شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سفرهای نوروزی همچنان بلاتکلیف است/مرکز مدیریت راه‌ها: در محدودیت سراسری ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو و با کاهش محدودیت‌ها‌ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو روزانه در جاده‌ها تردد می‌کنند/پیش‌بینی ۶۹ تا ۱۳۲ میلیون سفر جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۰  

0 انتشار:

صدای میراث: تصمیم‌گیری برای سفرهای نوروزی هر روز پیچیده‌تر می‌شود و مردم هنوز تکلیف خود را با سفرهای نوروزی در نوروز ۱۴۰۰ نمی‌دانند.

ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به شهرهای نارنجی و قرمز را ممنوع و اعلام کرده است که مسافران نوروزی در شهرهای زرد و آبی هم در صورت تغییر رنگ این شهرها در ایام نوروز به نارنجی و قرمز، سه روز فرصت دارند از این شهرها خارج شوند و مسافران جدید نیز حق ورود به به شهرهای تغییر رنگ یافته ندارد.

به گزارش صدای میراث، مسئولان وزارت بهداشت کشور، از همان ابتدای آغاز زمزمه‌های بازگشایی سفرهای نوروزی واکنش تند به این درخواست داشتند و از شخص وزیر تا فرماندهان و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم خواستند دور سفرهای نوروزی را خط بکشند و نوروز ۱۴۰۰ حتی فمکر سفر را هم از ذهن خود بیرون کنند.

در سوی مقابل اما معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بر انجام سفرهای نوروزی با تورهای گردشگری و حمل‌ونقل عمومی و اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی مجوزدار از سوی وزارت میراث فرهنگی تاکید کرده و گفته است که سفرهای نوروزی با تور صورت بگیرد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز از زمان آغاز زمزمه‌ها درخصوص ممنوعیت سفرهای نوروزی تاکید داشت که ستاد ملی مقابله با کرونا با سفرهای نوروزی هوشمند براساس طرح وزارت میراث فرهنگی موافق است و مردم می توانند با خرید تور و اقامت در هتل‌ها به سفر نوروزی بروند.

علی‌اصغر مونسان اما روز جمعه و پس از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص سفرهای نوروزی که اعلام کردند، هرچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند باید اجرا شود و من هم به نوروز امسال به سفر نخواهم رفت، موضع خود را درخصوص سفرهای نوروزی تغییر داد و گفت: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا بخواهد وزارت میراث فرهنگی حتی بخش گردشگری در کشور را تعطیل خواهد کرد، چون به گفته او، حفظ جان مردم مهمتر از انجام سفر در نوروز است.

فعالان گردشگری از جمله حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در روزهای گذشته به اظهارنظرهای ضدونقیض درخصوص سفرهای نوروزی در کشور و موضع متفاوت ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و وزارت میراث‌فرهنگی درخصوص امکان داشتن یا نداشتن سفر اعتراض کرده بود.

او در تازه‌ترین اظهارنظر خود به خبرگزاری مهر گفته است: « تنها جایی که می‌توان از آن طریق سفرها را کنترل کرد همین آژانس‌ها هستند چون می‌توان فهمید مسافر به کدام هتل رفته و یا به کدام مناطق سفر کرده است و این سفر در چه شرایطی انجام شده است. این موارد در ستاد کرونا تصویب شده اما باز هم شاهد تناقض‌گویی‌ها هستیم و یکباره می‌بینیم که سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا حرف دیگری می‌زند.»

او افزود: به ما می‌گویند صبر کنید در حالی که کمتر از دو هفته به عید مانده است. ما باید برای آن زمان فروش داشته باشیم. نمی‌توانیم روز قبل، پکیج سفر ببندیم و تور بفروشیم و به مسافر هم بگوییم یا سفر به آن نقطه انجام می‌شود یا نه! از یک طرف می‌گویند تور نفروشید از طرف دیگر سیستم فروش باز است.»

در هفته‌های گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به استان‌های مازندران، گیلان و گلستان، خوزستان و هرمزگان را تا پایان تعطیلات نوروز ممنوع اعلام کرده بود. حتی در برخی خبرها آمد که سفر به استان‌های اصفهان و فارس نیز تا پایان نوروز ممنوع است. روز گذشته نیز اعلام شد که ممنوعیت سفر نوروزی به چابهار، قشم و کیش هم ابلاغ شده است.

همبن سردرگمی‌ها در وضعیت سفرهای نوروزی اگرچه مسافران نوروزی را در مورد سفرهای نوروزی با تردید مواجه کرده است، اما مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش‌بینی کرده است که حتی با اجرای محدودیت‌ تردد سراسری در کشور، روزانه یک میلیون و ١٠٠ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی جابه‌جا شوند و اگر محدودیت ترددها کمتر شود، احتمال تردد روزانه ٢ میلیون و ١٠٠ هزار وسیله نقلیه در نوروز جابه‌جا خواهند شد.

بررسی صدای میراث از اعلام نظر مرکز مدیریت راه‌ها از سفرهای نوروزی ۱۴۰۰ مشخص می‌کند که در صورت صحت این اعلام، تا پایان تعطیلات نوروز یعنی از ۲۵ اسفندماه که زمان آغاز سفرهای نوروزی است تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های کشور در صورت اعمال محدودیت‌های سراسری و ۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تردد جاده‌ای در صورت کاهش محدودیت‌های تردد در کشور انجام می‌شود.

با این احتساب، اگر تعداد سرنشینان خودرو را میانگین ۳ سرنشین محاسبه کنیم. در فاصله ۲۱ روز از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ درخصوص سفر، تعداد ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر در محدودیت سراسری تردد و تعداد ۱۳۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر در صورت کاهش محدودیت‌های تردد در کشور صورت می‌گیرد.

شاید براساس همین نگرانی از سفرهای خودرویی در جاده‌های کشور است که مسئولان وزارت بهداشت در صف نخست مخالفان سفرهای نوروزی نشسته‌اند و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی همچنان مردم را به سفر با تور راهنمایی می‌کنند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تجربه پیشین ممنوعیت سفرهای نوروزی در نخستین سال از شیوع کرونا در کشور را داشتند و می توانستند برنامه‌ریزی مناسبی برای مدیریت سفرهای نوروزی با وجود یکسال تجربه کرونایی داشته باشند.

اما حالا و براساس اعلام نظرهای متفاوت و تصمیم‌گیری‌های فوری، دستگاه‌های متولی سفر فرصت مدیریت را از دست داده‌اند و هم خود در مدیریت سفرهای نوروزی دچار سردرگمی شده‌اند و هم مسافران نوروزی قادر به برنامه‌ریزی صحیح برای سفر در نوروز ۱۴۰۰ نشده‌اند. دفاتر خدمات مسافرتی نیز سرگردان در بازی وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی تورهای نوروزی را در حالی عرضه کرده‌اند که هنوز مشخص نیست قادر به برپایی آن‌ها باشند. در تازه‌ترین تصمیمات نیز قرار است رنگ‌بندی اعلام شده در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ مبنا قرار بگیرد و سفرهای نوروزی براساس این رنگ‌بندی صورت بگیرد، اما براساس اطلاع صدای میراث از ستاد ملی مقابله با کرونا قرار است رنگ‌بندی‌ها تنها برای یک هفته معتبر باشد و هفته دوم با تغییر رنگ‌بندی جدید مدیریت سفرهای نوروزی دستخوش تغییر شود و شهرهای زرد و آبی نیز در صورت تغییر رنگ به فهرست سفر ممنوع در نوروز افزوده شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید