چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

شهر آجری ایران متزلزل است/ ۴۰ بنای تاریخی دزفول در معرض تخریب

0 انتشار:

صدای میراث؛ فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان وضعیت خانه‌های تاریخی دزفول را مناسب ارزیابی نمی‌کنند.

آنطور که یکی از فعالان میراث‌فرهنگی این استان به صدای میراث می‌گوید: تعداد زیادی از بناهای تاریخی دزفول به دلیل بارندگی‌های اخیر با تخریب جدی مواجه شده‌اند و هم‌اکنون نیز ۴۰ بنای تاریخی دزفول در معرض تهدید جدی هستند.

«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی تاریانا در خوزستان، درخصوص وضعیت نامناسب بناهای تاریخی دزفول می‌گوید: ۲۰۰ هکتار از بافت تاریخی و قدیم دزفول در حالی به ثبت ملی رسیده است که بارندگی‌های اخیر آسیب‌های جدی به این بافت وارد کرده است.

او با تاکید بر اینکه بارندگی‌های زمستانی تنها خانه‌های ثبت ملی شده را تخریب نکرده است افزود: در بارش‌های اخیر خانه‌هایی که واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی بودند نیز با تخریب جدی مواجه شدند. به طوری که تمامی تزئینات آجری و کاشی‌های لعابدار این بناها فرو ریخت و حتی امیدی به احیاء و مرمت آن‌ها نیست.

گهستونی از آسیب جدی به تعدادی از مغازه‌ها، مساجد، گذرهای تاریخی، بقعه‌ها و اماکن مذهبی نیز در بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با هر بارندگی، بخشی از آثار با ارزش بافت تاریخی دزفول دستخوش تهدید جدی قرار بگیرند.

این فعال میراث‌فرهنگی در استان خوزستان تاکید کرد: با اینکه دزفول دارای اداره میراث‌فرهنگی، سازمان نوسازی و بهسازی و اداره مسکن‌وشهرسازی است، روند تخریب بناهای تاریخی این شهر پس از بارندگی‌ها قابل توجیه نیست.

وی افزود: هر کدام از این بخش‌ها وظیفه دارند نسبت به حفاظت از هویت و میراث گرانبهای تاریخی و فرهنگی دزفول که دارای اصالت است، اقدام کنند.

او گفت: با توجه به اینکه دزفول را شهر آجری ایران می‌نامند، درست نیست که پس از تخریب یک اثر، هیچگونه اقدام پیشگیرانه و حفاظتی صورت نگیرد. از همین رو، حفظ و صیانت از بافت تاریخی دزفول به عنوان شهر آجری ایران ضروری دارد.

بافت تاریخی دزفول جدای از بارندگی‌ها که سبب تخریب تعدادی از خانه‌ها و بناهای تاریخی شد، همواره شاهد ساخت‌وسازهای ناهمگون و اجرای بخشی از طرح‌هایی است که به مرور این بافت تاریخی ارزشمند را ناپایدار کرده‌اند.

گهستونی می‌گوید: در ماه‌های گذشته به کرات شاهد انتقادهای اداره میراث‌فرهنگی، آب و فاضلاب، اوقاف و راه و شهرسازی به یکدیگر بودیم و هر یک از این دستگاه‌ها  وضعیت موجود را به گردن دیگری می‌اندازند. به همین خاطر انتظار می‌رود در شهرهای دارای بافت تاریخی از جمله دزفول، شوشتر، آبادان، بهبهان و هندیجان یا شهرداری بافت تاریخی شکل بگیرد، یا اینکه نسبت به پایش و مرمت بافت‌های تاریخی این شهرها اقدام لازم انجام شود.

به گفته او، در شرایط فعلی اداره میراث‌فرهنگی اعلام می‌کند بودجه‌ای برای مرمت اضطراری بناها در زمان بحران و حوادث غیرمترقبه ندارد.

براساس آمارها، در حال حاضر ۴۰ بنای تاریخی در بافت تاریخی دزفول در معرض تخریب هستند. این درحالی است که دیگر بناهای با ارزش تاریخی در شهر دزفول هنوز در فهرست آثار ملی کشور نیز قرار نگرفته‌اند.

از سوی دیگر نبود متولی مسئول برای حفظ بافت‌های تاریخی خوزستان، شرایط شهرهای برخوردار از بافت‌های تاریخی این استان را به مرز بحران رسانده است. بناهای تاریخی ثبتی و غیرثبتی بافت‌های تاریخی این استان آشکارا تخریب می‌شوند و پس از مدتی ساختمان‌های بدقواره جای آن‌ها را می‌گیرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید