دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

سکوت معنادار وزارت میراث‌فرهنگی ۱۲ ساعت پس از تهدید ترامپ

0 انتشار:

محمد باریکانی؛

روزنامه‌نگار/

صدای میراث: بیش از ۱۲ ساعت از توئیت تهدیدآمیز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در هدف قرار دادن مراکز فرهنگی ایران در جنگ احتمالی با کشورمان گذشته است، اما هنوز هیچ یک از مقامات وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حاضر به اظهارنظر درخصوص تهدید اخیر ترامپ نشده‌اند.

دونالد ترامپ اینبار برخلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین یونسکو در حفاظت از میراث‌فرهنگی در جنگ‌ها ایران را تهدید به حمله به مراکز فرهنگی کرده است. اما هنوز هیچیک از مقامات و مسئولین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور حاضر به گفت‌وگو درخصوص تهدید ترامپ نشده‌اند.

۱۲ ساعت پس از تهدید جدید ترامپ علیه مراکز فرهنگی ایران که به نظر می‌رسد نقطه عطف آن آثار تاریخی کشور باشد، بار یادآوری کنوانسیون‌های جهانی حفاظت از میراث‌فرهنگی به دونالد ترامپ ترامپ را تنها رسانه‌ها بر دوش کشیده‌اند و علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدحسن طالبیان معاونان میراث‌فرهنگی کشور و مدیران کل آن وزارتخانه در حوزه حفاظت و صیانت از آثار تاریخی کشور سکوت کرده‌اند.

تنها شخصیت دولتی که حاضر به پاسخ به تهدید جدید ترامپ شد، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران بود که بلافاصله به جنگ مجازی ترامپ در توئیتر علیه فرهنگ ایرانی رفت. او نیز اعلام کرد که اقدام ترامپ در تهدید به مراکز با ارزش بالای فرهنگی ایران «جنایت جنگی» است. سفیر سوئیس نیز به وزارت خارجه احضار شد و رییس کمیسیون ملی یونسکو در تهران هم از نامه اعتراضی به یونسکو درباره تهدید اخیر ترامپ خبر داد.

مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اما تاکنون سکوت کرده‌اند. آن‌ها یا اجازه سخن گفتن در دفاع از میراث‌فرهنگی کشور را از سوی دولت ندارند، یا خود ترجیح داده‌اند در لاک سکوت فرو بروند و از اظهارنظر درخصوص جنگ لفظی ترامپ در هدف قرار دادن مراکز فرهنگی با ارزش ایران خودداری کنند.

دلیل این رفتار هر چه باشد، فرصت‌سوزی سکانداران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در پاسخ به تهدید اخیر ترامپ با گذشت بیش از ۱۲ ساعت از اعلام‌نظر او در خصوص قرار گرفتن نام مراکز فرهنگی با ارزش ایران در فهرست حملات احتمالی ایالات متحده آمریکا در جنگ با ایران محرز است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید