چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

شوش در آستانه کشاندن مردم به تقابل با میراث/مونسان برای پایان دادن به اختلافات به شوش سفر کند/مجتبی گهستونی، خبرنگار و فعال میراث‌فرهنگی

0 انتشار:

مجتبی گهستونی

خبرنگار و فعال میراث فرهنگی

دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور برای جلوگیری از تعرض به هرگونه اثر و محوطه تاریخی و همچنین حضور معاون میراث فرهنگی در شهر باستانی شوش در این ساعت نشان از اهمیت و ضرورت حفاظت از محوطه های باستانی ثبت جهانی است.

شهر شوش از جمله کهن ترین شهرهای باستانی ایران است که اقتصاد، تحول و توسعه در آن باید متکی به ارزش های میراثی آن باشد.

شوش بیش از آنکه از بی خردی متولیان میراث فرهنگی دچار عقب ماندگی باشد، از بی دانشی و بی تعهدی عمده مدیران و متولیان شهرستانی و استانی که شناختی نسبت به حوزه میراث فرهنگی نداشتند دچار کوفتگی شده است.

اگرچه حوزه میراث فرهنگی خوزستان در سال های متمادی درمانده شده است، اما سایر ارگانهای دولتی و بخش های مردمی با محوریت سازمان میراث فرهنگی، آن هم به صورت مسئولانه، عقب ماندگی‌های موجود در شهرستان شوش را جبران کرده اند.

افرادی که فکر می کنند زیرگذر شوش حق مسلم نه مردم شوش بلکه فرصتی برای پر کردن کارنامه برخی مدیران در آستانه انتخابات است باید بدانند که راههای دیگری هم برای ایجاد امنیت جاده ای بیشتر وجود دارد.

کسانی که دلشان برای ساماندهی شهر جهانی شوش می سوزد قطعا باید برای ساماندهی این امور از متولی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استعلام کنند، نه اینکه میراث فرهنگی را در گوشه رینگ بگذارند.

در حالی که شوش هرساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است اما مسئولان شهری شوش به خاطر ناآگاهی از شاخصه های یک شهر مطلوب میراثی و گردشگری، گاهی شهر را وارد چالش های جدی کرده اند و حال که در تنگناهای مختلف قرار می گیرند، پای سازمان میراث فرهنگی را به عقب ماندگی های این شهر باز می کنند.

اگرچه روسای وقت و فعلی سازمان میراث فرهنگی کشور توجه چندانی به شوش نداشته اند، اما این بار سومی است که رئیس فعلی سازمان میراث فرهنگی کشور درباره موضوعات میراثی شوش واکنش نشان می دهد. با این حال از علی اصغر مونسان به عنوان معاون رئیس جمهوری انتظار می رود در جدال کنونی شهرداری و میراث فرهنگیدر ماجرای تخریب عرصه درجه یک شوش شخصا به خوزستان سفر می کرد و رفع اختلاف ایجاد شده در ماجرای تخریب و حفاظت از یکی از مهمترین محوطه های باستانی کشور را خود از جایگاه حاکمیتی برای همیشه برطرف کند.

اما مسئولان شوش که خود عامل عقب ماندگی کهن شهر شوش هستند و با زیرکی سعی در تحریک احساسات مردم دارند و تلاش می کنند مردم را در مقابل میراث فرهنگی قرار دهند، یکروز پل هوایی احداث می کنند و بیست سال بعد آنرا برمی چینند و خار چشم شهر معرفی می کنند.

روزی دیگر بدون مجوز پایه های پل نظام مافی را احداث می کنند و بعد کارگاه آنرا غیرفعال می کنند. روزی دیگر ساختمانی جنب مصلی می سازند و ناچار می شوند تا بخشی از طبقات آنرا کوتاه کنند.

یکروز روی عرصه شوش ترمینال می سازند و ناچار می شوند هیچ گاه از آن استفاده نکنند و به میراث فرهنگی تحویلش دهند.

روزی دیگر مدیران شوش به شخص یا اشخاصی مجوز ساخت هتل می دهند و بعتر تنها به دلیل  لجبازی، مالک را به خاک سیاه می نشانند.

حال نیز که مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان خوزستان تصمیم دارد با کلیه مدیران شهری در راستای حفاطت از میراث فرهنگی و توسعه گردشگری تعامل کند، به مدیران شهری شوش پیشنهاد می شود بیش از پیش خود و شهرستان شوش را قربانی تصمیم های مقطعی و شوهای تبلیعاتی نکنند.

در این شرایط از مدیران شهری شوش انتظار می رود به همراه مدیرکل و دوستداران میراث فرهنگی به فکر توسعه و زیست پایدار شهر باشند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که وجود چنین تصوری که میراث فرهنگی عامل عقب ماندگی شهر شوش است به هیچوجه شایسته ذهنیت و افکار فرهیختگان، مدیران و مردم شوش نیست.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید