صدای میراث: اجرایی شدن سیاست اخذ ۱۰ یورو از مسافران خروجی کشور به بهانه توسعه و نگهداری فرودگاه های کشور که از دو روز قبل و بر پایه برنامه هفتم توسعه اجرایی شده است، با اعتراض شدید انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران مواجه شد و حرمت الله رفیعی اعلام کرد: این اقدام دست بردن در جیب مردم است.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: متاسفانه وضعیت در حوزه سفر و گردشگری با اعمال سیاست جدید به گونهای است که انگار برای پر کردن خزانه خود باید از مردم اخاذی کرد. شبیه به این رفتارها را در تاریخ گذشته کشور سر گردنه ها و از سوی راهزن ها انجام می شد و امروز متولیان با اعمال هزینه ۱۰ یورویی برای سفر خارجی علاوه بر اخد عوارض خروج از کشور به صراحت دست در جیب مردم میبرند.
حرمت الله رفیعی تاکید کرد: آقایان یکروز هزینه بلیت هواپیما را گران می کنند و علاوه بر آن از مسافران خروجی عوارض خروج از کشور می گیرند و حالا به مردم می گویند بابت تسهیلاتی که در فرودگاه ها به مردم می دهند و وظیفه آن ها است باید ۱۰ یورو هم اضافه برای رفتن به سفر خارجی بپردازند.
تصمیم تبعیض آمیز در سفرهای خارجی
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعتراض به تاثیر این تصمیم بر گرانتر شدن سفر در کشور اعلام کرد: در هیچ کشور جهان اول و دوم و سوم گرفتن عوارض خروج از کشور و اخذ پول از گردشگران خروجی به بهانه توسعه و نگهداری فرودگاه ها مرسوم نیست. ضمن آن که در همین تصمیم هم تبعیض آمیز برخورد شده است و به مردم گفته اند مثلا برای سفر به فلان کشور نیاز به پرداخت ۱۰ یورو اضافه ندارید.
حرمت الله رفیعی اعلام کرد: با آمارسازی و گزارش های غلط اعلام می شود که سالانه ۶ میلیون گردشگر خروجی از ایران داریم. در حالی که بیش از ۵۰ درصد این جمعیت به عشق زیارت ائمه اطهار به عراق سفر می کنند. فقط در اربعین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به عراق سفر کرده اند. اگر در طول سال را هم حساب کنید حدود ۴ میلیون گردشگر و مسافر خروجی کشور سهم کشور عراق است. یعنی در جامعه حدود ۹۰ میلیون نفری ایران فقط آن دو میلیون شهروندی که به کشورهای دیگر سفر می کنند باید تاوان بدهند و علاوه بر عوارض خروج از کشور باید ۱۰ یورو اضافه هم بابت سفرشان به خارج از کشورهای معاف از پرداخت این مبلغ به فرودگاه ها بپردازند؟
ایجاد تورم و گرانتر شدن خدمات سفر با ۱۰ یورو اضافی
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران اعلام کرد: بیشتر آن دو میلیون مسافر خروجی کشور صاحبان تجارت و کسب و کارهایی هستند که اخذ ۱۰ یورو از آن ها به گرانتر شدن سایر خدمات در کشور برای آن جمعیت ۸۰ درصدی کشور می شود که اصلا پول سفر ندارند و در سال حتی یک سفر هم نمی روند. چون آن ها هزینه را میپردازند اما خدمات خود در داخل کشور را بیش از این ۱۰ یورو گران می کنند و تاثیر تورمی آن بر جامعه ایران و اقشار ضعیف بیشتر است.
حرمت الله رفیعی افزود: گران شدن بیشتر سفرهای هوایی با اتخاذ تصمیم به اخذ ۱۰ یورو اضافی برای گردشگران و مسافران خروجی کشور در فرودگاه ها به معنای گرانتر شدن سفرهای هوایی و همچنین افزایش نرخ تاکسی و قطار و اتوبوس در داخل کشور است که فقط منجر به افزایش تورم در بخش سفر در کشور خواهد شد.
فرودگاه ها حق اخاذی از ملت را ندارند
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، گرفتن ۱۰ یورو بیشتر از مسافران خروجی کشور بابت توسعه و نگهداری فرودگاه ها را خیانت به قشر ضعیف جامعه دانست و اعلام کرد: این تصمیم تنها فاصله طبقاتی را بیشتر می کند.
او افزود: سیاستگذاری غلط باعث لطمه زدن به حقوق قشر ضعیف جامعه می شود و این اقدام اخیر در گرفتن ۱۰ یورو بیشتر از مسافران خروجی کشور اقدامی عبث و بیهوده است. چون فرودگاه ها و دولت حق ندارند دست در جیب مردم کنند و زیاده خواهی داشته باشند.
او افزود: سیاست اخذ ۱۰ یورو بیشتر از گردشگران خروجی اجازه سوداگری در بخش های دیگر مرتبط با صنعت گردشگری را می دهد و ایرلاین ها و آژانس های گردشگری هم می گویند چون فرودگاه ها این مبلغ را می گیرند پس ما هم باید مبلغ بیشتری از مسافران بگیریم. در نتیجه یک اخاذی سیستماتیک در بخش سفر در کشور رایج می شود.
تصمیم اشتباه در پوشش خدمات فرودگاهی
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعتراض به تصمیمات هزینه ساز در کشور اعلام کرد: اگر کار در مجلس اتفاق افتاده باشد از همان ابتدا اشتباه بوده است و سیاستگذاری های غلط باید اصلاح شود و این کار مستلزم حضور قوی بخش خصوصی برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بخش سفر و گردشگری است.
حرمت الله رفیعی گفت: در شرایطی که پروازها با تاخیر بسیار انجام می شود و هواپیماهای قدیمی مدام دچار نقص فنی هستند و خدمات خوبی نیز به مسافران در پروازها داده نمی شود، گرفتن ۱۰ یورو بیشتر از مسافران خروجی علاوه بر پرداخت عوارض خروج از کشور که منجر به اعتراض مردم شده است چه توجیهی دارد؟
او افزود: هیچ خدمات مناسبی به مسافران خطوط هوایی ارایه نمی شود. در حالی که ایرلاین ها و خطوط پروازی در جهان ملزم هستند بابت هزینه ای که از مسافران می گیرند به آن ها خدمات ارایه کنند. در حالی که در ایران آنچه اهمیت ندارد فقط سرویس دهی مناسب به گردشگران است و بس.