پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آمار سفرهای نوروزی از زبان رییس جمهوری/کاهش ۲۳۹ درصدی سفر با ناوگان ریلی، هوایی و زمینی/کاهش ۸۰ درصدی سفر در روزهای نخست فروردین/اختصاص ۱۰ میلیارد دلار به مشاغل آسیب دیده/خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی به هتل ها در نوروز ۹۹

0 انتشار:

صدای میراث: نوروز امسال دوران سیاه گردشگری ایران بود و آماری که همین امروز حسن روحانی، رییس جمهوری از کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی در ایران اعلام کرده است به خوبی بیانگر تاثیر مخرب ویروس کرونا بر صنعت گردشگری کشور است.

خسارت ناشی از حمله کرونا به ایران، تنها در صنعت هتلداری کشور، آنطور که جمشید حمزه زاده رییس جامعه هتلداران ایران در نامه ای به معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده است، بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بوده و اشتغال بیش از ۸۰ هزار نیروی شاغل در ۲۰۵۰ واحد اقامتی کشور را با خطر مواجه کرد.

ایجاد محدودیت شدید در سفرهای نوروز ۹۹ البته یکی از راهکارهای ناگزیر برای مقابله با شیوع گسترده کرونا در کشور بود که به عقیده کارشناسان باید از همان اوایل اسفندماه سال ۹۸ با شدت بیشتر به اجرا گذاشته می شد تا از حجم مبتلایان به کرونا و آمار جان باختگان در سفرها کاسته شود.

دولت و مسئولان بهداشتی و کادر درمانی کشور البته از همان ابتدای اسفندماه در پیام های متعدد از مردم خواسته بودند از سفر در نوروز پرهیز کنند و در خانه بمانند تا مسیر مقابله با ویروس کرونا در کشور هموارتر شود. اما گویا این پیام برای مالکان ۵ میلیون دستگاه خودرویی که در شرایط خطرناک کرونایی ایران حاضر نشدند سفر در نوروز را به تعویق بیاندازند چندان خوشایند نبود آن ها ترجیح دادند در مرحله نخست سفرهای نوروزی و در رفتاری غیرمسئولانه، همسفر کرونا شوند و ناخواسته حتی به شیوع احتمالی این ویروس در بخشی از استان های مقصد و حتی استان های مبداء کمک کنند.

برغم آن که ۵ میلیون خودرو شخصی تا پیش از برقراری اقدامات سختگیرانه در مقابله با سفرهای کرونایی در نوروز استان ها و شهرهای کشور را چرخیده اند، اما رییس جمهوری در جلسه هیات دولت که صبح امروز چهارشنبه (۱۳ فروردین ماه) برگزار شد، از کاهش شدید سفر در بخش ریلی، جاده ای و هوایی به نقل از وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

حسن روحانی گفت: ۶ اسفندماه سال ۹۸ در نخستین جلسه مقابله با کرونا تصمیم گرفتیم برای فاصله اجتماعی، از مردم دعوت کنیم سفرهای نوروزی را نروند. استانداران هم اعلام کنند، امسال قادر نیستند امکاناتی را که سال‌های پیش در اختیار مسافران قرار می دادند، در اختیارشان قرار دهند.

به گفته رییس جمهوری، مراکز دیدنی و تفریحی و مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند و امروز هم وزیر راه اعلام کرده است که مسافرت مردم با قطار ۹۴ درصد، اتوبوس ۷۵ درصد و هواپیما ۷۰ درصد کاهش یافت. ضمن آن که در همان روزهای اول فروردین هم به طور متوسط شاهد کاهش ۸۰ درصدی سفر نوروزی بودیم.

روحانی همچنین خبر داده است که ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکل کسب و کارهای آسیب دیده در روزهای کرونایی ایران اختصاص یافته است و از همان روزهای اول تلاش شد به کسب و کارها برای ۱۰ رسته کاری که دچار مشکل شدند و همچنین به موضوع سفر و تفریحات مردم و یا به بخش‌های دیگر مانند حمل و نقل و رستوران‌ها و هتل‌ها که در این ایام نتوانستند فعال بشوند کمک شود.

اشاره رییس جمهوری درخصوص حمایت از ۱۰ رسته از مشاغل دچار بحران در نوروز کرونایی ایران احتمالا به بسته حمایتی رونمایی شده از سوی وزارت میراث فرهنگی مرتبط است که پرداخت مالیات فعالان و تاسیسات گردشگری کشور را سه ماه به تعویق انداخت. پرداخت قبوض آب و برق آن ها را نیز سه ماه معوق کرده و همچنین سه ماه نیز پرداخت اقساط تسهیلات را برای آن ها استمهال کرده است.

براساس آنچه همین امروز رییس جمهوری خبر داده است، حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز برای رفع مشکلات کسب و کارهایی که دچار مشکل شده‌اند در نظر گرفته‌ شده که بخشی از آن به صورت تسهیلات و بخشی دیگر به صورت کمک‌های بلاعوض و بخش دیگر هم به صورت بسته‌های حمایتی به خانواده‌هایی که دچار مشکل شدند پرداخت می‌شود که البته هنوز مشخص نیست از این مبلغ چه میزان به مهمترین بخش زیان دیده و ورشکسته در نوروز ۹۹، یعنی صنعت گردشگری ایران اختصاص خواهد یافت؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید