صدای میراث: سرپرست مترو شیراز به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده است که محمدرضا ثابت اقلیدی چندی قبل در یک برنامه رادیویی گفته است، «اصلا آب انباری در مسیر تونل مترو حافظیه وجود ندارد.»
علی کلانتری مزرعه نو به تاسی از مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس و در گفتوگو با ایسنا تاکید دارد که آب انبار تاریخی گورستان هزار ساله شیراز ذیل خیابانی که تونل مترو حافظیه در آن در حال حفر است وجود ندارد و تنها یک آب انبار در این منطقه وجود دارد که آن هم آب انبار حافظیه است و در قسمت رواق آرامگاه حافظ احداث شده است.
سرپرست مترو شیراز ادعا کرده است که ۱٫۵ میلیارد تومان هزینه در عملیات ژئوفیزیک و ژئورادار شده است و تا عمق ۴۵ متری هیچ سازه معماری و قنات و دست ساخته بشر در این مسیر وجود نداشته است.
اما چرا باید در اظهارات سرپرست مترو شیراز و البته ادعای مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس که گفته اند هیچ آب سازه معماری و آب انبار تاریخی در مسیر حفر تونل مترو وجود ندارد با تامل برخورد کرد و دانست که آب انبار موجود در مسیر حفر تونل مترو خط دو شیراز که اکنون به ۵۰۰ متری حافظیه رسیده است آب انبار مورد اشاره نیست و نباید نادیده گرفته شود؟ به همین دلیل صدای میراث برای نخستین بار اقدام به انتشار تصاویری از درون آب انبار تاریخی موجود در مسیر حفر تونل مترو شیراز منتشر میکند تا اثبات شود برخلاف ادعای سرپرست مترو شیراز و مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، آب انبار تاریخی گورستان هزار ساله شیراز درست در مسیر خط دو مترو حافظیه قرار گرفته است و ادامه حفر تونل می تواند به این سازه تاریخی ساخت دست بشر آسیب برساند.
آب انبار وجود دارد و قابل انکار نیست
امین طباطبایی فعال میراث فرهنگی در شهر شیراز نیز در گفت وگو با صدای میراث تاکید کرد: اصلا یکی ازدلایلی که شورای پنجم شهر شیراز حفر تونل مترو خط دو شیراز را متوقف کرد وجود آب انبار تاریخی در مسیر حفر تونل بود. این آب انبار برخلاف آنچه که گفته می شود آب انبار حافظیه نیست که در دوره پهلوی اول و هنگام ساخت آرامگاه حافظ در رواق آرامگاه برای ذخیره آب رکن آباد و آبیاری فضای سبز مجموعه حافظیه احداث شد. بلکه آب انباری تاریخی و مرتبط با گورستان هزار ساله شیراز است که درست در مسیر حفر تونل خط دو مترو شیراز قرار گرفته و تصاویر آن نیز موجود است.
به گفته این فعال میراث فرهنگی، ارتفاع کف مترو خط دو شیراز تا سطح زمین ۲۶ متر است و ارتفاع تونل مترو حدود ۸٫۵ متر است. در حالی که مخزن آب انبار تاریخی کشف شده در سال ۱۳۹۵ که اتفاقا در عملیات عمرانی شهرداری شیراز و بصورت کاملا اتفاقی کشف شد، از سطح زمین بیش از ۱۰ متر است. بنابراین ارتفاع سقف مترو حافظیه تا کف این آب انبار تاریخی حدود ۶ متر است و تونل مترو درست از زیر این آب انبار عبور می کند.
او با اشاره به این که آب انبار کشف شده در مسیر خط دو مترو شیراز بسیار قدیمی تر از آب انبار احداث شده در رواق آرامگاه حافظ است اعلام کرد: محل قرار داشتن این اثر تاریخی در مجاورت باغ ملی شیراز و نزدیک به دیوار آرامگاه حافظ است که شورای پنجم شهر شیراز به همین دلیل موضوع توقف تونل مترو خط دو شیراز در یک کیلومتری آرامگاه حافظ را تصویب کرد.
توقف احداث تونل مترو توسط وزیر و تلاش برای تداوم مسیر مترو
طی چند روز گذشته با انتشار خبر رسیدن مترو خط دو شیراز به ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ در خبرگزاری ایلنا، موجی از انتقادات نسبت به عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در رسانه ها و فضای مجازی به راه افتاد و دوستداران میراث فرهنگی خواستار توقف این پروژه به دلیل تخریب های احتمالی گورستان هزار ساله شیراز که حافظ نیز در ضلع شمالی آن دفن شده است و همچنین تخریب یک آب انبار تاریخی که زیر زمین قرار دارد شدند.
بلافاصله پس از انتشار این خبر و موج اعتراضی به راه افتاده از عملکرد اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و مجموعه مدیریت شهری شیراز، سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور توقف ادامه تونل خط دو مترو شیراز را به محمد هادی ایمانیه استاندار فارس که ساعاتی پس از انتشار این خبر از این سمت برکنار و جای خود را به حسینعلی امیری داد، ارسال کرد و او نیز ساعاتی قبل از برکناری دستور توقف حفر تونل مترو که آنروز تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ رسیده بود را به مدیریت شهری شیراز ابلاغ کرد.
اما نکته جالب در موضوع حفر تونل مترو در ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ انکار وجود سازه معماری و آب انبار تاریخی موجود در مسیر حفر تونل مترو توسط علی کلانتری مزرعه نو، سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز و براساس آنچه او به ایسنا اعلام کرده است انکار وجود آب انبار تاریخی در مسیر حفر تونل مترو از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس است.