شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ساخت‌وساز به ارتفاع ۹ متر در حریم نقش جهان/نقض حریم نقش جهان و از دست رفتن حریم بصری میراث جهانی ایران

0 انتشار:

صدای میراث: تلاش ۴ ساله مالک یک مجتمع تجاری در حریم میدان نقش جهان اصفهان نتیجه داد و سرانجام با رای دیوان عدالت اداری به شکایت مالک مجوز ساخت وساز به ارتفاع ۹ متر باید به مالک این مجتمع در حریم میدان ثبت جهانی نقش جهان داده شود.

به گزارش صدای میراث، مجتمع تجاری واقع در خیابان استانداری اصفهان در صورت ساخت طبقات فوقانی نه تنها حریم بصری نقش جهان را از بین می‌برد که نمونه‌ای آشکار از تعدی به حریم یک اثر ثبت جهانی شده ایران است.

براساس قوانین میراث‌فرهنگی و قوانین حفظ حریم آثار تاریخی مجوز ساخت تا ارتفاع ۵/۵ متر در حریم آثار تاریخی مجاز است و در برخی بازنگری‌ها این ارتفاع به ۶/۵ متر افزایش یافته است. اما حالا در قلب اصفهان و درست در حریم میراث جهانی نقش جهان، مجوز ساخت تا ارتفاع ۹ متر نیز بلامانع اعلام شده است.

براساس پیگیری‌های صدای میراث از اصفهان، براساس حکم دیوان عدالت اداری که با شکایت مالک یک مجتمع تجاری در اعتراض به قانون ساخت وساز تا ارتفاع ۵/۵ متر در حریم میراث ملی و جهانی ایران صادر شده است، شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ملزم به صدور پروانه ساخت برای ملک مذکور براساس ارتفاع پیش از تخریب که ۹ متر است شده‌اند.

این رای همچنین مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان و شهرداری این شهر را تهدید به استنکاف کرده است که در صورت ندادن پروانه ساخت با مالک بنای تجاری واقع در حریم میدان نقش جهان تعلیق می‌شوند.

تصاویر منتشر شده از عملیات ساخت‌وساز در حریم میدان نقش جهان مشخص می کند که مالک مجتمع تجاری در حال افزایش ارتفاع این مجتمع است که براساس رای دیوان عدالت اداری می‌تواند تا ۹ متر ارتفاع داشته باشد.

مسئولان اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان به صدای میراث گفته‌اند موضوع ساخت این مجتمع تجاری و تلاش برای ارتفاع این بنا موضوع جدید نیست و مربوط به ۴ سال قبل است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید