شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سقف ایوان مدائن در عراق فرو ریخت/طاق کسرا مهمترین اثر معماری دوره ساسانی در جهان است

0 انتشار:

صدای میراث: طاق ایوان مدائن فروریخت و این اثر ۱۸۰۰ ساله ساسانی در منطقه المدائن بغداد آنقدر رنگ مرمت به خود ندید تا همزمان با آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی بخشی از آن فرو ریخت.

بخشی از طاق ایوان مدائن که به طاق کسرا نیز شهرت دارد، پس از آن فروریخته است که تفاهمنامه همکاری باستان‌شناسی ایران و عراق که به منظور فعالیت مشترک در مرمت آثار تاریخی در حوزه تمدنی ایران بزرگ فرهنگی چند سال قبل با وزیر فرهنگ عراق به امضاء رسید هنوز اجرایی نشده است.

میلاد وندائی، باستان‌شناس و نویسنده کتاب شاهان بر سنگ که به بررسی سنگ‌نگاره‌های دوره ساسانی ایران پرداخته است از پیشنهاد دو سال قبل خود به معاون میراث فرهنگی کشور برای مرمت و احیای طاق کسرا خبر داد و به صدای میراث گفت: طی سال‌های گذشته به معاونت میراث‌فرهنگی کشور هشدار داده بودیم که این بنا نیاز به ثبت و ضبط و مستندنگاری دارد و از منظر حفاظتی و مرمتی در وضعیت بسیار نامناسب است.

او گفت: حتی به آقای طالبیان پیشنهاد دادیم که یک تیم نقشه‌برداری و مرمت و احیاء به عراق اعزام شود تا با هزینه شخصی خود اقدام به مستندنگاری و حتی مرمت این اثر کنند. ولی با عدم حمایت وزارت میراث فرهنگی و بوروکراسی اداری این مهم انجام نشد و در تاریخ ۱۳ دی تصاویری به دست ما رسید که نشان از ریزش بخشی از طاق ایوان مدائن دارد.

به گفته وندائی، ایوان مدائن قدیمی‌ترین طاق به جای مانده از دوره ساسانی در کل جهان است و بخشی از معماری شاخص ایرانی است که امروزه بیرون از مرزهای ایرانشهر فرهنگی قرار گرفته است.

وندائی افزود: ایوان مدائن یکی از شاخصه‌های معماری شهر تیسفون است که از دوره اشکانی پایتخت ساسانیان بود و از زمان ظهور ساسانیان تبدیل به بزرگترین پایتخت ایران باستان شد.

به گفته این باستان شناس، شهر تیسفون در دوره شاپور اول و دوم ساسانی در اوج رونق خود قرار داشت و ساخت طاق کسرا یا ایوان مدائن هم به دوره این دو پادشاه ساسانی بازمی‌گردد.

میلاد وندائی تاکید کرد: در قرون ۵ و ۶ میلادی تیسفون شامل ۷ شهر بود که گل سر سبد تمامی بناهای آن ایوان مدائن بود.

وندائی اعلام کرد: ایوان مدائن یک اثر ایرانی است که وزارت میراث‌فرهنگی باید نسبت به مرمت و حفاظت از آن متعهد باشد و این بهانه خوبی نیست که به دلیل وضعیت بد بناهای تاریخی داخل ایران از اثر شاخص و ارزشمند ساسانی ایران در بغداد صرفنظر و ایوان مدائن را رها کرد.

به گفته این باستان‌شناس، همانزمان که موضوع حفظ و مرمت و مستندنگاری ایوان مدائن با هزینه شخصی به معاون میراث‌فرهنگی کشور ارایه شد، آقای طلبیان موضوع حضور داعش را بهانه‌ای برای نبود امکان مرمت و حفاظت از طاق کسرا اعلام کرد. در حالی که همان دو سال قبل هم گروهی از دوستان باستان‌شناس برای دیدار از زیگورات باستانی عراق به آن کشور رفتند و حتی بدون مشکل از ایوان مدائن هم بازدید کردند و تصاویری از همین بنای مهم ساسانی تهیه کردند. اگرچه همین حالا هم دیگر بهانه‌ای به نام داعش وجود ندارد و می توان کاری برای حفظ این میراث ایرانی در بغداد انجام داد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید