چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

ساماندهی گردشگری سلامت در ایران آغاز شد/بیمارستان‌ها می‌توانند ۱۰ درصد از تخت‌های خود را به گردشگران سلامت اختصاص دهند

0 انتشار:

صدای میراث: پس از سال‌ها تعلل، سرانجام گام جدی برای ساماندهی به وضعیت گردشگری سلامت برداشته شد و صبح امروز توافقنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری با وزارت بهداشت کشور با موضوع ساماندهی گردشگری سلامت ایران به امضای علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی و سعید نمکی وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی رسید.

طی سال‌های گذشته که موضوع گردشگری سلامت در ایران داغ شده بود دلال‌های سلامت به این بازار هجوم بردند و با سرکیسه کردن گردشگران خارجی تحت عنوان گردشگری سلامت بیماران خارجی را با عنوان گردشگر سلامت به مراکز درمانی ایران کشاندند و چنان نقره‌داغ‌شان کردند که گردشگران خارجی عطای درمان در ایران را به لقایش بخشیدند.

حالا سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت اقدام جدی برای مقابله با دلالان سلامت در ایران را آغاز کردند و با امضای توافقنامه‌ای ساماندهی گردشگری سلامت ایران را در دستور کار قرار دادند.

سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم امضای این توافقنامه اعلام کرد که اگر پزشکان و متخصصان تأیید صلاحیت‌شده در درمان گردشگران خارجی در مسیری قدم بگذارند که نباید، آنوقت وزارت بهداشت خود به عنوان مدعی‌العموم از حق‌ و حقوق گردشگران سلامت در ایران دفاع خواهد کرد.

گردشگران سلامت از مبداء جذب می‌شوند

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز امضای توافقنامه میان وزارت بهداشت و سازمان میراث‌فرهنگی را فرصت خوبی برای ساماندهی گردشگری سلامت به عنوان یکی از بخش‌های درآمدزا و مهم در صنعت گردشگری اعلام کرد.

او گفت: هر گردشگر سلامت ۲۴۰۰ دلار ارزآوری برای کشور مقصد دارد و همین امر موجب شده است این بخش مورد توجه کشورهای مختلف باشد.

مونسان افزود: نبود ساماندهی در گردشگری سلامت کشور ذهنیت‌های بدی در گردشگران ایجاد کرد که امیدواریم با ساماندهی این بخش، شاهد افزایش ورود گردشگران سلامت به کشور باشیم.

او گفت: باید بتوانیم گردشگر را از نقطه مبدأ مورد توجه قرار دهیم و به مراکز درمانی معرفی کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: با امضای توافقنامه، گردشگر سلامت از نقطه مبدأ در کانون توجه قرار می‌گیرد و تمام روند درمانی و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت و سازمان میراث‌فرهنگی به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی‌شده، پیش می‌رود.

به گفته رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، ایجاد سامانه الکترونیکی گردشگری سلامت در شورای راهبری گردشگری سلامت به‌تصویب رسید و در دست تهیه است و گردشگران سلامت می‌توانند با مراجعه به آن تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد مراکز درمانی و بهداشتی ایران به‌دست آورند، همچنین گردشگران سلامت می‌توانند اگر شکایت و یا نارضایتی از نحوه ارائه خدمات دارند در این سامانه به ثبت برسانند تا در اولین فرصت رسیدگی شود.

غیرحرفه‌ای‌ها به گردشگری سلامت ایران وارد شده‌اند

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: هیچ مورد قابل علاجی نیست که ما در کشور نتوانیم در مورد آن گام برداریم و امروز پذیرای بیماران مختلف از نقاط مختلف جهان هستیم، بهترین امکانات را نیز در حوزه پیوند اعضاء در منطقه داریم. اما آنچه از آن کم بهره می‌بریم، ارائه خدمات سلامت به کشورهای همسایه است.

نمکی افزود: متأسفانه سازوکار مناسب برای رفت‌وبرگشت گردشگران سلامت طراحی نشده است و افراد غیرحرفه‌ای وارد این حوزه شدند که این بخش را دچار مشکلات کرد و حتی در برخی موارد وجهه جامعه پزشکی هم در این میان دچار خدشه شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: براساس این توافق‌نامه، مقرر شد شرکت‌هایی که صلاحیت دارند با استفاده از متخصصان و پزشکان وارد این عرصه شوند، همچنین توجه به مسائل جنبی در این توافقنامه صورت گرفته است، مثلاً وقتی گردشگر سلامت وارد کشور می‌شود، همراه دارد و برای آن هتل می‌خواهد و زمانی که بهبود پیدا کرد در پی تهیه سوغات خواهد بود، تمام این موارد نیازمند سازوکار مناسب است.

او گفت: بیمارستان‌ها اجازه دارند ۱۰درصد از تخت‌های خود را به‌صورت ویژه برای گردشگر سلامت در نظر بگیرند و استانداردها را رعایت کنند.

پزشکانی که بیراهه بروند وزارت بهداشت با آن‌ها برخورد می‌کند

نمکی افزود: حتماً پزشک مسئول تأیید صلاحیت‌شده برای این مجموعه‌ها خواهیم گذاشت، این پزشک مسئول، متولی و مسئول جوابگوی ماست، اگر بیماری را آورد و سرگردان کرد یا هر اتفاق ناخوشایند دیگری افتاد، با این پزشک برخورد خواهد شد، گردشگر سلامت وقتی وارد کشور شد نباید خودش را شهروند درجه‌دو تلقی کند، اگر این غریبگی را احساس کرد قطعاً ما موفق نخواهیم بود، باید به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که به هر شکواییه گردشگر سلامت به‌اندازه یک شهروند ایرانی رسیدگی شود و اگر پزشکان و متخصصان تأیید صلاحیت‌شده در مسیری بروند که نباید بروند ما مدعی‌العموم خواهیم بود و از حق‌ و حقوق گردشگر دفاع خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در مورد تعرفه‌های درمانی برای گردشگران سلامت نیز گفت: ضرورتی ندارد تعرفه‌های گردشگران سلامت همانند تعرفه‌های ارائه خدمات به بیماران داخلی باشد، بنابراین تعرفه‌های جدید که اجحاف به گردشگر سلامت نشود و در عرصه رقابت ما را سرپا نگه دارد و سوبسید منابع ملی هم به جیب گردشگر سلامت نرود، تعیین شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید