سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

سازمان صنایع‌دستی به دنبال جدایی فروشگاه‌ها از تولیدی‌های صنایع دستی!/صنایع‌دستی همچنان بلاتکلیف است!

0 انتشار:

صدای میراث: سازمان میراث‌فرهنگی کشور سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره تبدیل به وزارتخانه شد و معاونت صنایع‌دستی که سال‌ها در کسوت یک سیاستگذار عمل می‌کرد حالا تبدیل به سازمان صنایع‌دستی شده است. سازمانی که می‌تواند با قدرت و بودجه قابل توجه، حمایت بیشتری از تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی کشور داشته باشد. با این حال بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی از وضعیت نامشخص و بدون برنامه‌ای که متولیان صنایع‌دستی چه آن زمان که در قالب معاونت صنایع‌دستی فعالیت می‌کرد و چه حالا که تبدیل به سازمان صنایع‌دستی شده است گلایه دارند.

به گزارش صدای میراث، در حالی که چراغ‌های صنایع‌دستی راسته میدان نقش جهان اصفهان یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند. سال‌ها است که برنامه درست و مشخصی برای حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان هنرهای سنتی ایران تدوین نشده است. مشکلات نیز اگر به گوش مدیری رسیده است، به دلیل نبود ساختار و شاکله مناسب بیش از آنکه حل شود، پاک شده و به فراموشی سپرده شده است.

حالا هم که معاونت صنایع دستی کشور تبدیل به سازمان صنایع‌دستی شده، فعالان صنایع‌دستی معتقدند، هیچ اتفاقی که منجر به امید شود روی نداده است و مدیران جامه ریاست را درآورده‌اند و قبای وزارت به تن کرده‌اند.

«جواد ترکان» یکی از فروشندگان صنایع‌دستی میدان نقش جهان اصفهان است که از وضعیت نامشخص صنایع‌دستی گلایه دارد. او می‌گوید: با اینکه سازمان میراث‌فرهنگی تبدیل به وزارتخانه شده است اما هنوز هیچ برنامه مشخصی برای صنایع‌دستی کشور وجود ندارد.

به گفته این فروشنده صنایع‌دستی کشور، موضوعی که همزمان با وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی مطرح شد و متولیان صنایع‌دستی هم از آن استقبال کرده‌اند، طرح جدایی و انفصال تولیدی‌های صنایع‌دستی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی است. به طوری که تولیدکنندگان صنایع‌دستی زیر نظر سازمان صنایع‌دستی قرار می‌گیرند و فروشندگان تحت نظارت سازمان اصناف!

این تولیدکننده و فروشنده صنایع‌دستی ادامه می دهد: وضعیت صنایع‌دستی در اصفهان به گونه‌ای است که اگر حمایت فروشگاه‌ها از تولیدی‌های صنایع‌دستی نباشد، سرنوشت تولیدی‌ها به ورشکستگی می‌انجامد. به طور مثال، اگر فروشگاه صنایع‌دستی ما نباشد، امکان ندارد که بتوانیم از تولیدی خود حمایت کنیم و آن را سرپا نگاه داریم.

به گفته ترکان، صنایع‌دستی در شرایط امروز جامعه در آخرین رده نیازهای مردم قرار گرفته است و با افزایش قیمت صنایع‌دستی که متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه بالا رفته است، امکان ندارد تولیدی‌های صنایع‌دستی بتوانند به کار خود ادامه دهند.

او می‌گوید: تولید و فروش صنایع‌دستی مثل دانه‌های یک زنجیر به یکدیگر وابسته هستند و لازم است که سازمان صنایع‌دستی کشور درخصوص این اتفاق برنامه‌ استراتژیک و اصولی تدوین کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید