شنبه, ۲۱ مهر, ۱۴۰۳

سی و سه پل را به نام مرمت سیمان کشیدند | مرمت غیر اصولی سی و سه پل آسیب زا است | حبس رطوبت در سی و سه پل نتیجه مرمت این پل تاریخی با سیمان است

0 انتشار:

صدای میراث: مرمت سی و سه پل سرانجام پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از آخرین مرمت انجام شده بر این پل تاریخی اصفهان آغاز شد و در اقدامی عجیب، میراث فرهنگی استان اصفهان اجازه سیمان کشی بر سقف سی و سه پل را صادر کرد.

در تصاویری که فعالان میراث فرهنگی استان اصفهان از مرمت سی و سه پل به صدایمیراث ارسال کرده اند به مرمت غیراصولی این پل با سیمان کشی اشاره شده است و این در حالی است که مرمت آثار تاریخی بدون استفاده از مصالح بومی و به کار رفته در یک بنای تاریخی زیانبار و غیرقانونی و مرمت غیراصولی است.

به گزارش صدای میراث، مرمت اساسی سی و سه پل به دوران پیش از انقلاب اسلامی ایران بازمی‌گردد و این نخستین بار است که موضوع مرمت سی و سه پل با گذشت بیش از ۴۰ سال مطرح و آغاز شده است. اینبار اما بر خلاف مرمت های گذشته سقف و بام سی و سه پل نه با استفاده از گل و گاهگل و آجرهای خشتی که با استفاده از سیمان در حال مرمت است. اقدامی که به گفته کارشناسان معماری و مرمت می تواند منجر به حبس شدن رطوبت در این پل تاریخی و آسیب رسیدن به آن با گذشت زمان شود.

شاهرخ کلانتری دانشجوی دکتری مرمت در دانشگاه علم و صنعت ایران که پویش ملی نجات بافت ها و بناهای تاریخی ایران را راه اندازی کرده است در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: مرمت سقف و بام سی و سه پل با استفاده از سیمان اصولی نیست و متاسفانه استفاده از سیمان در مرمت آثار و بناهای تاریخی کشور از مدتی پیش رواج یافته است.

او در پاسخ به سوال صدای میراث که مرمت سی و سه پل باید با بهره گیری از چه نوع مصالح و موادی انجام شود افزود: سقف سی و سه پل باید در لایه زیرین دارای یک لایه «غوره‌گل» که یک گل بسیار غلیظ است پوشانده شود و پس از آن یک لایه کاهگل باید روی آن کشیده شود و بعد آجر فرش شود.

شاهرخ کلانتری اعلام کرد: لایه آخرین در سی و سه پل اصفهان قبلا کاهگل بود که هر دو سال یکبار باید تجدید می شد. چون کاهگل خاصیت خود را در مرور زمان از دست می دهد و باید تجدید شود. سقف سی و سه پل هم پیشتر در لایه آخر دارای کاهگل بود و بدون استفاده از سیمان روی آن آجر فرش کشیده می شد.

این متخصص مرمت درخصوص زیان های ناشی از استفاده از سیمان در مرمت سی و سه پل به صدای میراث اعلام کرد: سیمان رطوبت را حبس می کند و اجازه خارج شدن به رطوبت را نمی دهد. بنابراین نباید در سقف سی و سه پل از سیمان برای عایق بندی بنا استفاده می کردند.

کلانتری افزود: سی و سه پل و مصالح استفاده شده در آن به تهویه نیاز دارند. بخشی از رطوبت بنا و همچنین مواد و مصالح استفاده شده در آن هم نیازمند تهویه است. بنابراین زمانی که از سیمان در مرمت و عایق بندی این پل تاریخی استفاده می شود زطوبت داخل متریال حبس می شود و وقتی نتواند تهویه کند بعدا روی آجر و گچ ها خودش را نشان می دهد.

بنیانگزار پویش ملی نجات بافت ها و بناهای تاریخی ایران در پاسخ به این پرسش صدای میراث که رطوبت حاصل از استفاده از سیمان در مرمت سی و سه پل چه زمان خود را نشان خواهد داد؟ تاکید کرد: زاینده رود در حال حاضر خشک است و هر از گاهی آب در آن به جریان می افتد. هوا و بارندگی در بحث تاثیر رطوبت بر سی و سه پل مهم هستند. اما  در وضعیت فعلی رطوبت زیادی سی و سه پل را تهدید نمی کند. موضوع دیگر آن است که چون غرفه های سی و سه پل باز هستند تهویه بنا صورت می گیرد. با این حال رطوبت حبس شده در بنا به دلیل استفاده از سیمان در مرمت بام و سقف سی و سه پل دیرتر خود را نشان خواهد داد.

این متخصص مرمت افزود: استفاده از سیمان نه تنها در مرمت سی و سه پل که در هیچ یک از بناهای تاریخی اصولی نیست و بناهای تاریخی باید با مصالح همخوان مرمت شوند تا آسیب بیشتری نبینند.

سی و سه پل اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و نم زدگی این اثر در سقف و رواق‌های دو سمت سی و سه پل منجر به مرمت این اثر شد. در مرمت های این اثر که ۳۰۰ متر طول دارد و در دوره صفویه بر رودخانه زاینده رود احداث شده است، وزارت میراث فرهنگی ۴٫۵ میلیارد تومان برای آن تخصیص داده است. اما تصاویر منتشر شده از مرمت این پل تاریخی نشان می دهد که نه تنها مرمتگران حرفه ای در مرمت این اثر به کار گرفته نشده اند بلکه اداره میرا ثفرهنگی استان اصفهان با بهره گیری از کارگران بنا اقدام به مرمت این اثر با سیمان کشی بر سقف و رواق های یکی از مشهورترین آثار تاریخی اصفهان کرده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید