چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

رژه خاموش لودرها در بافت تاریخی سنندج/بافت تاریخی سنندج ۴ ماه است در سکوت خبری تخریب می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: ۴ ماه است که لودرها در سکوت کامل مسئولان میراث فرهنگی استان کردستان در بافت تاریخی سنندج رژه می‌روند و بدون استعلام از سازمان میراث‌فرهنگی اقدام به تخریب و خاکبرداری در بافت تاریخی این شهر زیر عنوان «بازسازی محله قدیمی آغه زمان» می‌کنند.

بافت تاریخی سنندج شامل ۶ محله است که بناهایی از دوره زندیه تا پهلوی دوم را در خود جای داده است. شش محله «آغه زمان»، «سرتپوله»، «دورآباد»، «چهارباغ»، «قطارچیان» و «قلعه چالان» مهمترین محلات بافت تاریخی سنندج هستند که بناهایی همچون عمارت «خسروآباد»، «خانه وکیل» و … و بازار تاریخی سنندج را در خود جای داده‌‌اند. با این حال از ۴ ماه پیش تاکنون محله «آغه زمان» به عنوان یکی از محلات مهم بافت تاریخی سنندج در سکوت تخریب می‌شود و هیچ یک از مسئولان میراث فرهنگی استان کردستان تاکنون به اقدامات مغایر با قوانین بافت‌های تاریخی در بافت تاریخی سنندج واکنش نشان نداده‌اند.

صبح امروز تصاویری از محله تاریخی «آغه زمان» سنندج به صدای میراث ارسال شد که بیانگر اقدامات مغایر با قوانین بافت‌های تاریخی از سوی شرکت عمران و بهسازی وزارت مسکن در هماهنگی با استانداری کردستان و بدون استعلام و مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی در بافت تاریخی شهر سنندج است.

براساس آنچه دوستداران میراث‌فرهنگی استان کردستان به صدای میراث اطلاع داده‌اند، تخریب‌ها و خاکبرداری‌ها به سرای تاریخی «علیدی» در بازار سنندج نیز رسیده است و در حال حاضر یک ساختمان دو طبقه بدون مجوز میراث فرهنگی در این محدوده در حال ساخت است.

دوستداران میراث‌فرهنگی استان کردستان می‌گویند، محدوده‌ای که ساخت و ساز در آن جریان دارد بارانداز بازار تاریخی سنندج است و نفوذ به این سرا صدمات جبران‌ناپذیر به بافت تاریخی و بازار سنندج وارد می‌کند.

علاوه بر رژه خاموش لودرها در بافت تاریخی سنندج و محله «آغه زمان» این شهر، تخریب خانه‌های قدیمی و ارزشمند بافت تاریخی سنندج توسط برخی ساکنان بافت تاریخی و بی‌توجهی مسئولین به بناهای تاریخی و رطوبت‌زده این شهر نیز ادامه دارد.

محله «آغه زمان» سنندج که بیش از ۳٫۵ هکتار مساحت دارد، از محلات مهم در بافت تاریخی این شهر است. کلیسا و کنیسه تاریخی، حمام تاریخی رنگاورنگ، خانه تاریخی احمدزاده، مقبره امامزاده پیر عزیزالله و مسجد جامع «ابوالمحمد کنعانی» تنها در یک محله از شش محله ارزشمند واقع در بافت تاریخی سنندج قرار گرفته‌اند.

تخریب‌ بافت تاریخی سنندج از چهار ماه پیش تاکنون در شرایطی صورت گرفته است که سال ۸۵ محدوده بافت تاریخی سنندج به مسئولان آن شهر ابلاغ شد. این ابلاغ بار دیگر در فاصله سال‌های ۹۵-۹۴ برای دومین بار صورت گرفت. اما مسئولان شهر سنندج و استان کردستان به این ابلاغ بی‌توجه بودند و از ۴ ماه پیش لودرها را به جان بافت تاریخی سنندج انداخته‌اند. این اقدام در شرایطی صورت گرفته است که بافت تاریخی سنندج دارای ارزش‌های متفاوت تاریخی با دیگر شهرهای کشور است.

براساس پیگیری‌های صدای میراث از دوستداران میراث‌فرهنگی در استان کردستان و شهر سنندج، بناهای تاریخی واقع در محلات بافت تاریخی سنندج وضعیت مناسبی ندارند. عمارت خسروآباد که یکی از بناهای فاخر شهر سنندج است به دلیل مرمت‌های غیراصولی آسیب دیده است. خانه تاریخی وکیل نیز دچار ترک‌خوردگی شده است و وضعیت چندان خوبی ندارد.

 

 

 

 

 

 

Untitled

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید