چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

عقب‌نشینی لودرها با ورود دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی در بافت تاریخی شیراز/ بازسازی خانه‌های تخریب شده آغاز شد

0 انتشار:

مریم جلیلوندفرد

صدای میراث: پس از تشکیل کارگروهی از نمایندگان دستگاه های قضایی و اطلاعاتی کشور و اعزام آن ها به بافت تاریخی شیراز، روند تخریب بافت تاریخی شیراز کندتر شده و با اولتیماتوم کمیسیون اصل ۹۰ و مهلت تعیین شده عملیات بازسازی خانه های تخریب شده منتصری و شمس سلیمی در بافت تاریخی شیراز آغاز شد.

پس از تخریب دو بنای تاریخی منتصری و شمس سلیمی در بافت تاریخی شیراز،کمیته حفاظت از میراث‌فرهنگی با حضور رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و نمایندگانی از وزارت کشور، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز حقوقی ریاست جمهوری، اداره ‌کل اموال حقوقی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در دفتر معاونت میراث‌فرهنگی برگزار شد تا مداخلات صورت گرفته در بافت تاریخی شیراز و محوطه باستانی هگمتانه را به تفکیک مورد بررسی قرار دهند.

در این جلسه بود که تصمیم گرفته شد این کارگروه که متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی می شد با سفر به شیراز از نزدیک درجریان مداخلات مجریان طرح توسعه در قلب بافت تاریخی شیراز قرار گیرند و اتفاقات و تخریب های خارج از کنترل را  مورد بررسی قرار دهند.

آغاز ساخت خانه‌های تاریخی منتصری و سلیمی

پس از این پیگیری‌ها و تصویب طرح بازسازی خانه‌های تخریب شده منتصری و شمس سلیمی از سوی شورای تامین استان و شورای امنیت کشور تصمیم گرفته شد که این دو خانه تاریخی بازسازی شود و مجریان طرح توسعه نیز دست از مداخلات خودسرانه در یکی از مهمترین بافت های تاریخی کشور بردارند.

«امین طباطبایی» مدیرخانه فرهنگ جاودان در گفت و گو با صدای میراث می گوید: پس از تصویب طرح بازسازی خانه تاریخی منتصری و شمس سلیمی توسط شورای تامین استان و شورای امنیت کشور رای بر بازسازی این بناهای ارزشمند تاریخی صادر شد.

او می گوید: با این وجود مجریان طرح توسعه اجازه بازسازی و عملیات و ساخت این دو بنای تاریخی در بافت تاریخی شیراز را نمی دادند تا اینکه نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ به شیراز آمدند و با مشخص کردن مهلت قانونی، عملیات بازسازی این دو بنای تاریخی در بافت تاریخی شیراز آغاز شد.

آنطور که طباطبایی می گوید، درحال حاضر عملیات بازسازی چند روز است که در بافت تاریخی شیراز از سوی میراث فرهنگی استان آغاز شده است و با توقف لودرها امید می رود، پروژه های طرح توسعه حرم شاهچراغ متوقف شود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور پیشتر وضعیت فعلی بافت تاریخی شیراز و مداخلاتی که در سال‌های گذشته در آن صورت گرفته را اسفبار خوانده و اعلام کرده بود: درسال‌های گذشته دو پروژه بین‌الحرمین و طرح ۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز سبب از بین رفتن مهمترین بخش ارزشمند بافت تاریخی شیراز شده است.

او با ارائه مستندات تاریخی و انتقاد از تخریب تعدادی از بناهای تاریخی و ثبت شده در این بافت ارزشمند افزود: با اینکه طرح بین الحرمین از حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) تا سید علاءالدین حسین در شیراز تا سال ۹۰ به اتمام رسید و تعداد زیادی از بناهای تاریخی ارزشمند در این طرح تخریب شد. اما همانطور که شاهد هستیم این طرح ها متوقف نشد و طرح ۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز به اجرا درآمد که در آن تعداد زیادی از بناهای تاریخی کشور از بین رفت.

تخریب سریالی خانه‌های تاریخی شیراز

معاون میراث‌فرهنگی کشور به تخریب خانه علی‌اکبر اصغرزاده، خانه حسن حلی‌ساز، خانه اسدالله شجاعت، خانه اسدالهی، خانه معصومی، خانه حاجی‌عاطفی، خانه پورنواب، خانه یدالله منتصری و خانه تاریخی شمس سلیمی اشاره کرد و افزود: با توجه به تخریب سریالی مهم‌ترین بناهای تاریخی و ارزشمند بافت تاریخی شیراز که اکثر آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده بودند نگرانی از تخریب سه بنای تاریخی صدرجهرمی، خانه شهرام بهرامی و خانه تاریخی رسولی نیز وجود دارد.

حال به نظر می رسد با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی و تشکیل سریع کارگروه برای پیگیری آنچه که در شیراز رخ می دهد، بافت تاریخی شیراز وضعیت پایدارتری را با متوقف شدن لودرها پشت سر می گذارد.

فعالان میراث فرهنگی کشور معتقدند، بااینکه تعداد زیادی بنای ارزشمند تاریخی در این بافت منحصربه فرد تخریب شده اما بازسازی این دو بنای تاریخی روند سریع فعالیت های خودسرانه و گسترده مجریان طرح توسعه را کندتر خواهد کرد.

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید