شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سیلاب اهواز آثار ملی را زیر گرفت/هتل قو هم تخریب شد

0 انتشار:

صدای میراث: سیلاب خوزستان که بار دیگر از چند روز پیش آغاز شد و همچنان بخش هایی از اهواز و دیگر شهرهای این استان را به زیر آب برده است، آثار تاریخی اهواز را نیز تهدید کرد و منجر به ریزش بخش‌هایی از اثر ثبت ملی شده هتل قو اهواز شد.
محمد معصومی از مالکان هتل قو اهواز به صدای میراث گفته است که مسئولین میراث‌فرهنگی یا در خواب به سر می‌برند یا خودشان را به خواب زده‌اند.

به گفته او، سال‌ها به بهانه‌های واهی از مرمت هتل قو سر باز زدند و سال قبل نیز چند میلیون تومان در این اثر هزینه و پله‌های تاریخی هتل قو را تخریب کردند و بعد هم با دبدبه و کبکبه، داعیه مرمت این اثر را سر دادند. امسال هم علیرغم پیگیری‌ها هیچ کاری برای ادامه مرمت انجام ندادند. فقط وعده و وعید و امروز و فردا کردند. اکنون نیز ظاهرا منتظرند این عمارت به طور کامل فرو بریزد تا از شرش خلاص شوند و بعد هم مالک را مقصر اعلام کنند.

معصومی افزود: واقعا برای اراده‌ای که آقایان برای تخریب اثر ملی هتل قو دارند متاسفم.

مجتبی گهستونی فعال میراث‌فرهنگی خوزستان نیز درخصوص بازسازی هتل قو اهواز گفت: سال قبل بودجه‌ای برای جلوگیری از ریزش این بنای تاریخی مصوب شد و هزینه‌ای نیز صورت گرفت. اما قرار بود سالانه مبلغی برای مرمت بنا تخصیص داده شود که این وعده محقق نشد.

او گفت: تعدادی بنای تاریخی در اهواز وجود دارد که مالکیت خصوصی دارند و باید با نظارت میراث‌فرهنگی مرمت شوند.

به گفته گهستونی، برغم زحمت‌های بسیاری که برخی مدیران می‌کشند، خود شاهد هستم که رفتارهای نمایشی هم اندک نیست.

گهستونی با اشاره به حجم تخریب آثار تاریخی شهر اهواز به دلیل جاری بودن سیلاب گفت: سیلاب به تعداد زیادی از بناهای تاریخی خوزستان آسیب وارد کرده، اما همین فردا به یک گزارش نه چندان دقیق بسنده می‌کنند که فلان بنا و محوطه آسیب دید و تمام.

به گفته این فعال میراث‌فرهنگی در خوزستان، با مشاهده تلاش های اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان برای تحقق اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همسو کردن دیگر سازمان‌ها در همراهی برای نجات بناها و محوطه‌های تاریخی، شاهد عملکرد ناموفق هستیم.

او با اعلام این موضوع که متاسفانه تنها بناهای تاریخی را ثبت می‌کنند ولی بعدتر آن‌ها را رها می‌کنند افزود: متاسفانه دستگاه‌های دیگر برای وزارت میراث‌فرهنگی و ادارات کل استانی تره هم خرد نمی‌کنند.

او با طرح این سوال که آیا واقعا اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان نمی‌دانست وضعیت هتل قو اهواز بحرانی است؟ گفت: سال اول برای مرمت هتل قو اندکی بودجه تخصیص یافت اما سال دوم و سوم این اقدام صورت نگرفت.

هتل قو اهواز در اواخر دوره قاجار بنا شد و در جاده ساحلی، خیابان خسروی اهواز واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و حالا سیلاب دوباره خوزستان بخش‌هایی از این بنای تاریخی را فروریخته است.

بابک حسینی بروجنی معاون میراث‌فرهنگی استان خوزستان نیز به صدای میراث گفته است، گزارش آسیب‌شناسی کمیته کارشناسی و شرح عملیات اجرایی هتل قو آماده است و تنها در انتظار تخصیص اعتبار برای مرمت این اثر تاریخی هستیم. ضمن آن که موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان نیز با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبار مرمتی این اثر جلسه داشت. مالک نیز هدایت شده است تا خود نیز مبلغی از تسهیلات فنی و اعتباری خود برای مرمت این اثر اختصاص دهد چون بدون مشارکت مالکین آثار تاریخی روند حفاظت از آثار کند می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید