرده و این قدیمی‌ترین تشکل صنفی کشور را با ۱۱۳۰ عضو به ۲۷۰ عضو تقلیل داده است. انجمنی که با برخورداری از اکثریت اعضای خود، چتر حمایتی بر سر تمامی دفاتر گردشگری و آژانس‌های مسافرتی عضو بود، حالا به بیش از ۲۰۰ عضو تقلیل یافته و منتقدان می گویند، دیگر نام انجمن ایران بر آن نمی توان گذاشت.

وزارت کار براساس اعتراضات صورت گرفته از سوی اعضاء به عملکرد هیات مدیره‌ای که تاریخ مدیریت آن یکسال و نیم قبل به اتمام رسیده است و از نظر اعضاء مشروعیت قانونی و حتی مقبولیت عمومی به دلیل اخراج اعضای خود ندارد، برگزاری انتخابات این انجمن را سه بار به تعویق انداخت و برگزاری این انتخابات را مشروط به بازگرداندن تمامی اعضای اخراج شده و انتشار فهرست شفاف تمامی اعضاء برای برخورداری کاندیداهای احتمالی هیات مدیره آینده از امکان رایزنی با رای دهندگان کرده است.

رییس و هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اما به هیچیک از شروط وزارت کار تن نداده است و حاضر به اعلام رسمی بازگرداندن اعضای اخراج شده انجمن یا عذرخواهی رسمی از اتفاق رخ داده در سلب عضویت اعضاء نشده است.

تداوم این شرایط اما یک نتیجه بیشتر ندارد و آن هم انحلال یک تشکیلات ۶۴ ساله صنفی است که زمانی از چنان قدرتی برخوردار بود که دولت را مکلف به تغییر تصمیمات در حوزه گردشگری یا قانونگذاری و صدور مصوباتی برای حل مشکلات صنفی بخش گردشگری می‌کرد.

بدون تردید رفتار رییس و هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بر کوبیدن میخ آخر بر تابوت نحیف صنف گردشگری کشور تاثیر دارد. هیات مدیره انجمن ایران یا مدافع انحلال قدیمی‌ترین تشکل صنفی گردشگری کشور است و سعی بر تشییع تابوت یک تشکیلات ۶۴ ساله دارد، یا در تلاش برای در انحصار گرفتن صندلی هیات مدیره این انجمن با تداوم روند فعلی است که هر دو به مرگ انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران منجر می‌شود.

فعالان گردشگری، حالا رییس و هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را به رسمیت نمی‌شناسند. چون معتقند نخست، تاریخ مدیریت آن‌ها بر انجمن ایران یکسال و نیم قبل به پایان رسیده و تصمیم‌گیری آن‌ها و حضورشان در محافل دولتی و رسمی غیرقانونی و خلاف اساسنامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی است. دیگر آن که هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و رییس این انجمن به دلیل ارتکاب رفتارهای نافی منافع جمعی صنف مشروعیت و مقوبلیت خود را از دست داده‌اند. سوم آن که به گفته آن‌ها، «حسن شهرت» رییس و اعضای هیات مدیره که در اساسنامه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بر آن تاکید شده است، از بین رفته و هیات مدیره بی‌کفایت و بدنام شده است.

رییس و اعضای هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با علم به چنین رویکردی، دو راه بیشتر پیش رو ندارند. یا بر طبل انحلال قدیمی‌ترین تشکل صنفی بخش گردشگری کشور بکوبند و عزم خود را برای منحل شدن انجمن ایران جزم کنند، یا آن که با انتخاب گزینه استعفاء و برگزاری انتخابات عادلانه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران براساس شروط وزارت کار، امکان زنده ماندن نام و نشان و هویت انجمن ۶۴ ساله ایران را که چتری بر سر فعالان صنف گردشگری کشور بود، تداوم بخشند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید