چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

سایه رانت بر سر معاونت گردشگری/از قراردادهای میلیاردی ساخت برند و آموزش گردشگری تا اصرار برای فروش زمین نمایشگاه‌ها توسط مشاور معاون گردشگری 

6 انتشار:

صدای میراث: اتفاقات جالبی در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی در روزهای اخیر در جریان است که شائبه ایجاد رانت و رفیق‌بازی را در این معاونت افزایش داده است.

ولی تیموری معاون جدید گردشگری کشور که چند ماه است جایگزین محمد محب خدایی شده و آن ابتدا این انتصاب با نگاه مثبت برخی فعالان صنعت گردشگری مواجه شد، همین دیروز ناگهان ۴ معاون خود را برکنار کرد و انتصاب‌های جدید در زیرمجموعه خود انجام داد که با اعتراض فعالان صنعت گردشگری مواجه شده است.

او البته سه مشاور جدید در معاونت گردشگری از دوستان و فعالان سابق گردشگری خود انتخاب کرده است که حالا درصدد عقد قراردادهای عجیب با آن‌ها برآمده است.

قرارداد ۸۰۰ میلیونی برای تعیین سرفصل دروس گردشگری

پیگیری‌های صدای میراث از معاونت گردشگری مشخص کرد که معاون گردشگری در تلاش برای عقد قراردادهای عجیب با مشاوران جدید خود است. به عنوان مثال چند قرارداد به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان با یکی از مشاوران جدید معاون گردشگری تنظیم شده است که براساس یکی از آن‌ها قرار است سرفصل دروس گردشگری تهیه شود. این در حالی است که پیشتر این وظیفه به عهده مدیرکل دفتر آموزش گردشگری و موسسات آموزش گردشگری گذاشته شده بود و هیچ مبلغی نیز برای انجام چنین وظیفه‌ای پرداخت نمی‌شد و تعیین سرفصل دروس بصورت مشارکتی بدون دریافت وجه انجام می‌شد.

پیشتر موسسات گردشگری به عنوان مراجع تخصصی این رشته در کشور بصورت مشارکتی با معاونت گردشگری و در جلسات تخصصی اقدام به تعیین سرفصل‌های دروس مورد نیاز گردشگری می پرداختند. اما حالا قرار است ۸۰۰ میلیون تومان در چند قرارداد بابت تعیین سرفصل‌های دروس گردشگری به یکی از مشاوران جدید معاون گردشگری پرداخت شود تا او با تیم خود اقدام به تعیین سرفصل‌ دروس گردشگری کند.

تنظیم قرارداد ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی برای ساخت برند گردشگری

در قراردادی دیگر که اخیرا تنظیم شده است براساس آنچه به اطلاع صدای میراث رسید، مبلغ ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در اختیار یکی دیگر از مشاوران جدید معاون گردشگری قرار داده می‌شود تا برند گردشگری ایران ساخته شود. قرارداد تنظیم شده جدید نیز مورد اعتراض کارشناسان گردشگری است.

استدلال آن‌ها این است که طرف قرارداد تنظیمی معاونت گردشگری یک راهنمای تور است و تخصصی در برندسازی ندارد. مخالفان قرارداد ۲ میلیاردی معاونت گردشگری برای برندسازی به صدای میراث می‌گویند، چه لزومی دارد که قراردادی با این حجم سرمایه با وجود اساتید متخصص برند در دانشگاه‌های کشور یا حتی شرکت‌های خارجی موفق در تهیه برند گردشگری، با فردی منعقد شود که راهنمای گردشگری است؟

قرارداد حدود ۳ میلیارد تومانی ساخت برند گردشگری در شرایطی تنظیم شده است که تمرکز بر ساخت برند گردشگری ایران از سال‌ها پیش در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی بصورت رایگان در حال انجام بود.

اصرار بر فروش زمین نمایشگاه‌های گردشگری توسط مشاور معاون گردشگری

موضوع دیگر به حوزه مدیریت بازاریابی معاونت گردشگری مرتبط است که فعالیت‌های مرتبط با برگزاری نمایشگاه‌ها را برعهده دارد. اکنون یکی دیگر از مشاوران جدید معاون گردشگری با دخالت در این حوزه تلاش دارد برپایی نمایشگاه‌های گردشگری را خود عهده‌دار شود و اصرار دارد تا زمین نمایشگاه گردشگری را خود به فروش برساند.

تحلیلگران حوزه نمایشگاهی معتقدند که با توجه به استانی شدن نمایشگاه‌های گردشگری، فضاهای نمایشگاهی کوچک هستند و چون زمین به اندازه کافی وجود ندارد، برخی شرکت‌ها حاضرند برای خرید زمین نمایشگاه‌ها به مبلغ هر متر ۱۴۰ هزار تومان، برای برپایی غرفه تا ۴۰۰ هزار تومان نیز برای هر متر فضای نمایشگاهی بپردازند.

جدای از آن برخی بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ صنعت گردشگری نیز حاضرند ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان نیز هزینه برای خرید فضاهای نمایشگاهی بپردازند و اصرار به فروش زمین نمایشگاه‌های گردشگری از سوی مشاور جدید معاون گردشگری، شبهه رانت‌خواری در معاونت گردشگری را تقویت می‌کند.

فرصت جدید برای یکی از مشاوران معاون گردشگری در حالی ایجاد شده است که پیشتر فضاهای نمایشگاهی به ادارت کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان‌ها واگذار شده بود و هر استان خود به فروش فضاهای نمایشگاهی با مبالغ تعیین شده اقدام می‌کرد. در حالی که ظاهرا قرار است فضاهای نمایشگاهی گردشگری حالا توسط یکی از مشاوران جدید معاون گردشگری به شرکت‌ها فروخته شود.

قراردادهایی که برای تامین اعتبار منتظر دستور مونسان است

براساس اطلاع صدای میراث، قراردادهای تنظیم شده هنوز به امضای طرفین نرسیده و اصرار بر تامین اعتبار برای آن‌ها در سازمان میراث‌فرهنگی عامل به تاخیر افتادن امضای این قراردادها شده است. آما آنطور که صدای میراث اطلاع یافت، مراحل پایانی تامین اعتبار نیز انجام شده و این قراردادها بزودی در اختیار علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای امضاء قرار داده می‌شود و باید دید تصمیم او در تایید یا رد چنین قراردادهایی چگونه است؟

ولی تیموری معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چنین شرایطی که اختیارات معاونت گردشگری را با هزینه کلان در اختیار مشاوران جدید خود قرار داده است اما، صبح دیروز ۴ تن از مدیران خود در این معاونت را تغییر داد. برخی از آن‌ها به صدای میراث گفته‌اند که این تصمیم بدون اطلاع قبلی گرفته شده و تا ساعاتی پیش از این برکناری‌ها او به مدیران خود گفته است تصمیم به جابه‌جایی آن‌ها ندارد و آن‌ها باید با قدرت به کار خود ادامه بدهند. اما چند ساعت بعد ۴ تن از مدیران خود را برکنار کرد.

روزی که ولی تیموری جایگزین محمد محب خدایی در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی شد، به دلیل آن که پیشتر نیز فعالیت کارشناسی در معاونت گردشگری داشت، جمعی از فعالان گردشگری انتصاب او را اتفاقی خوب در معاونت گردشگری خواندند. اما حالا با گذشت چندماه از فعالیت او در معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، شیوه کاری‌ اخیر معاون گردشگری که برپایه تعامل با دوستان قدیم خود و تلاش برای تنظیم قراردادهای کلان با مشاوران جدید، فارغ از تخصص و سمت‌های قبلی آن‌ها در حوزه‌هایی که قرار است بودجه‌های کلان برایشان تامین شود، موجی از مخالفت در بخش گردشگری را ایجاد کرده است.

صدای میراث مطلع شده است، فعالان گردشگری و موسسات آموزشی گردشگری کشور تصمیم‌ دارند در اعتراض به رفتار معاون گردشگری و در نامه‌ای به علی‌اصغر مونسان اعتراض خود به اقدامات اخیر معاونت گردشگری را به گوش رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برسانند.

print

Discussion۶ دیدگاه

  1. در تاریخ معاونت گردشگری همواره اینگونه بوده است

  2. قطعا این قبیل وصله ها به آقای تیموری نمی چسبه. سوابق ایشان برای همه روشن است.

  3. نمی‌دانم کسانی که در حال ساخت برند ملی گردشگری در معاونت گردشگری بودند چرا تا به حال در این خصوص اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. برند ملی را تعریف کردن نیاز به همکاری با دستگاه‌های اجرایی و هم‌اندیشی با آنان دارد. مگر معاونت می تواند پشت میزشان بنشینند و برند بسازند؟ چرا تا به حال نکرده بودند؟ تمام کشورهای مطرح در گردشگری بدند خود را دارند و سال‌ها در این زمینه کار کرده و آزمون و خطا داشته‌اند. حالا بعد از ۴۰ سال که از انقلاب می‌گذرد و تصمیم به این مهم با تاخیر شده، عده‌ای علم رانت‌ها را برداشته‌اند.

  4. ولی این وصله های ناهمگون همیشه به تن این سازمان میچسبد آنقدر به این سازمان وصله زدند که اصل وفرع آن قابل تشخیص نیست
    معلوم نیست وصله را به سازمان زدندن یا سازمان را به وصله زدند سازمان.مثل لباسهای چهل تیکه شده که وصله از اصل قابل تشخیص نیست
    این مدیران چند نفرشان در رزومه کاریشون تجربه گردشگری درسطح ملی را دارند وراستی چند ساعت یا چند روز در تراز این سمت کار اجرایی داشتنددر بیست سال گذشته هیچکدام از معاونین ومدیران گردشگری سازمان سابقه گردشگری وتحصیلات مرتبط را نداشتند.اگرداشتند یک نفر از آنها در همین جا با رزومه معرفی کنند تا دلمان آرام گیرد

  5. يك كارشناس قديمي گردشگري

    صدای میراث در زمان آقای محب خدایی خواب بود؟ خبر از عزل و نصب های ناگهانی نداشت؟ خبر از اخراج ها تا رده کارشناسان نداشت؟ خبر از رفت و آدمهای بی حساب و کتاب مشاوران خیابانی ایشان نداشت؟خبر از ایجاد زمینه کسب درآمد از جیب دولت برای دوستان و آشنایان بی تخصص نداشت؟
    همین مدیرانی که اخیرا برکنار شدند سال پیش چگونه و بر چه اساسی مدیر شدند؟ جایگزین چه افرادی شدند؟ عملکرد یکساله شان چه بود؟
    منصف باشیم،با مطالعه خبر تهیه کنیم،بدرستی گلوگاه های فساد یا ناکارآمدی و کژکارکردی را شناسایی و معرفی کنیم،
    بیش از بر پیکر نحیف گردشگری کشور نتازیم ،چه کسی از این فضای مسموم و آلوده سود می برد؟

  6. admin

    صدای میراث:
    درود بر مخاطب گرامی
    سایت صدای میراث در دوره معاونت آقای محب خدایی نیز تلاش کرد مدیریت ایشان بر گردشگری کشور را نیز نقد کند. می‌توانید مطالب منتشر شده درباره عملکرد ایشان را در فهرست «گردشگری» سایت و بخش «یادداشت‌» دنبال کنید.
    تشکر از پیام شما
    صدای میراث

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید