پنج شنبه, ۰۲ فروردین, ۱۴۰۳

ماراتن ضرغامی برای عبور از ماجرای پاسارگاد/از وعده سخنرانی مقبره کوروش تا تصمیم به بازنگری در حریم پاسارگاد/کشت گلخانه‌ای جایگزین کشاورزی سنتی در پاسارگاد می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دو روز قبل در سفر به پاسارگاد اعلام کرده است که مجموعه جهانی پاسارگاد نیازمند بازنگری در تعیین حریم است تا مشکلات کشاورزان این مجموعه برطرف شود. اظهارات او اما خشم کاربران شبکه های اجتماعی را برانگیخت. تصور بر آن بود که عزت‌الله ضرغامی در شورای اداری استان فارس در حضور رییس‌جمهوری و اعضای کابینه و مسئولان استانی گفته است باید کشاورزان اجازه حفر چاه در حریم آرامگاه کوروش را داشته باشند و توسعه کشاورزی در مجموعه جهانی پاسارگاد انجام شود.

اظهارات عزت‌الله ضرغامی مبنی بر لزوم مرتفع کردن مشکلات کشاورزان در حریم پاسارگاد و ذکر این نکته که مقبره کوروش برای فعالیت کشاورزان مشکل ایجاد کرده است، حتی با واکنش محیط زیستی‌ها هم مواجه شد و آن‌ها وزیر میراث‌فرهنگی را انزار دادند که با توسعه کشاورزی در مجموعه جهانی پاسارگاد مقبره کوروش به دلیل تشدید پدیده فرونشست در خاک مدفون می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی نخستین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که در روزهای نخست انتصاب به این سمت برغم نداشتن تخصص کافی در حوزه میراث‌فرهنگی، به یکی از مهمترین حساسیت‌های جاری کشور درخصوص آرامگاه کوروش پرداخت و اعلام کرد: نخستین سخنرانی خود را در آرامگاه کوروش انجام خواهم داد. او کوروش را نخستین مدافع حقوق بشر خواند و گفت که برخی حساسیت‌های بی مورد در مورد شخصیت کوروش وجود دارد که باید برطرف شود. حالا اظهارات اخیر او در مورد پاسارگاد و مقبره کوروش با بازنگری در حرم و رفع مشکل کشاورزان به اشتباه به توسعه کشاورزی و برداشت از آب‌های زیرزمینی با حفر چاه در مجموعه جهانی پاسارگاد تعبیر شده است.

استان فارس بویژه دشت مرودشت در این استان با پدیده فرونشست بالا مواجه است و این دشت سالانه براساس آمار سازمان زمین شناسی کشور با ۲۲ سانتیمتر فرونشست مواجه می شود. از سال‌ها قبل نیز حفر چاه در دشت مرودشت ممنوع شده است تا با جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی با پدیده فرونشست در این منطقه مقابله شود.

حالا وزیر میراث‌فرهنگی گفته است که باید مشکل کشاورزان در حریم مقبره کوروش و مجموعه جهانی پاسارگاد حل شود. مقصود او نه حفر چاه و توسعه کشاورزی که بازنگری در تعیین حریم است.

حمید فدایی مدیر سابق پایگاه میراث‌جهانی پاسارگاد و مدیر فعلی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید که ۵ سال قبل بازنگری در حریم پاسارگاد را آغاز کرده است به صدای میراث می‌گوید: از نزدیک مشاهده کرده‌ام که خط تعیین شده برای حریم پاسارگاد در وسط یک خانه یا زمین‌های کشاورزی گذشته است و با توجه به آن که حریم اولیه پاسارگاد با عجله تعیین و در اختیار یونسکو قرار گرفت و همان حریم نیز ر پرونده ثبت جهانی یونسکو وجود دارد، اشکالات زیادی دارد باید براساس مطالعات جدید پاسارگاد بروزرسانی شود و بخشی از خط حریم در برخی نقاط کوچک و بخشی دیگر به دلیل برخورداری از آثار زیر سطحی وسعت بیشتری بگیرد.

او همچنین از تلاش مجموعه جهانی پاسارگاد برای ساماندهی به وضعیت کشاورزی خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته تلاش شد که کشت سنتی در پاسارگاد و حریم این مجموعه جهانی با کشت گلخانه‌ای محصولاتی که قابلیت جذب گردشگر بیشتر به این مجموعه را دارند جایگزین شود و کشاورزان نیز استقبال خوبی از طرح‌های مجموعه جهانی پاسارگاد برای راه‌اندازی کشاورزی گلخانه‌ای داشته‌اند.

او گفت: تغییر الگوی کشت در پاسارگاد علاوه بر آن که از طغیان ریزگردها در این مجموعه و بیابانزایی جلوگیری می‌کند موجب می‌شود مردم منطقه و کشاورزان در حریم پاسارگاد بمانند و جریان زندگی در این مجموعه جهانی ادامه یابد که البته از سوی یونسکو نیز بسیار مورد توجه است.

حمید فدایی گفت: از آنجا که امکان حفر چاه در پاسارگاد وجود ندارد به کشاورزان پیشنهاد شده است که زمین‌های مشاورزی خود را به کشت گلخانه‌ای تغییر کاربری دهند و گیاهان دارویی تولید کنند که بخشی از کشاورزان از این موضوع استقبال کرده و به تغییر الگوی کشت اقدام کرده‌اند.

عزت‌الله ضرغامی گفته بود باید در حریم پاسارگاد تجدیدنظر شود ت مشکل کشاورزان نیز برطرف شود. اما این اظهارات او به حفر چاه و برداشت از آب‌های زیرزمینی و توسعه کشاورزی در حریم پاسارگاد تفسیر شد که با تشدید پدیده فرونشست عامل دفن آرامگاه کوروش در زمین می‌شود.

صبح امروز اما عزت‌الله ضرغامی پس از دو روز تعلل در موضعگیری نسبت به موج خبری ایجاد شده در موضوع اظهاراتش در جلسه شورای اداری استان فارس اعلام کرد که «وزیر میراث فرهنگی هیچگاه نگفته است باید در حریم آرامگاه کوروش چاه حفر شود.»

او در گفت‌وگو با خبرنگاران تلویزیونی همراه خود در حاشیه نمایشگاه فناوری‌های نوین و صنایع خلاق فرهنگی گفت: وزارت میراث به دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست و از از این تحریف عجیبی که صورت گرفت تعجب می‌کنم. حل مشکلات مردم وظیفه ما است و مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است از مقبره کوروش حفاظت کرده‌اند و  این مردم دارای ارزش هستند. اگر به پاسارگاد به خاطر مدنیتی که شکل گرفته به مردم بی‌اعتناء باشیم کار درستی انجام ندادیم و باید مشکلات مردم را برطرف کنیم.»

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید